شناسهٔ خبر: 39095443 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام سجاد (ع) با صحیفه سجادیه به ترمیم محبت مسلمانان پرداخت

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی معتقد است امام سجاد (ع) طی ۳۵ سال با دعاهای صحیفه سجادیه به ترمیم و بازسازی محبت مردم نسبت به خاندان پیامبر (ص) پرداخت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام مجتبی عباسلو به مناسبت سالروز میلاد امام سجاد (ع) (پنجم شعبان) در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا ضمن تشریح وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران امام چهارم گفت: جامعه دوران امام سجاد (ع) جامعه ای بود که امام حسین (ع) را یاری نکردند درحالی که بسیاری از بزرگان مدینه به یاد داشتند پیامبر اکرم (ع) چگونه امام حسین (ع) را گرامی می داشتند.

وی اضافه کرد: در چنین جامعه ای که بعد از شهادت سیدالشهدا (ع) یک خفقان حاکم شده بود، امام سجاد (ع) مردم را هدایت کردند درحالی که همین مردم پدرشان را در کربلا و مقابله با یزید یاری نکردند. برخی تصور می کنند امام چهارم جامعه را به حال خود رها کرده و با پهن کردن سجاده ای مشغول عبادت شده بود در حالی که اینگونه نبود. در واقعه حره که جان و مال و ناموس مسلمانان حلال اعلام شده بود، جنایت های فراوانی صورت گرفت. امام سجاد (ع) با خروج از مدینه در این واقعه دخالت نکرد و همین موضوع باعث شد تا به آن حضرت در مدینه امان نامه بدهند.

درحدود چهار هزار نفر از زنان و کودکان را به امام سجاد (ع) سپردند و حتی مروان بن حکم یکی از کسانی بود که خانواده خود را به امام چهارم سپرد در حالی که مروان در زمانی که خبر هلاکت معاویه را دادند، خواستار بیعت امام حسین (ع) و قتل آن حضرت از والی مدینه شده بود.

وی اضافه کرد: همین دشمنان از امام سجاد (ع) به عنوان سخاوتمندترین فرد در مدینه یاد می کردند و خانه امام سجاد (ع) تنها خانه ای که همواره به روی مسافران و مردم باز بود. با وجود فشار و خفقان در آن دوره، حضرت سجاد (ع) با کرامت های خود موجب جلب مردم شدند. امام چهارم با سفره داری و اطعام خود سعه صدری داشتند و با آغوش باز ملاطفت نشان داده و مردم را جذب می کردند و از طرف دیگر تلاش می کردند تا در قالب دعا مردم را از چنین فضایی خارج کنند.

در صحیفه سجادیه که ناب ترین معارف توحیدی در این متن ادبی زیبا نهفته است و در لابلای آن صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) موج می زند، به نوعی ترمیم و بازسازی محبت و علقه نسبت به خاندان پیامبر صورت می گرفت که بعد از کربلا مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند.

استاد حوزه علمیه مشکات افزود: این راهبرد امام سجاد (ع) در قالب دعا بود که به صورتی کاملا حساب شده معارف مورد نیاز مردم را از نظر عاطفی، روحی و عقیدتی در آن دوره انتقال می دادند. در واقع سیدالساجدین (ع) جامعه را هدایت کرده و آن را به نقطه ای رساندند که محل تجلی علم صادقین (امام باقر و امام صادق) باشد. شخصیت امام و حرکت وی در ۳۵ سال امامت یک حرکت تمدن ساز بود که پایه حرکت ائمه بعدی را ایجاد کرد و زمینه ساز نهصت بزرگ علمی شد که در دوره امامین صادقین رخ داد و مسلمانان و شیعیان به فقه اسلامی دست یافتند.

وی با اشاره به بسته شدن خانه اهل بیت به عنوان محل رجوع علمی مردم تا آن دوره اظهار داشت: در چنین فضایی امام سجاد (ع) زمینه هایی را فراهم کردند که ایجاد شرایط مساعد اجتماعی را به دنبال داشت و باعث ظهور علم حضرت صادقین شد که چنین دوران با شکوهی مدیون مجاهدت های امام سجاد (ع) بود.

عباسلو افزود: شبکه سازی و کادرسازی یکی از کارهای امام سجاد (ع) بود که بعدها به زیرساخت هایی برای شبکه وکالت تبدیل شد و شبکه وکالت در دوره صادقین شکل گرفت و در زمان امام کاظم (ع) و امامان ابن الرضا (ع) قوت گرفت و بار اصلی هدایت به عهده شبکه وکالت و علمایی بود که در سرشاخه های آن هدایت شده بودند و کار امت اسلامی را پیش می بردند.

نظر شما