شناسهٔ خبر: 39096324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در ۱۱ ماهه نخست ۹۸؛

حق بیمه تولیدی ۵۲.۹ هزار میلیارد تومان شد

آمارهای منتشر شده از عملکرد ۱۱ ماهه صنعت بیمه در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که حق بیمه تولیدی با ۳۸.۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به ۵۲.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، بیمه مرکزی بر اساس آخرین اطلاعات سال ۱۳۹۸ اهم آمار عملکرد صنعت بیمه اعلام کرد که مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی در ۱۱ ماهه نخست سال قبل به ترتیب در حدود ۵۲.۹ و ۲۹.۶ هزار میلیارد تومان بوده است و بدین ترتیب رشد حق بیمه تولیدی و رشد خسارت پرداختی (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به ترتیب در حدود ۳۸.۱ و ۲۵.۷ درصد برآورد شده است.

نسبت خسارت بازار با حدود ۵.۵ واحد کاهش (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) ۵۵.۹ درصد است. البته در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

۴ رشته‌ اعتبار، حوادث راننده، درمان و شخص ثالث- مازاد (به ترتیب با حدود ۴۵۹.۲، ۷۴.۱، ۷۳.۲ و ۶۶ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

حدود ۶۴.۲ میلیون بیمه نامه صادر و حدود ۲۳ میلیون فقره خسارت پرداخت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن به ترتیب نزدیک ۱۰.۴ درصد افزایش و ۴۹.۲ درصد کاهش نشان می دهد. شایان ذکر است کاهش در تعداد موارد خسارت پرداختی، به دلیل کاهش (۵۲.۳ درصدی) این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۸۸.۳ درصدی) از تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه بوده است.

سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه به ترتیب حدود ۶۸,۷ و ۶۶.۹ درصد است.

براساس این آمار سهم ۳ رشته بیمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب حدود ۳۴، ۲۳.۸ و ۱۴.۶ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور است. البته سهم رشته‌های بیمه در دوره های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، لذا در تحلیل سهم از پورتفوی رشته ها در بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

آمار عملکرد رشته‌های بیمه‌ای نیز به شرح زیر بوده است:

نظر شما