شناسهٔ خبر: 39095579 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم من در کرونا

قرنطینه خانگی را جدی بگیریم

تهران- ایرنا- افزایش روزانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این روزها سبب شده تا شهروندان موضوع ابتلا به این ویروس را جدی بگیرند و با قرنطینه در خانه به نوعی حلقه انتقال و انتشار کرونا به دیگر هموطنان را قطع کنند.

صاحب‌خبر -

این روزها شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان و همچنین کشور ما، سبب شده تا شهروندان موضوع ابتلا به این ویروس را جدی بگیرند و از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری کنند. قرنطینه یا در خانه ماندن و جلوگیری از سفرهای بی مورد یکی از بهترین راه های قطع انتقال این ویروس به دیگر شهروندان است که البته در برخی موارد عدم رعایت این نکات شکست کرونا را سخت تر و حتی غیرممکن می کند. اهمیت این نکته برای همه واضح است که نسخه واحد در دنیا در جهت مقابله با کرونا قطع زنجیره شیوع ویروس و به حداقل رساندن ترددها است که همگی باید به این امر مهم اهتمام بورزند. می‌بایست به احترام تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمانی که سرمایه انسانی کشور محسوب می‌شوند با تغییر رفتار خود به کنترل و کاهش مبتلایان کمک کرد زیرا هیچ فردی از کرونا مصون نیست و همه افراد جامعه در قبال مقابله با کرونا مسوولیت دارند و باید تأکید شود که حوزه سلامت تنها با همکاری مردم می‌تواند بر ویروس کرونا غلبه کند.

در همین ارتباط و به منظور آگاهی بخشی گسترده در سطح جامعه پویش های اجتماعی فراوانی راه اندازی شده است و از شهروندان می خواهند در خانه های خود بمانند. در فضای اینستاگرام نیز پویش هشتگ «قرنطینه_ خانگی_ را_ جدی_ بگیریم» همزمان با فرارسیدن نوروز ۹۹ و با هدف ترویج قرنطینه خانگی برای مقابله با ویروس کرونا به وسیله چند تن از کاربران و فعالان فضای مجازی راه‌اندازی شده است. این پویش می خواهد از طریق رسانه‌ به‌کمک مسوولان و مردم بشتابد. در این صفحه مجازی افرادی بسیاری همچون پزشکان، ورزشکاران، هنرمندان و... به کاربران آموزش های مختلفی ارایه می دهد تا در روزهای قرنطینه خود را سرگرم کنند. قرنطینه خانگی ضرورت این روزهای کشور است و باید برای این شرایط پیوست فرهنگی آموزشی مردمی تدارک دیده شود تا از هرگونه آسیبی جلوگیری شود. در ادامه نمونه‌هایی از پست‌هایی را که با هشتگ «قرنطینه_ خانگی_ را_ جدی_ بگیریم» در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است، مشاهده می کنیم.

ورزش در خانه

یکی از ورزشکاران با پیوستن به این پویش یک برنامه را برای ورزش کردن کاربران در خانه ارایه می کند. او در پست خود در این صفحه مجازی نوشت: در منزل هایتان ۱۵ دقیقه ورزش کنید و اگر دستگاه پاور تن الکترود بر روی شکم خود نصب کرده اید، ورزش خود را طبق آن انجام دهید وگرنه در منزل راه بروید. توصیه دیگر او ورزش شنا است. ورزش شنا یک حرکت بسیار عالی و قدرتی است که تعداد زیادی از عضلات بالا تنه را درگیر می‌کند که بیشترین تأثیر را بر روی عضلات سینه، سرشانه و بازو دارد. برای انجام این حرکت باید بر روی شکم دراز بکشید و بعد از اینکه بدن را به طور کامل کشیدید، سعی کنید تعادل خود را به کمک پنجه‌های پا و همچنین دست‌ها حفظ کنید. برای شروع به طرف پایین بروید و سپس به بالا بیایید.

بازی خانواده ها با فرزندان 

یکی دیگر از کاربران در پستی نوشت: در خانه ماندن با روحیه خانواده‌های ایرانی به‌خصوص کودکان سازگار نیست و در خانه ماندن و قرنطینه کمی سخت به نظر می‌رسد. اما می‌توان این قرنطینه اجباری به دلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی را با انجام امورات سرگرم‌کننده به‌روزهایی شاد و متنوع تبدیل کرد تا افزون بر خانواده، کودکان ما نیز با این تجربه، به خاطراتی زیبا دست یابند. او چندین نوع بازی را داخل خانه برای دوران قرنطینه به خانواده ها آموزش داده تا در این روزها با فرزندان خود به آن بپردازند. تمرین تعادل یکی از این بازی ها است که می تواند برای بچه ها و کودکان نوپا بسیار عالی باشد و به آنها در بهبود مهارت های حرکتی و تعادل آنها کمک می کند. پرتاب سکه یا توپ، بولینگ داخل خانه، بازی با کلمات و حروف، بسکتبال با جوراب و... از این نوع دست بازی ها به شمار می رود.

معرفی فیلم های سرگرم کننده 

کاربر دیگری با معرفی چندین فیلم مهیج از مخاطبان خواست تا در این روزها به تماشای آنها بنشینند. او در پست خود در این پویش در اینستاگرام نوشت: بعضی‌ها می‌خواهند برای یکی دو ساعت هم که شده کلا از اخبارهای این جهان فارغ شوند. دل‌شان نمی‌خواهد فیلم‌های واقعی رئالیستی ببینند. دنبال یک دنیای جدید هستند که خود فیلمساز خلق کرده باشد. در سال‌های اخیر کارگردانان خلاقی بوده‌اند که ما را به دیدن جهان‌های فانتزی خودشان دعوت کرده‌اند. هتل بزرگ بوداپست، هوگو، اسب جنگی و... از جمله فیلم های معرفی شده به وسیله این کاربر است.

آموزش غذاهای جدید

یکی از کاربران در این صفحه اینستاگرامی نوشت: این روزها که گزینه فست فود و غذاهای بیرون از خانه را خیلی هایمان حذف کردیم، می توانیم کتاب های آشپزی قدیمی را از کمد بیرون بیاوریم و غذاهای جدید بپزیم. البته اینترنت هم منبعی بی انتها برای آموزش غذاهای ایرانی و خارجی است که چون وقت گیر و پرجزئیات هستند در روزهای عادی معمولا سراغشان نمی رویم. می توانید اعضای خانواده تان را با غذاهای جدید و سالم سورپرایز کنید. یک وعده غذا هم می تواند حوصله سر رفته شما را سر جایش برگرداند و هم ایده های جدیدی برای آشپزی به بقیه بدهد.

باید اذعان داشت که همکاری دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم با مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت و مقابله با کرونا رضایت‌بخش است و امید است، شهروندان با راهبرد در خانه ماندن که مؤثرترین راه شکست کرونا است، عزم عمومی و همدلی جمعی داشته باشند تا زنجیره انتقال این بیماری هرچه سریع‌تر قطع شود.

نظر شما