شناسهٔ خبر: 39082797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایمنی جمعی در برابر کرونا پس از تولید واکسن دست یافتنی است

عضو بورد تخصصی انجمن ایمونولوژی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت‌الله صدوقی (ره) یزد گفت: درصورتی‌که با اتخاذ روش صحیح، از ابتلای جمعیت به کووید 19 ممانعت به عمل آید، زنجیره انتقال متوقف می‌شود و ایمنی جمعی پس از تولید واکسن به‌راحتی دست‌یافتنی است.

صاحب‌خبر -

دکتر حسین هادی ندوشن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یزد، اظهار کرد: انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران با ارسال نامه‌ای به دکتر حسن روحانی، عمق فاجعه انسانی ناشی از عدم رعایت ضوابط در خصوص شیوع کرونا را گوشزد کرده است.

عضو بورد تخصصی انجمن ایمونولوژی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت‌الله صدوقی (ره) یزد افزود: در ابتدای این نامه از حمایت‌های بی‌دریغ رییس جمهور و دولت محترم و تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فداکاری کادرهای بهداشت و درمان در مواجهه با کووید 19 تشکر و تقدیر شده است.

هادی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به پاندمیک شدن بیماری در جهان و لزوم بهره‌گیری از روش‌های علمی و تجارب سایر کشورها، اتخاذ سیاست‌های جامع و کارآمد، اولویت غیرقابل‌اجتناب کشور است که بر این اساس؛ آلوده شدن 70 درصد جمعیت برای دستیابی به ایمنی جمعی در مورد کووید 19 با عوارض زیاد و احتمال سرایت بالا که فاقد دارو و واکسنی قطعی است، با اصول اخلاق پزشکی و سلامت جامعه در تضاد است.

وی تصریح کرد: در این شرایط که داروی اختصاصی بیماری موجود نیست، ابتلای 70 درصد جمعیت (حتی با روند کند) به معنی به مخاطره انداختن زندگی قریب دو میلیون نفر به بهانه ایجاد ایمنی جمعی است؛ بی‌تردید در این صورت بخش قابل‌توجهی از قربانیان، کادر بهداشت و درمان کشور خواهد بود.

عضو بورد تخصصی انجمن ایمونولوژی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت‌الله صدوقی (ره) یزد گفت: یکی دیگر از مواردی که در این نامه مطرح شد؛ مخاطرات ایجاد ایمنی جمعی به‌وسیله عامل بیماری‌زای فعال و در گردش و (نه یک واکسن غیرفعال) فشار بیولوژیک بر ویروس در حال انتقال است یعنی فشاری که به‌راحتی می‌تواند با ایجاد جهش در ویروس، سویه جدیدی ایجاد کند و سیستم ایمنی بدن افراد با ویروس جدیدی مواجه خواهد شد و در مقابل آن نیز از نو باید 70 درصد جمعیت آلوده شوند و به‌این‌ترتیب این بازی خطرناک تا کی ادامه می‌یابد؟

هادی تأکید کرد: انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران تأکید دارد درصورتی‌که با اتخاذ روش صحیح، از ابتلای جمعیت ممانعت به عمل آید، زنجیره انتقال متوقف می‌شود و ایمنی جمعی (بدون داشتن تلفاتی چندمیلیونی) پس از تولید واکسن به‌راحتی دست‌یافتنی است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مؤکد جامعه ایمونولوژی کشور آن است که به‌عنوان مهم‌ترین سیاست راهبردی فعالیت‌های غیرضروری ادارات و سطح شهرها متوقف و تردد درون‌شهری و برون‌شهری در کشور بدون کوچک‌ترین اغماض، محدود و مدیریت شود.

عضو بورد تخصصی انجمن ایمونولوژی کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید آیت‌الله صدوقی (ره) یزد اظهار امیدواری کرد: با اعمال این سیاست (برای مدتی که توسط وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود) بتوان با حداقل آسیب و تلفات انسانی از این بحران عبور کرد.

هادی افزود: البته و صدالبته استقبال عمومی از این سیاست و رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی توسط مردم شریف و عزیز لازمه عبور از این بحران محسوب می‌شود و در پایان جامعه ایمونولوژی کشور از عموم مردم شریف و عزیز تقاضا می‌نماید تا با رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت متبوع در حفظ جان خود و خانواده محترم خادمین جان‌برکف سلامت را یاری نمایند.

انتهای پیام/90030

نظر شما