شناسهٔ خبر: 39092234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عضو شورای عالی حوزه:

سخنان تفرقه‌آمیز مولوی عبدالحمید مبنای علمی ندارد

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در واکنش به سخنان تفرقه‌آمیز مولوی عبدالحمید که گفته بود کرونا در ایران به خاطر آن است که مردم به صحابه پیامبر احترام نمی‌گذارند، تأکید کرد: سخنان ایشان مبنای علمی ندارد.

صاحب‌خبر -
سخنان تفرقه‌آمیز مولوی عبدالحمید ناشی از عقده درونی است / بی مبنا بودن اظهارات ویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، امروز، دهم فروردین‌ماه در درس خارج خود که به صورت اینترنتی برگزار شد، گفت: روایتی را قطب راوندی از علمای بزرگ شیعه در قرن ششم در کتاب الدعوات یا سلوة الحزین از امام سجاد(ع) مطرح کرده که فرمودند: پدرم مرا در روز عاشورا به سینه چسباندند، در حالی که خون از بدنشان می‌جوشید و در این حال فرمودند که دعای مادرم فاطمه به من آموخته است، آن را حفظ کن؛ این دعا را پیامبر به مادرم و جبرئیل آن را به پیامبر تعلیم فرموده بود و آن را در غصه‌ها و حوادث سخت و گرفتاری‌ها بخوان.
وی با بیان اینکه این روزها حادثه سختی بر دنیا و مردم ایران نازل شده است و خواندن آن مطلوب است، تصریح کرد: متن این دعا این است که توصیه می‌کنم همه بخوانند. بِحَقِّ يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ، وَبِحَقِّ طهٰ وَالْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَىٰ حَوائِجِ السَّائِلِينَ ، يَا مَنْ يَعْلَمُ ما فِي الضَّمِيرِ ، يَا مُنَفِّساً عَنِ الْمَكْرُوبِينَ ، يَا مُفَرِّجاً عَنِ الْمَغْمُومِينَ ، يَا راحِمَ الشَّيخِ الْكَبِيرِ ، يَا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ ، يَا مَنْ لَا يَحْتاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.
استاد حوزه با بیان اینکه کرونا که از یک هزارم میلی متر تجاوز نمی‌کند، اما باعث استیصال علم و دانش بشریت شده، گفت: کرونا همه انسان‌ها را متوجه مبدأ اعلی کرده و جهان در برابر خداوند زانو زده و آسمان را به کمک طلبیده است.

طرح شبهات از سوی دگراندیشان

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این ویروس سبب شده تا شبهاتی هم از سوی دگراندیشان و نیز برخی متحجرین مطرح شود، اضافه کرد: شخصی  که خود را عالمی از علمای اهل سنت می‌نامد و هم در نماز جمعه و ویدئویی که منتشر کرده، مطالبی گفته است که البته مطالب برادران اهل سنت ما نیست و ناشی از یک عقده درونی و نه برخاسته از یک تفکر فراگیر است.
آیت‌الله مروی با بیان اینکه او با تأسف تمام و احتمالا برای ایجاد دعوای مذهبی، نزول این بلیه را ناشی از ذم صحابه و عدم محبت به آنان می‌داند و می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به این خاطر دچار این ویروس شده است، اضافه کرد: اولاً کجای ملت ایران به صحابی از پیامبر که به وصایای ایشان عمل کردند و در خط ایشان هستند، احترام نمی‌کنند و محبت آنان را ندارند؟؛ مردم ایران تابع اهل بیت(ع) هستند و به آنان عشق می‌ورزند.

همه صحابه عادل نیستند

وی اضافه کرد: البته مردم ایران همه صحابه را عادل نمی‌دانند، زیرا برخی از آنان جنایتکار بوده‌اند و در تاریخ هم سابقه آنان ثبت است. ضمن اینکه ما کسانی را که فقط پیامبر(ص) را دیده‌اند، ولی تابع دستورات ایشان نیستند، جزء صحابه نمی‌دانیم.
آیت‌الله مروی تصریح کرد: من از وی می‌خواهم به تاریخ برگردد و بلاهای عام و شاملی که از ابتدا تاکنون بر کشورهای اسلامی نازل شده تحلیل کنند که چرا این بلیه‌ها نازل شده؟ آیا نزول آن در طول تاریخ به همین علت بوده است.
وی افزود: ایشان به کتب معتبری مانند تاریخ طبری، البدایه و النهایه که مورد اعتماد اهل سنت است، رجوع کند؛ در زمان خلافت خلیفه دوم، طاعون آمد و همه شامات را  درنوردید و جمع کثیری از مسلمین را کشت که طبری تعداد آنان را 25 هزار نفر ذکر کرده است؛ در این بلا جمعی از صحابه و تابعین مانند معاذبن جبل، ابوجندل و ... کشته شدند و آن سال، سال خاکستر نامیده شد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بابیان اینکه من توصیه می‌کنم وی به کتاب ابن حجر عسقلانی و انواع بلاهایی که وی در کتابش ذکر کرده، مراجعه کند، تصریح کرد: وی در مورد طاعون سال 850 آورده که آن‌قدر افراد از این بیماری مردند که غسالی نبود که بتواند آنان را بشوید و دفن کند و جنازه‌ها مانند قطار پشت هم در جاده‌ها افتاده بود.

مولوی عبدالحمید برای بلایای زمان خلیفه دوم تحلیل ارائه دهد

آیت‌الله مروی بیان کرد: در تاریخ نقل است که ابی‌الاسود گفته در زمان عمربن خطاب وارد مدینه شدم و بیماری بر مردم عارض شده بود که مردم پشت سر هم می‌مردند و جنازه پشت جنازه از مقابل ما عبور می‌دادند؛ تحلیل این فردی که خود را عالم می‌داند از این بلیه در زمان عمر چیست؟ تحلیل ایشان از انواع بلاها و بیماری‌ها که بر مکه مکرمه و مدینه منوره نازل شده است چیست؟ نقل شده که در سال 1814، هزاران نفر در حج مردند و وبایی که از هندوستان شروع شد، جنوب شرق آسیا را گرفت و صدها هزار نفر از حجاج بیت‌الله مردند و مدینه و مکه و ... را فراگرفت تا جایی که نماز مقام ابراهیم با دو نفر برگزار می‌شد. ایا واقعاً این بلاها به خاطر تحلیل است که این مرد ارائه کرده است.
وی ادامه داد: نقل شده که سیلی آمد که تا قفل در کعبه بالا آمد و آنقدر آب وارد مسجد الحرام شد که چند نفر در آن غرق شدند؛ این فرد پاسخ دهد که آیا این بلایا به خاطر عدم محبت مردم ایران به صحابه بوده است؟ و عجیب است که او مردم را خارج از صراط الهی می‌داند و معتقد است که این بلیه به همین علت است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، در اظهارات عجیبی خطاب به مردم ایران می‌گوید اعمال شما باعث شده تا حرم‌های مدینه و مکه بسته شود؛ یاللعجب؛ مگر این فرد اعمال ظالمانه آل سعود را نمی‌بیند؟؛ داعش را چه کسی بر سر امت اسلامی مسلط کرد؟، شش سال است که ملت مظلوم یمن را از دریا و زمین و هوا آتش باران می‌کنند و روزنامه‌نگار خودشان را قطعه قطعه کردند و آنگاه اعمال این‌ها سبب تعطیلی حرمین نشده و اعمال مردم ایران باعث تعطیلی شده است؟.

تفکر متحجرانه مولوی عبدالحمید

آیت‌الله مروی اضافه کرد: وی از جمله بلایای وارده بر ملت ایران را  تحریم می‌داند؛ مقصر تحریم ملت ایران، آیا ملت ایران هستند؟ که به خاطر دفاع از مردم فلسطین و قبله اول مسلمین تحریم شده‌اند و آمریکا نیست؛ حتماً  ایشان مقصر تحریم پیامبر در شعب ابی طالب(ع) را هم پیامبر و یارانش می‌داند و نه مشرکان و کفار قریش.  حتماً ایشان توصیه می‌کند که ملت ایران مانند آل سعود به دامان ترامپ پناه ببرند و برده آنان شوند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه این‌گونه تحلیل‌ها سابقه دارد و ظاهراً بدتر از کرونا، جهل و تحجر عالم‌نمایان است، اظهار کرد: البته تأکید می‌کنم که ما توجه داریم اهل سنت و علمای فهیم آنان از این افراد جدا هستند؛ همواره همبستگی میان اهل سنت و شیعه در سیل و زلزله و سایر حوادث مشهود بوده و اینان به کمک هم سعی کرده‌اند بر مشکلات غلبه پیدا کنند.

تجلیل از طلاب جهادی

وی همچنین با اشاره به حضور روحانیت سراسر کشور در خدمت جهادی به مردم اظهار کرد: حضور طلاب در این عرصه به یادماندنی است و در عراق و لبنان و شبه قاره هند و ... اثر خود را گذاشته است. این حرکت بسیار مقدس باید زنده بماند و ادامه یابد.
در ماه شعبان باید مردم را به صبر، توکل، توسل، سکینه و شکر دعوت کنیم و بگوییم این سختی‌ها می‌گذرد. 
انتهای پیام

نظر شما