شناسهٔ خبر: 39095168 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارنامه اقتصادی کرمانشاه در سال رونق تولید/

کارنامه اقتصادی کرمانشاه در سال «رونق تولید»

کرمانشاه- ایرنا- گرچه با توجه به نامگذاری سال ۹۸ به نام «رونق تولید»، انتظار رویدادهای اقتصادی بزرگی در استان کرمانشاه می‌رفت اما با این حال اتفاقات مثبت این سال کم نبود؛ از کاهش نرخ بیکاری و تورم گرفته تا جذب سرمایه‌های جدید و بهبود وضعیت کشاورزی.

صاحب‌خبر -

استان کرمانشاه در حالی سالی ۹۸ را آغاز کرد که اقتصاد آن همچنان متاثر از نوسانات ارزی و تورم افسارگسیخته سال ۹۷ بود؛ مشکلی که البته گریبان اقتصاد کل کشور را گرفته بود.

با این حال اما تصمیم گیران اقتصادی برای استان چند هدفگذاری بزرگ کردند تا سه مشکل عمده آن یعنی بیکاری، بی ثباتی کسب و کار و تورم را در مسیر بهبود قرار دهند.

بر همین مبنا اقتصاد کرمانشاه در سال ۹۸ حول پنج هدف اصلی تنظیم شد؛ به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه «کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و عدالت اجتماعی با هدف کاهش فاصله بین دهک های اقتصادی جامعه و محیط زیست» این پنج هدف اصلی بود.

هدایت حاتمی همچنین به راه اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد اشاره و اظهار کرد: در این سامانه تمام برنامه های صدور مجوز برای سرمایه گذاری کمتر از ۲ هفته جواب داده می شود و حداکثر اگر پروژه بزرگ باشد ۲۸ روزه پاسخ داده می شود؛ دیگر آن که روند طولانی چند ماه از بین می رود که می تواند کمک بسیار ارزشمندی به بهبود فضای کسب و کار در استان و اشتغال باشد.

در طول سال ۹۸ گرچه اقتصاد و تولید ملی مطابق انتظارها رشد نکرد اما به ادعای مسئولان اقتصادی کرمانشاه، اتفاقات مثبتی در اقتصاد این استان افتاد.

معاون هماهنگی‌ امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اسفند ۹۸ گفت: ما از رتبه نخست تورم کشور به رتبه ۲۷ رسیده ایم‌ که نشان می دهد کرمانشاه جز استان های ارزان کشور است.

حاتمی افزود: کرمانشاه جایگاه هفدم در بهبود فضای کسب و کار را دارد که نسبت به گذشته پیشرفته ۱۱ پله ای نشان می دهد.

او همچنین با بیان اینکه به دنبال کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان تا پایان سال هستیم، گفت: در سه فصل گدشته توانستیم نرخ بیکاری را بیش از سه درصد کاهش دهیم و امیدواریم این روند در زمستان نیز ادامه داشته باشد.

حوزه تولید

اما چه اتفاقاتی در سال ۹۸ افتاد که اقتصاد کرمانشاه به گفته حاتمی در سیر صعودی قرار گرفت و شاخص های آن رو به بهبود گذاشتند.

تشدید تحریم ها، کاهش شدید صادرات نفت، افت بودجه عمرانی و نیز کسری بودجه به دولت اجازه نداد که گام های بزرگی در عرصه تولید و اقتصاد بردارد اما راه اندازی واحدهای تولیدی در این سال هم کم نبود و اقتصاد کرمانشاه هر از چند گاهی شاهد چندین افتتاح و کلنگ زنی بود.

طرح صنعتی کارخانه ذوب آهن بیستون در اردیبهشت ۹۸ از جمله طرح های تولیدی مهم استان در سال ۹۸ بود که با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد. دیگر واحد تولیدی این کارخانه(واحد اسفنجی) نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات است که به گفته محسن دارابی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه «در بانک صنعت و معدن در حال پیگیری است.»

