شناسهٔ خبر: 39085187 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فرضیه ترور بیولوژیک منتفی نیست/ کاهش تصادفات جاده‌‌ای در نتیجه شیوع کرونا

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه فرضیه ترور بیولوژیک با کرونا کاملاً منتفی نیست، گفت: در ۱۳ استان کشور میزان شیوع کرونا کاهش یافت و آمار تصادفات جاده‌‌ای کشور نیز کاهش چشمگیری داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر ایرج حریرچی در گفتگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران ضمن نکوداشت شهدای جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور با بیان اینکه مراجعه مردم به بخش‌‌های بهداشتی و درمان کاهش یافته است، اظهار کرد: بخشی از این امر به دلی کاهش خدمات غیرضرور، زیبایی و دندانپزشکی بوده است اما چیزی که مهم است این است که کارهای ضروری و اورژانسی را باید انجام دهیم.

وی افزود: سیستم بهداشتی و درمانی نباید فرسوده شود؛ در حال حاضر 97 درصد خدمات را بخش دولتی در زمینه بستری ارائه می‌‌دهد اما باید برای بعد تعطیلات و ارائه خدمات بهداشتی و درماتی غیرکرونایی نیز آمادگی کسب کنیم و همچنین باید در کنار این‌‌ها از بخش خصوصی نیز درخواست کنیم که در ارائه این خدمات به ما کمک کند.

حریرچی با بیان اینکه قرنطینه دارای چهار سطح است، خاطرنشان کرد: در سطح اول ایزولاسیون بیماران و جداسازی آنها برای نداشتن ارتباط با دیگران است؛ دومین سطح قرنطینه یعنی افراد در تماس نزدیک با فرد و خانواده را شناسایی و ایزوله می‌‌کنیم، سطح سوم social distancing یا فاصله‌‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است که طی آن تماس تمام افراد جامعه با یکدیگر را به حداقل می‌‌رسانیم که در حال حاضر ما در این سطح قرنطینه هستیم و از عملکرد مردم نیز رضایت داریم.

وی ادامه داد: در سطح چهارم Lockdown یا قرنطینه کامل است که در چین اتفاق افتاد و اعمال چنین مسئله‌‌ای در کشور ما با مشکلات اجتماعی مواجه می‌‌شود و در کنار آن باید مواد غذایی مورد نیاز مردم را نیز به آنها تحویل دهیم. در فرانسه 6 استثناء مانند مراجعه به محل کار ضروری، خرید از محل نزدیک منزل، امور پزشکی و مراقبت از کودک و سالمند و مراجعه به پارک‌ها برای ورزش و گردش حیوانات خانگی قائل شدند.

حریرچی با اشاره به گزارش‌‌های الجزیره و بی بی سی انگلیسی گفت: مردمی که در قرنطینه کامل بودند از شکل قرنطینه گلایه داشتند که چرا فروشگاه‌ها تعطیل هستند.

بیماران مبتلا به سرطان نگران شیمی درمانی نباشند

وی درباره شیمی درمانی افراد مبتلا به سرطان متذکر شد: شیمی درمانی در مراکز درمان دولتی بدون وقفه ادامه دارد و در انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی به صورت مستقل به بیماران خدمات رسانی می‌شود و درخواست داریم که هیچ بیماری در دوران کرونا درمان خود را رها نکند و ما اجازه نمی‌دهیم بیمارانی که استطاعت مالی ندارند، به بخش خصوصی بروند و دچار فشار مالی شوند البته به دلیل تعطیلات عید، سالانه خدمات مراکز کاهش می‌‌یافت و زمان‌‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی را بر اساس آن تنظیم می‌‌کردند.

برخورد با آزمایشگاه‌‌های متخلف

حریرچی درباره دریافت هزینه در آزمایشگاه‌‌های خصوصی برای انجام تست کرونا تصریح کرد: ما در مراحل نخست از تست‌های اهدایی از سازمان جهانی بهداشت و چین استفاده می‌کردیم اما اکنون برنامه داریم که از کیت‌های داخلی استفاده کنیم و از افراد مشکوک و افراد در تماس با فرد آلوده تست بگیریم تا افراد بیشتری شناسایی کنیم و آنها را در مراکز پیش بیمارستانی نگهداری کنیم. باید از 6000 تست در روز، به 15 هزار تست برسیم و حتمال دارد از توان بخش خصوصی نیز در کنار بخش دولتی برای انجام آزمایشات استفاده کنیم. برخی آزمایشگاه‌‌ها با قیمت مناسب آن را انجام می‌‌دهند اما برخی آزمایشگاه‌‌ها قیمت بالاتری داشته‌‌اند که با آنها برخورد خواهد شد همچنین هزینه‌های کیت‌های وارداتی 8 یورو خواهد بود که با ارز دولتی تامین خواهد شد.

اشک تمساح آمریکا برای ایران

وی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اشک تمساح می‌ریزند. ما انتظار و نیازی به کمک آمریکا نداریم اگر هم می‌‌خواهند کمکی داشته باشند موانع را بردارند زیرا ما منابع نفتی و غیرنفتی داریم و با فروش آنها می‌‌توانیم منابع مورد نیاز را تأمین کنیم اما مشکل در تبادل ارزی و بانکی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی داریم.

