شناسهٔ خبر: 39081613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استقرار رادار آمریکایی در پایگاه «القائم» عراق

با وجود انتشار اخباری مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از پایگاه «القائم» در مرز عراق و سوریه، ارتش آمریکا راداری جدید در این پایگاه‌ مستقر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، پس از تحویل پایگاه نظامی «القائم» در مرز عراق و سوریه که در چارچوب تغییرات در چینش نیرو‌های آمریکایی در عراق انجام شد، رادار آمریکایی «AN/TPQ-۵۳» که به تازگی در ارتش آمریکا بکار گرفته شده، در آن دیده شد.

بر این اساس، این رادار یک «اسکن الکترونیکی فعال» است که محدوده متوسط را پوشش می‌دهد. این رادار در درجه اول برای شناسایی تهدیدات هوایی و هشدار زودهنگام شلیک موشک استفاده می‌شود. داده‌ها، مسیر‌ها و مکان‌های پرتاب‌های کنترل نشده مانند موشک، خمپاره و شلیک توپخانه را مشخص و پهپاد‌ها و جنگنده‌های معمول را نیز شناسایی می‌کند.

به گفته المیادین، رادار آمریکایی «AN/TPQ-۵۳» بر اساس دو روش ۹۰ درجه یا ۳۶۰ درجه کار می‌کند و برد آن بر اساس روش ۹۰ درجه به ۶۰ کیلومتر می‌رسد.

رادار مذکور به علت وزن کمی که دارد بر کامیون نظامی «اوشکوش M۱۰۸۳» نصب می‌شود و همین موضوع به آن قدرت انعطاف و جابجایی سریع را می‌دهد به نحوی که می‌توان آن را در عرض پنج دقیقه راه‌اندازی کرد. همچنین می‌توان آن را به سامانه پدافند هوایی «C-RAM» ویژه رهگیری موشک‌های کاتیوشا و خمپاره و امثال آن متصل کرد.

این در حالی است که ارتش آمریکا در ۱۸ مارس سال جاری پایگاه القائم را به طور کامل به نیرو‌های عراقی تحویل داد. ارتش آمریکا پس از آنکه حضورش در عراق مورد تهدید قرار گرفته، این رادار را به همراه دیگر سامانه‌های پدافند هوایی در داخل پایگاه‌های مختلف در عراق قرار داده است.

چندی پیش نیز منبعی آگاه از استقرار سامانه پدافند هوایی پاتروت در پایگاهی جدید در مرز دو کشور عراق و سوریه خبر داد.

انتهای پیام/

نظر شما