کارخانه ذوب آهن بیستون

بهره برداری از ۱۳۰۰ طرح با اشتغالزایی چهار هزار نفر در مهر ماه ۹۸ نیز از دیگر این اتفاقات مثبت بود که در حاشیه آن رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: یکی از تعهدات این ستاد در کرمانشاه ایجاد ۱۵ هزار شغل در سه سال آینده است که تا امروز ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده ایم و تا پایان سال ۹۸ هم سه هزار شغل دیگر ایجاد می کنیم.

محمد مخبر یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با کرمانشاه را وضعیت بیکاری استان دانست و افزود: ستاد اجرایی در راستای رفع این دغدغه رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ قول دادیم ۱۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

در همین ماه بود که عملیات اجرایی پنج پروژه صنعتی در استان با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد؛ کنسانتره آهن با ظرفیت ۱۵ هزار تن و اشتغال ۵۰ نفر، کنسانتره منگنز با ظرفیت  پنج هزار تن و اشتغال ۲۵ نفر، سولفات منگنز با ظرفیت هزار و ۷۰۰ تن و اشتغال ۲۵ نفر، تولیدی های انواع داروهای منشاء گیاهی با اشتغال ۳۰ نفر و نوار و لوله آبیاری از پلی اتیلن با ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ تن و اشتغال ۵۲ نفر.

بنیاد مستضعفان هم در سال ۹۸ طرح‌های خوبی را برای اشتغال استان کرمانشاه پیگیری کرد؛ کارخانه قوطی سازی یکی از آنهاست که قرار بود با ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال به بهره برداری برسد اما ظاهرا مدتی به عقب افتاده است.

کارخانه قوطی سازی زمزم کرمانشاه

تلاش برای مهار بیکاری

هدف کرمانشاه در سال ۹۸، کاهش سه درصدی نرخ بیکاری بود؛ یعنی باید طبق برنامه سند جامع اشتغال استان ۵۹ هزار و ۶۰۰ شغل ناخالص معادل ۲۰ هزار و ۸۳۴ شغل خالص در استان ایجاد شود.

بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان ۳۹۴ هزار نفر و آمار افراد جویای کار نیز ۱۳۲ هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان‌ دانش آموخته دانشگاهی هستند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه در سال ۹۳ نرخ بیکاری ۱۵.۷ درصد را تجربه کرد، این نرخ در سال ۹۴ به ۱۷.۶ درصد صعود کرد و سال بعد هم رکورد ۲۲ درصد را ثبت کرد.

تعداد بیکاران کرمانشاه در سال ۹۶ اندکی کاهش یافت و به «۱۷۲ هزار نفر» رسید اما نرخ بیکاری استان از ۲۱.۲ درصد پایین‌تر نیامد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال ۹۷ به ۱۸.۷ درصد کاهش یافت که نشانگر بهبود ۲.۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ بود اما کرمانشاه همچنان در صدر جدول بیکاری کشور قرار داشت و نرخ بیکاری آن ۶.۷ درصد از میانگین کشور بیشتر بود. البته کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در شرایطی رخ داد که نرخ بیکاری میانگین کشوری نسبت به سال ١٣٩٦، یک دهم درصد افزایش یافت.

در بهار ۹۸ اما نرخ بیکاری استان کرمانشاه به ۱۴.۷ درصد رسید که ۴.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش نشان می داد. این نرخ در فصل تابستان حدود ۱۵ و در پاییز هم ۱۶.۲ درصد اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ گویای کاهش حدود سه درصدی و تحقق سند جامع اشتغال بود.

با این حال هنوز نرخ بیکاری زمستان ۹۸ از سوی مرکز آمار منتشر نشده و مشخص نیست که آیا کرمانشاه موفق به کاهش سه درصدی نرخ بیکاری و پایین آمدن از صدر جدول استان های بیکار کشور شده است یا خیر.