وی در خصوص اظهارات رسانه‌‌های خارجی درباره اخبار کرونا در ایران یادآور شد: اگر معاون وزیر بهداشت ایران مبتلا ‌شود، خارجی‌ها می‌گویند کسسی که نمی‌تواند از خود مراقبت کند چطور می‌خواهد از دیگران مراقبت کند اما چند هفته بعد که وزیر بهداشت انگلیس به کرونا مبتلا شد یکی از شبکه‌های خارجی گفت وزیر بهداشت انگلیس هم به کرونا مبتلا شد که نشان می‌دهد چقدر پای کار بوده است!

نمی‌‌توان فرضیه ترور بیولوژیک را منتفی دانست

حریرچی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا حمله بیولوژیک است یا خیر تصریح کرد: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست؛ الان امریکا و چین هم ادعا‌هایی دارند و شواهد و قرائن نشان می‌‌دهد آسیب‌‌پذیرترین کشور از لحاظ اقتاصدی و بهداشتی آمریکا خواهد بود. در کشورمان، ستادی در این زمینه تشکیل شده و در حال انجام تحقیقاتی است.

کرونا داروی اختصاصی ندارد

وی با بیان اینکه اکثر درمان‌های استاندارد و توصیه شده برای کرونا، اختصاصی کرونا نیستند و آثار کم یا متوسطی دارند، هشدار داد: کمترین زمان برای ساخت دارو و واکسن ضدکرونا یک سال تا 18 ماه است بنابراین پشت پرده اخبار کشف داروی ضد کرونا، مسائل اقتصادی است.

وی ادامه داد: بهترین دارو‌های اختصاصی ویروس، 40 تا 50 درصد موثر است و به همین دلیل ویروس‌‌ها کشنده‌‌تر از سایر عواملند.

کاهش شیوع کرونا در 13 استان کشور

حریرچی با بیان اینکه در 13 استان کشور میزان شیوع کرونا کاهش داشته است، تصریح کرد: این موضوع را باید در نظر گرفت که در حال حاضر 20 میلیون جمعیت روستائی داریم و در این مناطق میزان ابتلا یک تا 5 مورد بوده است و در نقاطی از کشور که مجموعاً 12 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌‌دهند میزان ابتلا به کرونا 5 تا 20 مورد بوده است؛ البته در برخی روستاها نیز میزان بالای ابتلا گزارش می‌‌شود.

درباره وضعیت کرونا در استان گیلان تصریح کرد: استان گیلان جزء استان‌های با شیوع بالای کرونا بوده است که خوشبختانه روند نزولی ابتلا را در این استان شاهد هستیم. از نظر ما اگر تخت‌‌های یک بیمارستان بیش از 80 درصد اشغال شود، شرایط بحرانی تلقی می‌‌شود. در گیلان در بیمارستان‌های شلوغ این وضعیت را داریم و در سایر بیمارستان‌ها تخت خالی داریم. اما نگران ورود بیماران جدید هستیم.

وی در مقایسه وضعیت تخت‌‌های بیمارستانی کشور با مناطق پیشرفته دنیا، یادآور شد: وضعیت ایتالیا و فرانسه و آمریکا و اسپانیا به خوبی نشان داد که با وجود اینکه آنها فرصت و امکانات بیشتری داشتند مراقبت‌‌های خوبی ارائه نداند در حالیکه ما با منابع و تخت‌‌های کمتر، مراقبت‌‌های بیشتری ارائه می‌‌دهیم البته این مسئله که در جاهای دیگر دنیا به خوبی از بیماران مراقبت نمی‌‌شود ما را خوشحال نمی‌‌کند.

افزایش 55 درصدی ظرفیت ICU

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه ظرفیت ICU در 6 سال گذشته بیش از 55 درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: الان نزدیک به 9000 تخت ICU حتی در مناطق مرزی و محروم نیز داریم و ما زمانی که بیماری اوج می‌گرفت نگران بودیم که ظرفیت بالایی بخواهیم در هیچ استانی بیش از 40 تا 50 درصد ظرفیت تخت‌‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی مصروف نشده است؛ در حالیکه آمریکا برای نیویورک یک کشتی نظامی با هزار تخت بیمارستانی فرستاد که مریض‌های عادی را در داخل کشتی درمان کند.

وی با اشاره به اثرات روانی این بیماری بر جامعه خاطرنشان کرد: باید همه جوانب را درنظر گرفت، در برخی جوامع خارجی پیش‌‌بینی شده است که تعداد کشته‌‌های ناشی از خودکشی در دوران کرونا بیش از تعداد کشته‌‌های کرونا خواهد بود!

اثرات مثبت کرونا چه بوده؟

وی در پاسخ به این سوال که جوانب مثبت کرونا در جهان و ایران چه بوده است، یادآور شد: ما بسیار از شیوع کرونا در کشور ناراحتیم اما در نتیجه کرونا در کشور میزان تصادفات جاده‌‌ای به طرز قابل توجهی کاهش یافته است و شاهد کاهش بیش از 50 درصدی مرگ و میر و معلولیت ناشی از تصادفات بودیم و بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت. یکسری اثرات روانی مثبت نیز ایجاد شده است و مردم با یکدیگر متحدتر شده‌‌اند و در دنیا نیز همه مردم فهمیده‌‌اند که انسان می‌‌تواند با یک ویروس که حتی با چشم دیده نمی‌‌شود از پای دربیاید و این به همه مردم جهان آموخته است که نباید به خودمان مغرور باشیم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما