شناسهٔ خبر: 39084251 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برای اولین بار؛

پیشرفت چشمگیر برگزیده جایزه مصطفی (ص) در مورد واکسن کرونا / آغاز آزمایش روی انسان از اردیبهشت‌

اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص) به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه ساخت واکسن کرونا دست یافته و آزمایش آن بر روی انسان از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۱۹، ایمنی‌شناس، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت بیوان‌تک تلاش خود را برای مقابله با ویروس کرونا که از سه ماه پیش در چین شیوع پیدا کرده بود، آغاز کرده است؛ وی همچنین به خاطر پژوهش‌های برجسته‌اش در زمینه‌ی تولید و ارزیابی واکسن‌های درمانی ضد سرطان بر پایه mRNA از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز، اوگور شاهین در ماه ژانویه در پی مطالعه مقاله‌ای علمی در مورد بروز نخستین علایم ویروس کرونا در خانواده‌ای در ووهان چین پیش‌بینی کرد که این ویروس در سرتاسر جهان شیوع پیدا خواهد کرد، این درحالی است که بسیاری از دانشمندان این موضوع را تهدید جدی نمی‌دیدند. شاهین با هشدار به هیأت مدیره‌ شرکت بیوان‌تک برای مقابله با این ویروس ناخوانده‌ و تهدیدگر سلامت جهانی، گروهی را برای تولید واکسن احتمالی به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید ۱۹ تشکیل داد.

شرکت بیوان‌تک اکنون در حال آزمایش واکسن کووید ۱۹ بر روی موش‌های آزمایشگاهی است. طبق اعلام شرکت، این واکسن تا اواخر ماه آوریل سال ۲۰۲۰ آماده آزمایش روی انسان‌ها خواهد بود.

شرکت بیوان‌تک هفته‌ گذشته اعلام کرد که با همکاری شرکت داروسازی آمریکایی فایزر به دنبال راه‌حل علمی تازه‌ای است تا به طور مشترک نامزد تهیه واکسن BNT۱۶۲ بر پایه mRNA شرکت بیوان‌تک را به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید ۱۹ تولید کنند. این شرکت همچنین اعلام کرد که با شرکت شانگ‌های فوسون فارما به منظور توسعه واکسن BNT۱۶۲ در چین همکاری خواهد داشت. همچنین، این شرکت‌ها برای انجام آزمایش‌های بالینی در چین به منظور افزایش توسعه بالینی گسترده‌ی شرکت داروسازی فوسان و نیز توانایی نظارتی و تجاری این کشور همکاری خواهند داشت.

شاهین اظهار داشت: این بیماری یک همه‌گیریِ جهانی است که مقابله با آن مستلزم یک تلاش جهانی است. ما با همکاری با شریک‌مان شرکت فایزر، می‌توانیم تلاش خود را جهت تولید واکسن کووید ۱۹ برای افرادی که در سرتاسر جهان نیازمند آن هستند، تسریع بخشیم.

وی همچنین در خصوص همکاری شرکت بیوان‌تک با شرکت داروسازی فوسان اظهار داشت: ما این همکاری را گامی مهم در راستای تلاش جهانی برای تسریع تولید واکسن بر پایه mRNA و جلوگیری از ابتلا به عفونت کووید ۱۹ می‌دانیم. ما با همکاری شرکت دارویی فوسان تعهد خود را به پیشبرد اقدامات لازم برای مهار شیوع کرونا اعلام کرده و از تشریک تجربیات و شبکه‌ی گسترده‌ی این شرکت بهره می‌گیریم.

وی افزود: ما وظیفه خود می‌دانیم که فناوری کامل و تخصص ایمنی‌شناسی خود را به منظور کمک به رفع وضعیت اضطراری ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ بکار بندیم.

شاهین ادامه داد: ما همه با هم در حال همکاری با آژانس‌های نظارتی و همکارانمان در زمینه بیماری‌‌های عفونی از جمله شرکت داروسازی فایزر هستیم تا آزمایشات را سریعاً آغاز کرده و واکسن در اسرع وقت در سراسر جهان در دسترس عموم قرار بگیرد. همچنین در حال کار کردن روی روش درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا هستیم که در هفته‌های آتی اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم نمود.

به گفته شان مارت، مدیر ارشد بازرگانی شرکت بیوان‌تک، شاهین تمام وقت خود را صرف "تهیه اطلاعات برای ناظران و سرمایه‌گذارانی که در صورت فراهم شدن امکان تولید از مهره‌های اصلی خواهند بود" و همچنین "راهنمایی دانشجویان مقطع دکتری و نظارت بر آزمایش‌ها" می‌کند.

علاقه‌ فراوان شاهین به خواندن مجلات علمی، شرکت بیوان‌تک را قادر ساخت تا با ساخت واکسنی علیه این ویروس ناخوشایند که تاکنون تلفات سنگینی را به حدود ۲۰۰ کشور جهان تحمیل کرده، به سرعت به این همه‌گیری پاسخ دهد.

نظر شما