طبق سند جامع اشتغال استان، نرخ بیکاری کرمانشاه در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد.

احیای ۴۸ واحد صنعتی و معدنی

در کنار افتتاح ها و کلنگ زنی های جدید، ۴۸ واحد تعطیل و نیمه تعطیل صنعتی و معدنی استان کرمانشاه در سال ۹۸ هم به چرخه تولید برگشتند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه اسفند ۹۸ گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۸ واحد صنعتی و معدنی راکد فعال شده است.

محسن دارابی توضیح داد: ۳۵ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان مربوط به مسائل پولی و بانکی، ۳۹ درصد مربوط به مسائل بیمه ای، پنج درصد مربوط با تامین انرژی و مابقی مربوط به سایر مشکلات هستند.

او جلوگیری از تعطیلی واحدها و فعال سازی واحدهای راکد را از اولویت های مدیریت کرمانشاه دانست و گفت: به دنبال فعال سازی ۵۵ واحد صنعتی و مدنی در سال ۹۸ بودیم که ۴۸ واحد فعال شده اند و به واسطه فعال شدن این واحد ها ۳۸۹ اشتغال جدید در استان ایجاد شده است.

کارخانه کاشی کاژه کرمانشاه

دارابی ادامه داد: کرپ ناز یکی از واحدهای بزرگ‌ صنعتی استان کرمانشاه است که بسته شدن آن به چالشی برای کرمانشاه تبدیل شده بود و این کارخانه به زودی روند ساخت چادر زنانه را نیز آغاز خواهد کرد.

وی با تشکر از بانک ها برای کمک به ایجاد رونق تولید، گفت: بانک های استان در سال ۹۷، ۴۵ میلیارد تومان در این زمینه تامین اعتبار کردند که این آمار سال ۹۸ به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

به دنبال جذب سرمایه گذاری سه برابری

در حوزه جذب سرمایه جدید هم هدف مسئولان اقتصادی استان در سال ۹۸ جذب سه برابری سرمایه گذاری بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این باره گفت: ما با راهکارها و برنامه‌هایی که برای تسهیل در روند جذب سرمایه‌گذاری داشتیم، توانستیم امکان سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را در استان فراهم کنیم.

هدایت حاتمی افزود: هرچند این میزان سرمایه گذاری برای استان امیدوارکننده بود، اما کافی نیست نیاز داریم تا سال آینده این رقم را به سه برابر افزایش دهیم و در صورتی که بتوانیم تا پایان سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم، آن زمان شاهد تکان و تحول اساسی در حوزه اشتغال استان خواهیم بود.

او از برنامه ریزی برای تحقق این هدف خبرداد و افزود: برای اینکه بتوانیم به هدف سه برابر کردن میزان سرمایه گذاری در استان برسیم، طرح‌های حوزه سرمایه گذاری استان را ساماندهی و به ۲ بخش کلان و خُرد تقسیم کرده‌ایم که در بخش اول سرمایه گذاری‌هایی مانند پتروشیمی، کارخانه چینی و سرامیک را با اشتغالزایی بالا در دست اقدام داریم و در بخش دوم، طرح‌های متوسط و خُرد است که تعداد متقاضیان آنها زیاد و تا رسیدن به ایجاد اشتغال و تولید نیاز به حمایت همه جانبه و گام به گام دارند که برای نمونه می‌توان به طرح‌هایی مانند احداث هزار زنبورستان و ۱۵۰ مزرعه بوقلمون اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به روند مثبت جذب سرمایه‌گذاری در استان، گفت: جنب و جوش خوبی در فضای اقتصادی استان ایجاد شده است.

جذب ۲۰۵ سرمایه گذار

معاون استاندار کرمانشاه همچنین در اسفند سال ۹۸ اظهار کرد: از ابتدای امسال ۲۰۵ مورد جذب سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی داشتیم که ۹۲ هکتار از این فضاها را به خود اختصاص دادند که این سرمایه گذاری ها تا پایان سال جاری به ۲۵۰ مورد می رسد.

وی اظهار داشت: ۱۶ تا ۲۰ شهرک کشاورزی را نیز در زیرمجموعه های بخش کشاورزی در استان ایجاد خواهند شد که روند ساخت چند شرکت آنها اکنون آغاز شده است.

صدور مجوز، کمتر از ۲ هفته

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ کرمانشاه نیز گفت: ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی در استان کرمانشاه وجود دارد که بیش از هزار و ۵۰۰ شرکت در این مناطق مشغول به فعالیت هستند.

بیژن کردستانی افزود: به تمام کسانی که قصد سرمایه گذاری در بخش صنعت را دارند زمین مورد نیاز در شهرک های صنعتی اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه روند صدور مجوزهای سرمایه گذاری در کرمانشاه به کمتر از ۲ هفته رسیده است، گفت: در سال ۹۸، ۲ سرمایه گذار خارجی را در شهرک صنعتی زاگرس و مرصاد جذب کرده ایم.

زمینگیر شدن صادرات

بازار صادرات کرمانشاه در سال ۹۸ به گرمی سال ۹۷ نبود زیرا جهش قیمت ارز در سال ۹۷ تولیدکنندگان را به صادرات بیشتر محصولات و ارزآوری برای کشور حسابی ترغیب کرد به طوری که آمار صادرات استان نسبت به سال ۹۶ رشد ۴۴ درصدی پیدا کرد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک کرمانشاه «در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۸ یک میلیارد و ۷۹۷ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۹۴۶ دلار کالا به وزن چهار میلیون و ۶۳۸ هزار و ۳۲۲ تن از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادران نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۲۴ درصد و از حیث وزن سه درصد کاهش داشت.»

طبعا با توجه به زمینگیر شدن فعالیت های اقتصادی از اسفند ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا، کاهش تبادلات تجاری استان بویژه با عراق بیشتر هم خواهد شد.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین - غرب کرمانشاه

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

رونق کشاورزی

برخلاف وضعیت صادرات، کشاورزی استان کرمانشاه در سال گذشته روی نمودار صعودی بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه افزایش میزان تولیدات گوشت سفید و قرمز را از جمله توفیقات استان در سال ۹۸ دانست و گفت: تولید گوشت سفید در استان از ۶۳ هزار تن به ۷۰ هزار تن و گوشت قرمز نیز به ۴۰ هزار تن رسیده است.

نوربخش حاتمی همچنین با اعلام اینکه تولید عسل در استان نیز به پنج هزار و ۵۵۴ تن رسیده است، به ایرنا گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و باتوجه به پتانسیل و ظرفیت های این بخش تا سه سال اینده این رقم را به ۱۰ هزار تن می رسانیم.

۲ اتفاق بزرگ بخش کشاورزی استان را هم بنیاد مستضعفان رقم زده است؛ یعنی طرح دامپروری ماهیدشت که به گفته پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان "این طرح فعلا سه هزار راس گاو شیرده و مولد دارد و تا پایان سال آینده در مجموع گاو های مولد و غیرمولد آن به ۱۰ هزار راس می رسد که یکی از بزرگ ترین گله های کشور در استان کرمانشاه خواهد بود.«هنوز گزارشی از آخرین وضعیت این گاوداری منتشر نشده است.»

همچنین یک مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هکتار باغ از سوی شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات هم در دست احداث است.

در مجموع در مرحله های نخست و دوم این مجتمع، یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در نظر گرفته شده است که تاکنون یک هزار و ۲۱۵ هکتار آن شامل ۱۹۰ هکتار انگور، ۳۲۵ هکتار خرما، ۲۰۰ هکتار مرکبات در سه سال گذشته کشت شده و ۲۵۰ هکتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.

