شناسهٔ خبر: 3908336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ضیاء هاشمی در جمع فعالان دانشگاه فردوسی:

موضع ما در رابطه با فتنه‌گران موضع محکومیت است/ شاخص فتنه؛ رهبری و قانون است نه تفاسیر غلط جناحی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر اینکه شاخص فتنه مقام معظم رهبری و قانون است نه تفاسیر غلط جناحی، گفت: باید از فضای تبلیغاتی خارج شویم. مبنای ما قانون است قانون باید بگویدچه کسی محکوم است،

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سیدضیاءهاشمی امروز در جمع فعالین فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، در جلسه‌ای با عنوان «سیاست گذاری فرهنگی الزامات و چالش ها» در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: عرصه فرهنگ، عرصه بسیار حساس و پیچیده ای است و هر گونه برنامه ریزی در این رابطه آسان است، زیرا همه خود را در این باره صاحب نظر می‌دانند و ممتنع است زیرا فرهنگ دارای نکات بسیار ریز و درشتی است.


وی با بیان اینکه هر گونه تغییر در عرصه فرهنگی کند و چند مرحله‌ای خواهد بود، تصریح کرد: برخورد فرهنگی با پدیده فرهنگ منجر به تخریب فرهنگ خواهد شد. چنانچه برنامه‌ها و سیاست‌ها در عرصه فرهنگ به درستی انجام شود هزینه‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت و ما دارای زندگی آرامی خواهیم بود.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه چنانچه شاهد سوءتعبیرهای گسترده ای در اجتماع هستیم به این دلیل است که متوجه پیچیدگی‌های عرصه فرهنگ نمی‌شویم، خاطرنشان کرد: دانشجویان قشر جوان و فرهیخته و در حال رشد هستند، روند توسعه آگاهی‌ها و تقویت منابع شناخت روند، شتابانی است، زیرا حجم اطلاعاتی که در حال حاضر ارائه می‌شود گستردگی بسیار زیادی دارد که فضاهای مجازی نیز یکی از عوامل ایجاد این گستردگی هستند. حال چنانچه به درستی بتوانیم این شناخت را کسب کنیم فرصت های بسیاری خواهیم یافت؛ اما چنانچه این شناخت کسب نشود فرصت‌ها تبدیل به چالش و چالش ها منجر به بحران می‌شود.


هاشمی در رابطه با مواضع خود در خصوص فتنه نیز تصریح کرد: موضع ما در رابطه با فتنه گران موضع محکومیت است، زیرا فتنه گر کسی است که نمی‌گذارد جامعه آرام باشد، فتنه گر کسی است که چوب لای چرخ نظام می‌گذارد؛ بنابراین فتنه خط قرمز همه ماست.


وی افزود: رای مراکز قانونی در رابطه با فتنه گران را می‌پذیریم؛ اما سوءاستفاده از واژگان، خود محکومند.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: آفت جلسه زدگی در کشور ما آفت بزرگی است؛ اما گفتگو جهت رسیدن به توافق و تفاهم را یک کار فرهنگی می‌دانیم که باید جلسات را به این مسیر سوق داد.


وی تأکید کرد: فرهنگ دغدغه بسیار مهم ماست، نگاه فرهنگی مانع بسیاری از آفات می‌شود؛ البته اینکه بگویم فرهنگ همه زندگی ما می‌باشد مبالغه است بنابراین بهتر است بگویم فرهنگ بخشی از زندگی ماست.


هاشمی شعار زیاد در رابطه با فرهنگ را خلاف فرهنگ دانست و گفت: فرهنگ سیاسی مثل فرهنگ امنیتی نه به نفع فرهنگ نه به نفع سیاست و نه به نفع امنیت است.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه فرهنگ در جامعه ما تا حد زیادی سیاست زده است، تصریح کرد: قانون گرایی یک اصل فرهنگی است؛ اما باید توجه داشت قانون مداری به سرعت رخ نمی دهد بلکه نیازمند زمان است.


هاشمی بابیان اینکه توسعه دانشگاه منجر به تسهیل در مسائل فرهنگی خواهد شد، بیان کرد: دولت از آنِ همه کشور است و چنانچه ناکارآمدی داشته باشد نامطلوب خواهد بود.


وی ادامه داد: وزارت علوم در رابطه با تحقق سند ۱۴۰۴ اقدامات گسترده ای از جمله تلاش جهت افزایش استقلال دانشگاه از بیرون و تشویق به برگزاری کرسی های آزاداندیشی را انجام داده است.


معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ضمن بیان این مطلب که البته دانشجویان نیز باید به این مسیر وارد شوند و تحقق سند ۱۴۰۴ را تنها مختص به وزارتخانه ندانند، خاطرنشان کرد: قانون مندی از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری است بنابراین بگذارید قانون اجرا شود.


وی افزود: سیاست عین دیانت است چنانچه کسانی تصور می‌کنند سیاست آفت علم است این تصور نادرست است، سیاست یعنی کنش گری جهت بهبود جامعه.


هاشمی با تأکید بر اینکه شاخص فتنه مقام معظم رهبری و قانون است نه تفاسیر غلط جناحی، گفت: باید از فضای تبلیغاتی خارج شویم. مبنای ما قانون است قانون باید بگوید چه کسی محکوم است، کسانی که براساس سلیقه خود محکوم می‌کنند کار غیرقانونی انجام می‌دهند بنابراین بگذارید در قالب قانون، شور و نشاط قانونی انجام شود.


وی با بیان اینکه دولت تسهیل گر است و قرار نیست تصدی گری کند، خاطرنشان کرد: باید به این مسئله توجه کرد که تمام مسائل یک شبه حل نمی‌شوند بلکه در این رابطه نیازمند زمان هستیم.

نظر شما