شناسهٔ خبر: 39094985 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌های پزشکی/ 115

درباره بیماری خروسک بیشتر بخوانید

بیماری خروسک نوعی بیماری عفونی مجاری تنفسی است که ناشی از تورم حنجره و نایچه بوده و بیشتر كودكان بین 6 ماه تا 3 سال در معرض ابتلا به آن هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از mayoclinic، بیماری خروسک (کروپ) نوعی بیماری عفونی مجاری تنفسی است که مانع تنفس و در نتیجه سرفه‌های شدید می‌شود.

سرفه و سایر علائم و نشانه‌های خروسک ناشی از تورم حنجره و نایچه است. هنگامی‌که با سرفه هوا به زور از میان مجاری تنفسی متورم عبور کند باعث به‌وجود آمدن صدایی شبیه به فوک دریایی می‌شود.

علائم و نشانه‌های سرخک چیست؟

خروسک اغلب با سرماخوردگی آغاز می‌شود و در صورت وجود التهاب و سرفه شرایط برای پیشرفت و تبدیل آن به خروسک به‌ویژه در کودکان فراهم می‌شود.

سرفه با صدای بلند که به‌واسطه گریه و سرفه مداوم تشدید می‌شود و این چرخه تا بدتر شدن  نشانه‌ها ادامه می‌یابد و به‌دنبال آن علائم بیشتری همچون تب، صدای گرفته و تنفس پر سرو صدا بروز پیدا می‌کند.

علت ابتلا به خروسک چیست؟

این بیماری معمولاً در اثر عفونت ویروسی و توسط ویروسی با عنوان پارائین فولانرا (parainfluenza) ایجاد می‌شود.

کودکان ممکن است به‌واسطه تنفس ذرات و قطرات عفونی ناشی از سرفه و یا عطسه موجود در هوا به خروسک مبتلا شوند. ذرات این ویروس می‌تواند از طریق قطرات عفونی که بر روی اسباب‌بازی و یا سایر سطوح مانده باشد لمس و سپس به چشم، بینی و یا دهان مالیده شده و باعث سرایت عفونت به بدن شود.

بیشترین خطر ابتلا به خروسک در كودكان بین 6 ماه تا 3 سال است چون کودکان دارای مجاری هوایی کوچک بوده و بیشتر مستعد این بیماری هستند.

چگونه ابتلا به خروسک پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از این بیماری همان اقدامات پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا را انجام دهید که برخی از این موارد عبارتند از: شستشوی مکرر دست‌ها، دور نگه‌داشتن فرزندان از افرادی‌که سرما خورده‌اند و تشویق فرزندان به این‌که در زمان سرفه یا عطسه، دهان خود را به‌سمت آرنجشان بگیرند.

راه‌های درمان خروسک چیست؟

درمان این بیماری مبتنی بر شدت علائم آن است ولی در اکثر موارد می‌توان بیمار را در خانه درمان کرد.

درمان در منزل

آسایش و آرامش خاطر فرزندانتان را در زمان این بیماری بیشتر فراهم کنید چون گریه باعث مسدود شدن مجاری تنفسی شده و باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می‌شود. سعی کنید برای فرزندتان لالایی خوانده و اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را پیشنهاد دهید.

دارو‌درمانی

اگر علائم بیماری فرزند شما بیش از سه تا پنج روز ادامه داشته و یا بدتر شود، پزشک فرزند شما ممکن است این داروها را تجویز کند:

  • یک نوع استروئید (گلوکوکورتیکوئید) برای کاهش التهاب مجاری هوایی زیرا معمولاً طی چند ساعت تأثیر خود را خواهد گذاشت البته در مواردی هم دگزامتازون توصیه می‌شود چون دارای اثر بلند‌مدت است.
  • اپی‌نفرین نیز در کاهش التهاب مجاری هوایی مؤثر است و ممکن است در صورت علائم حادتر نبولایزر نیز تجویز می‌شود ولی سرعت تأثیرگذاری آنها سریع و اثر آن زود از بین می‌رود.

منبع اصلی

انتهای پیام/ 4105/ 
 

نظر شما