برنامه‌ریزی ایجاد ۱۶ هزار شغل در دامپروری

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز گفت: بخش دامپروری استان از سال ۹۶ به بعد با توجه به پتانسیل‌های موجود در توسعه دامپروری و جذب سرمایه گذاری در این بخش با ایجاد واحدهای دامپروری صنعتی و همچنین ایجاد واحدهای کوچک روستایی و استفاده از تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری شاهد رونق و تولید پایدار است.

بهرام خانی اضافه کرد: بیشترین متقاضیان اخذ مجوز مربوط به احداث واحدهای دامپروری و بیشترین جذب تسهیلات و سرمایه گذاری در بخش دامپروری استان گزارش شده است به گونه‌ای که در سال ۹۷ با تولیدات دامی بیش از ۴۵۲ هزار تن در کشور، از استان‌های فعال و مطرح در بخش دامپروری کشور بوده ایم.

او با اشاره به اینکه براساس برنامه ارایه شده سه ساله بخش دامپروری، ایجاد اشتغال بیش از ۱۶ هزار نفر در این بخش تدوین شده است، گفت: با اجرای این برنامه تولیدات این بخش در پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۷۱ هزار تن خواهد رسید.

خانی در گفت و گو با ایرنا افزود: در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

 پروژه گاوداری ۳ هزار راسی ماهیدشت

وی اظهار داشت: در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزارکلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

به گفته او در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

حرکت به سمت رشد ۵۰ درصدی شیلات

میزان تولیدات شیلات استان در سال ۹۷، ۲۰ هزار و ۱۰۵ تن بود که برای سه هزار و ۵۴۸ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرد اما بنابر اعلام مدیرکل شیلات کرمانشاه این رقم در سال ۹۸ و ۲ سال پس از آن ۵۰ درصد اضافه می شود.

فرزاد افضلی گفت: در یک برنامه سه ساله تا پایان سال ۱۴۰۰ درصد هستیم میزان تولید شیلات استان را به ۳۰ هزار و ۶۵۵ تن با اشتغال چهار هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم برسانیم.

ماهی گرمابی، ماهی سردابی و پرورش ماهی در قفس از جمله این تولیدات است.

به گفته افضلی «استان کرمانشاه  با جمعیتی در حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفر از ظرفیت کم نظیر منابع آبی همچون سدهای مخزنی غیرشرب، رودخانه های مرزی، سراب ها و چشمه ها برخوردار است که زمینه توسعه منطقه ای با محوریت کشاورزی و آبزی پروری در سطح ملی را فراهم کرده است.»

او از وجود ۴۵۶ واحد پرورش ماهی در قالب چهار مجتمع سردآبی و یک مجتمع گرمابی در استان خبر داد و افزود: هم چنین چهار واحد پرورش ماهی در قفس سد شهدای گمنام، سد زاگرس، جامیشان و بیستون پارس وجود دارد و ۲ سد زمکان و شرفشاه در حال انعقاد قرارداد جدید با شرکت آب منطقه ای استان است.

  افتتاح طرح پرورش ماهی قزل آلا در سرپل ذهاب به مناسبت دهه مبارک فجر ۹۸

سرانه مصرف گوشت ماهی استان کرمانشاه در سال ۹۷، ۹.۵ کیلوگرم بود که در سال ۹۸ به ۱۰ کیلوگرم رسید.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و حدود یک میلیون نفر از مردم استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

تولیدات کشاورزی کرمانشاه از ۶۲۰ هزار تن سال ۵۷ اکنون به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوری که اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

اجرای ۲۲ طرح در بخش راه

در بخش مسکن و خانه سازی همانند چند سال پیش از آن تقریبا هیچ فعالیت جدیدی در سال ۹۸ هم نشد جز تکمیل تعداد کمی از خانه های نیمه تمام مسکن مهر.

در بازسازی مناطق زلزله زده اما مانند سال ۹۷ اتفاقات خوبی افتاد و بازسازی هزاران واحد جدید تمام شد. به گفته استاندار کرمانشاه میانگین طبقات مسکونی مناطق زلزله زده کرمانشاه قبل از وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری سال ۹۶ به ازای هر واحد ۱/۳ طبقه بود که اکنون به ۳/۴ طبقه رسیده است.

