شناسهٔ خبر: 39095827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بیانیه مجمع نیروهای خط امام به مناسبت دوازدهم فروردین

مجمع نیروهای خط امام به مناسبت دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن بیانیه به شرح زیر است:

بهار طبیعت، تجلی رحمت، نعمت و برکت الهی است و این همه دفتری برای عبرت و امید بشر به اصلاح و تعالی گشوده است.

قریب به چهار دهه از برگزاری همه پرسی تشکیل نظام جمهوری اسلامی در بهار سال ۱۳۵۸ می‌گذرد. رفراندومی که به دنبال انقلابی رقم خورد که برآیند خواست ملت برای دستیابی به حق حاکمیت بر سرنوشت خود و در پیوند با مطالبات فراگیر اکثر جوامع در حال توسعه بود.

همگان به یاد دارند که در آن سال‌ها عوامل متعدد تاریخی، اجتماعی، جغرافیایی و موازنه‌های ناعادلانه بین‌المللی، منجر به شکل‌گیری و باز تولید حکومت‌های وابسته و فاقد پشتوانه مردمی می‌گردید که به دلیل عدم درک صحیح تحولات فرهنگی و اجتماعی جوامع و ضعف وفساد ساختاری، امکان مدیریت و اصلاح و پاسخگویی به مطالبات مردم را نداشتند.

نگاهی به مجموع سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رژیم پهلوی در یک دوره ۱۵ ساله تا زمان وقوع انقلاب به رهبری امام خمینی در بهمن سال ۱۳۵۷ گویای این واقعیت است که آنچه در این برهه تاریخی به عنوان توسعه یا پیشرفت شکل گرفت، فاقد مهمترین بستر تحقق توسعه پایدار یعنی اعتماد عمومی بود. دلایل این بی اعتمادی ریشه‌های غیر قابل انکاری در بخش‌های مختلف کشور داشت که لاجرم فروپاشی رژیم را رقم زد.

بر اساس همین نیاز به اعتماد عمومی بود که امام خمینی (ره) مستند به مبانی اعتقادی و دینی، مهمترین اقدام در کوران شکل گیری نظام را متکی به رای مردم و برقراری اصول مشخص قانونی در اداره جامعه و به حداقل رساندن هر ساختار اقلیتی، موقتی و سلیقه‌ای دانستند .

تاکید امام خمینی(ره) برای همه پرسی از ملت و برقراری سازوکار انتخابات و به رسمیت شناختن رای تک تک آحاد ملت، امر انکار ناپذیری است که پشتیبانی بی دریغ ملت در روند پر تلاطم حوادث گوناگون پس از انقلاب، صحت و اهمیت آن را به اثبات رساند. حوادثی که هر کدام بدون پشتوانه مردمی و اعتماد عمومی برای پایان دادن به یک انقلاب نوپا کافی بود.

همه پرسی تشکیل نظام جمهوری اسلامی و به تبع آن همه پرسی قانون اساسی، همگی در بستر همین اعتماد عمومی به رهبری امام خمینی(ره) و اعتقاد به حاکمیت ملت بر سرنوشت خود قابل تفسیر و تحلیل است. تحقق ترکیب متعامل جمهوریت و اسلامیت در جغرافیای هویت تاریخی ایران، در آن مقطع تاریخی تنها با رهبری و پشتیبانی امام خمینی (ره) به عنوان کانون تجلی اعتماد و اتحاد جمعی و حافظ و ضامن اجرای آن امکان پذیر بود.

پس از گذشت چهار دهه و در آینه شکست‌ها و پیروزی‌های به دست آمده، اهمیت تاکید امام بر تعامل سه گانه جمهوری اسلامی ایران در بستر اجرای بی کم و کاست قانون اساسی به عنوان میثاق‌‌ ملی و ارجحیت رعایت حدود و حقوق قانونی آحاد ملت بیش از پیش آشکار می‌شود.

بی شک عیار سنجش عملکرد حاکمان، به میزان تعهد آنان در حفظ تعادل و تعامل سه گانه جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند ضامن تحقق خواسته‌های جمعی ملت ایران باشد. همچنان که در مقاطعی نمونه‌هایی از آن به اثبات رسیده است.

ما این مهم را ودیعه به جا مانده از همه انسان‌های آزاده و شریف می‌دانیم که در راه تحقق آن از جان و مال و آبروی خود گذشتند.

مجمع نیروهای خط امام ضمن گرامیداشت سالروز تشکیل نظام “جمهوری اسلامی ایران” این روز را حاصل بذر اتحاد و اعتمادی می داند که امکان تشکیل نظام و زمینه اجرای قانون را فرآهم آورد.

این روزها که مردم بسیاری از نقاط دنیا و از جمله کشور عزیزمان با شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) دست به گریبان هستند، اهمیت و نقش اعتماد مردم به ساختارهای سیاسی و رسمی بیش از گذشته خود نمایی می کند. همچنان که توانایی در سرعت کنترل و مهار شیوع بیماری و کاهش آسیب های جانی در برخی از کشورها رابطه معنا داری با میزان اعتماد عمومی به ساختارهای موجود را نشان می‌دهد.

فارغ از همه گمانه زنی‌ها و تفسیرهای علمی، سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی پیرامون این بیماری در سطح رسانه‌‌ها، باید اذعان نمود که ضروریست دولت‌ها و ملت‌ها با دیده عبرت بین، آن را چراغ راهی برای بازنگری در مسیر طی شده و اصلاح راه آینده بدانند.

بدون شک تغییر بسیاری از نگاه‌ها به انسان و جهان پیرامون او و شکل‌گیری دوباره بیداری عمومی در بسیاری از جوامع در خصوص حقوق فراموش شده انسان در ساختارهای ناعادلانه ضروری است. بدیهی است در ادامه این روند، بازنگری‌هایی در روابط دولت ملت‌ها و نقش و جایگاه حکومت‌ها در نسبت با عموم مردم به وقوع خواهد پیوست که اصلاحات وسیعی را در کوتاه مدت و دراز مدت به همراه خواهد آورد.

نظر شما