هوشنگ بازوند به ایرنا گفت: ما در زلزله پروانه ساخت ۶ هزار و ۴۰۰  واحدی تخریبی داشتیم ولی بعد از زلزله برای ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد پروانه ساخت صادر شده  این یعنی تبدیل بحران به فرصت، رونق ساخت و ساز و  صنایع واحد وابسته به ساختمانی.

بازوند بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده استان را یک رکورد جهانی دانست و به ایرنا گفت: میانگین این ساخت و سازها اکنون به بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع رسیده است و این حجم از ساخت و ساز طی ۲ سال در حالی صورت گرفته است که با شوک بزرگ گرانی مصالح هم مواجه بوده‌‎ایم.

تکمیل مسکن مهر زلزله زده شهر سرپل ذهاب

در حوزه جاده سازی نیز اتفاقات خوبی در سال ۹۸ افتاد. به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه «با اجرای ۲۲ پروژه(شامل احداث، بهسازی و آسفالت) در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها در سال ۹۸ شاخصه عمرانی قابل قبولی را به دست آورده‌ایم.»

مسعود شریفی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با وجود اتفاقات طبیعی از قبیل سیل، زلزله و رانش که خسارات سنگینی را به حوزه راه وارد کرده بازهم توانستیم در حوزه راه ها عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

او با بیان اینکه بزرگراه کربلا مراحل پایانی خود را طی می کند، افزود: هشت کیلومتر قطعه هشت، ۱۶ کیلومتر قطعه ۹ و یک کیلومتر قطعه ۶ به اتمام رسیده و قطعه ۱۰ این بزرگراه هم در آستانه بهره برداری است.

شریفی عنوان کرد: بهسازی و تعریض و آسفالت ۴۵ کیلومتر محور جوانرود به ثلاث‌باباجانی، کمربندی شهر جوانرود و پروژه تثبیت ترانشه های جوانرود به ثلاث از دیگر پروژه های مهم اجرا شده در زمینه راه های استان هستند.

او با اشاره به قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر راه کربلا گفت: با توجه به افزایش حجم تردد زائران اربعین در جاده های کرمانشاه، علاوه بر مسیر قصرشیرین و خسروی، راه های کرمانشاه به سمت ایلام و مرز مهران نیز در حال بهبود هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: ۲ پروژه احداث باند دوم اسلام آبادغرب به حمیل و حمیل به پلدختر به طول ۴۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده است. همچنین تکمیل کمربندی سنقر و احداث باند دوم این مسیر هم به ترتیب با ۱۱ و ۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال انجام است.

او ادامه داد: شروع عملیات اجرایی پروژه های احداث باند دوم بیستون به سنقر با ۳۰ درصد پیشرفت، تقاطع غیر هم‌سطح مجموعه تاریخی بیستون با ۸۵ درصد پیشرفت، احداث راه ارتباطی کرمانشاه به کوهدشت با ۵۵ درصد پیشرفت و تکمیل باند دوم هرسین با ۲۵ درصد پیشرفت از پروژه های در حال اجرای کرمانشاه در حوزه راه هستند.

شریفی گفت: ایجاد پل مسیر هرسین، احداث باند دوم سه راهی کنگاور به تویسرکان، احداث راه گیلانغرب  به سومار با ۲۴ درصد، بهسازی راه سرتخت به دیزگران، احداث ۲ کیلومتر مسیر و تکمیل پل قره سو، ، احداث ۱۸ دهنه پل باکسی سه متری در منطقه گوارپیر، احداث باند دوم سه راهی نهاوند، و بهسازی محور گوآور به اسلام آباد غرب از دیگر پروژهای عمرانی کرمانشاه در حوزه راه هستند که در صورت اعتبار تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسند.

بهره‌برداری از ۴۲ پروژه گردشگری

گرچه اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه گردشگری استان کرمانشاه در سال ۹۸ هم بسیار کمتر از ظرفیت و استعدادهای موجود بود اما یکی از اتفاقات مثبت این بخش بهره‌برداری از ۴۲ پروژه گردشگری بود.

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در این باره عنوان کرد: در سال ۹۸، ۴۲ پروژه گردشگری به بهره‌برداری رسیده و ۸۴ موافقت اصولی صادر شده است.

اصغر رشنو اظهار داشت: ۴۲ پروژه تاسیسات گردشگری در استان در سال ۹۸ افتتاح شده اند، که این حجم از سرمایه گذاری بی سابقه بوده است.

رشنو همچنین احداث نمایشگاه‌های دائم صنایع‌دستی در سطح استان را اتفاق بسیار خوبی برای توسعه بازار فروش صنایع دستی استان دانست که پس از بهره برداری می تواند تحول آفرین باشد.

معاون سرمایه گذاری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امسال تعهد این اداره کل در برنامه توسعه استان بهره‌برداری از ۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی بوده است که ما تا پایان سال این عدد را به ۵۰ مورد خواهیم رساند که کار بسیار بزرگی خواهد بود.

رشنو گفت: از نیمه دوم سال که سامانه شکل گرفته است تا کنون ۸۴ مورد موافقت اصولی برای طرح های گردشگری استان کرمانشاه صادر شده است که ۲۲ مورد آن منجر به صدور موافقت ایجاد شده است.

طاق بستان در شهر کرمانشاه

احتمال از دست رفتن یک فرصت بزرگ

استان کرمانشاه در حالی خود را مهیای برگزاری رویداد جهانی اکو توریسم روستایی عشایری موسوم به «گردشگری ۲۰۲۰» می کرد که شیوع ویروس کرونا تلاش ها برای معرفی و میزبانی این رویداد جهانی را به حاشیه برده و احتمال از دست رفتن این فرصت بزرگ گردشگری و اقتصادی افزایش یافته است.

۱۶ استان کشور متقاضی میزبانی این رویداد جهانی بودند اما با تلاش‌های مسئولان استانی این میزبانی به کرمانشاه و کردستان رسید.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، یکی از اهداف برگزاری رویداد ۲۰۲۰ در استان را جذب ۱۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی اعلام کرد و گفت: اگر هر نفر ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند این رویداد ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای استان خواهد داشت.

امید قادری رویداد ۲۰۲۰ را فرصت استثنایی برای معرفی و توسعه استان برشمرد و بیان داشت: این رویداد بزرگ می‌تواند ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل در استان کرمانشاه ایجاد کند.

بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و طبیعی در استان کرمانشاه تاکنون شناسایی شده که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

۹۹، فرصت دوباره برای جهش تولید

گرچه سال ۹۸ اتفاقات مثبت اقتصادی در استان کرمانشاه کم نبود اما مشکلات تلنبار شده آنقدر زیاد است که خدمات صورت گرفته نتوانست تحولی در استان ایجاد کند.

بی شک با توجه به نامگذاری سال ۹۸ به سال «رونق تولید»، انتظار رویدادهای بزرگتر و بیشتری در اقتصاد کشور و استان کرمانشاه می رفت اما شعار سال ۹۹ یعنی «جهش تولید» همچنان فرصت را برای جبران و رسیدن به دستاوردهای بزرگ اقتصادی باز گذاشته است.

این کار البته الزامات خاص خودش را دارد؛ به اعتقاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه  دستیابی به جهش تولید مستلزم اقدامات متعارف و تجربه شده‌ای است از جمله: تفکر و برنامه‌ریزی صحیح، هوشمندی بالا، سیاست‌گذاری عالمانه، هماهنگی تمام قوا و ارکان حاکمیت، ثبات در فضای کلان اقتصادی، حاکم شدن فضای غیر تورمی، بهبود فضای کسب و کار، مقررات زدایی گسترده، مبارزه هوشمندانه و پیشگیرانه با مفاسد اداری و اقتصادی، هدایت تسهیلات و منابع بانکی به سمت فعالیت های مولد و اشتغال زا، ارتقا بهروری همه عوامل تولید، توسعه صادرات، حمایت از ارتقا تکنولوژیک بنگاه‌ها، افزایش مقیاس تولید بنگاه‌ها، تقویت بورس و بازار سرمایه، تکمیل پروژه های با پیشرفت ۵۰ درصد و بالاتر، مدیریت کارآمدتر برای مبارزه موثر و عالمانه با قاچاق کالا، ارتقا کیفیت کالاهای تولیدی، رشد اقتصاد خودرو و قطعه‌سازی، رشد اقتصاد مسکن، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از برنامه‌های اصلاحی درون بنگاهی و...

هدایت حاتمی بر این باور است که "برای هریک از این موارد متناسب با اهمیت و اولویت شان مستندات، برنامه ها و تجربه های مدون و قابل مراجعه‌ای وجود دارد که مدیران و کارشناسان می‌توانند به آنها مراجعه کرده و براساس نوع کار و مسوولیت شان از آن بهره ببرند. در استان کرمانشاه در ادامه برنامه‌های طراحی و اجرا شده سال گذشته که دستاوردهای خوب و قابل تاملی به همراه داشت، امسال نیز با عزم جدی‌تر برای تحقق مساله محوری جهش تولید تلاش بیشتر می شود که به طور کلی براساس راهبردهای زیر دنبال می‌گردند:

الف) توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی قصرشیرین و اسلام‌آبادغرب، شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های کشاورزی، توسعه روش‌های آبیاری مدرن، توسعه زیرساخت‌های انبار و سردخانه و...

ب) بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای مناسب برای کار و تلاش فعالان اقتصادی با حذف موانع بوروکراتیک و حمایت واقعی و معنادار از سرمایه‌گذاران

پ) حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و رفع موانع تولید و بازگرداندن واحدهای راکد و نیمه فعال و تملیک شده به چرخه فعالیت تولیدی و خدماتی در تمام بخش‌ها

ت) توسعه ظرفیت واحدهای موجود و دارای قابلیت با هدف اقتصادی و سودآورکردن کسب و کار واحدها

ث) جذب و جلب سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی بر مبنای مزیت‌های استان در قالب برنامه‌های مدون و طراحی شده

ج) حمایت از بخش خدمات و زیر بخش های آن نظیر گردشگری، حمل و نقل، صنایع دستی، اصناف، محصولات فرهنگی، هنری و ورزشی، تجارت خارجی، مراکز مشاوره‌ای، آموزشی و مهارتی دانش پایه و... که بتوانند تحرک جدی در مشاغل کوچک و خانگی به وجود آورند.

چ) توجه به توانمند نمودن اقشار آسیب پذیر و با سطح درآمد پایین در حاشیه شهرها و روستاها در زمینه اشتغال، آموزش، امتیازات قانونی فراگیر و...

ح) توجه به مزیت های نسبی و آشکار شده استان در قالب زنجیره های ارزش نظیر عسل، قطعه سازی، طیور محلی، نخود، روغن کرمانشاهی، تخمه سنقری، زیتون، انار، محصولات پائین دست پتروشیمی، صنایع دستی و..‌ با هدفمند کردن حمایت های مالی، بانکی و آموزشی و...

خ)حمایت از توسعه فعالیت تشکل های غیردولتی اقتصادی و واگذاری امور به آنها و حمایت از برنامه های توسعه ای بنگاه‌ها، تلاش برای توسعه بازار محصولات و مصنوعات استان در بازارهای داخلی و بین المللی و ایجاد تمهیدات لازم برای دستیابی به آن در زمینه های بسته بندی،کیفیت و استاندارد، برندسازی و... ."

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

نظر شما