شناسهٔ خبر: 39080464 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

در راستای مقابله با ویروس کرونا صورت گرفت؛

طراحی و تولید دستگاه ضدعفونی‌کننده با فناوری اُزون در پارک علم و فناوری قزوین

فناوران پارک علم و فناوری قزوین موفق به طراحی و تولید دستگاه ضدعفونی کننده با فناوری اُزون شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری قزوین، در حدود یک ماه گذشته که ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر همه‌گیری بیماری کرونا شده است، برخی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری قزوین تلاش کرده‌اند با تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با گسترش این بیماری به مردم خدمت کنند.
دستگاه ضدعفونی با فناوری اُزون توسط شرکت فناوری‌های پیشرفته نصر آب پالایش از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری قزوین طراحی و تولید شده است.
این محصول مناسب جهت ضدعفونی: دست‌ها، البسه، معابر، اماکن، اسکناس، تجهیزات و سطوح است. با اتاقک گاز اُزون، می‌توان ضدعفونی اسکناس‌ها، کیف پول، اسناد و مدارک، گوشی همراه، دستکش ها، کارت‌های بانکی، البسه و تجهیزات بیمارستانی، ظروف غذا را نیز با بالاترین ظریب گندزدایی و حداکثر سرعت و بدون آسیب دیدن این لوازم از رطوبت محلول‌های مایع شیمیایی دیگر انجام داد.
در ایران به علت قیمت بسیار بالای دستگاه‌های مولد اُزون، تاکنون، عمدتاً اقبال به سمت مواد شیمیایی محلول پایه است. درصورتی که اگر دستگاه‌های اُزون ژنراتور، با قیمت منطقی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند دارای مزایایی چون بی‌نیازی از خرید و تهیه مواد شیمیایی، عدم خوردگی و لک شدن شیرآلات، انتقال آسان (متحرک) و قابلیت برنامه‌پذیری (خودکار) است.
همچنین این محصول برخلاف سایر ضدعفونی کننده‌های مایع که باعث خیس شدن سطوح حساس و خرابی احتمالی آنها می‌شود، اُزون گاز می‌باشد و اعمال شدن آن باعث آسیب‌رسانی نمی‌شود و به جای استفاده از ژل الکلی یا اسپری ضدعفونی، می‌توان با اتصال ماژول انحلال اُزون در آب، با استفاده از شیر هوشمند تعبیه شده، به مدت ۲۰ ثانیه دست‌ها را با آب اُزون دار شست. برخلاف ضدعفونی کننده‌های الکلی و شیمیایی که سمیت دارند، آب اُزون‌دار قابلیت آشامیدن نیز دارد.

 

تولید مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک بهداشتی
همچنین تا به امروز ۴ محلول مختلف ضدعفونی کننده شامل دو محصول الکلی و دو محصول غیرالکلی به نام‌های تجاری لوران، حامی دنت کلین، دکودرم و رزانا و همچنین ماسک بهداشتی ساده سه لایه و دستگاه ضدعفونی با فناوری اُزون محصولاتی هستند که توسط محققان پارک علم و فناوری قزوین تولید و به بازار عرضه شده‌اند.
محلول ضدعفونی کننده بدون الکل لوران، که توسط شرکت چیستا سازان نوتاش فرتاک از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری قزوین به منظور کمک به بهبود سطح سلامت جامعه تولید شده است برای ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار برده می شود. این محصول قابلیت از بین بردن ۹۹.۹۹۹% ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف از جمله ویروس کرونا را دارد.
ماده موثر این محلول جزو مواد ضد ویروس کرونایی است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا ECDC توصیه شده است. لوران بدون الکل است و باعث خشکی و حساسیت پوست نمی‌شود. اثرات آن نیز بر روی پوست و محیط حداقل ۴ ساعت باقی می‌ماند.
محلول ضدعفونی کننده حامی دنت کلین (بدون الکل، مناسب برای نوزادان)
که توسط شرکت زیست فناوران کاسپین دیگر واحد مستقر در پارک علم و فناوری قزوین تولید و روانه بازار شده است، یک میکروب‌کش قوی وسیع الطیفی می‌باشد.
این محصول حساسیت، خارش، خشکی و آلرژی پوستی ایجاد نمی‌کند. سرعت اثر این ماده به مدت ۱ دقیقه می‌باشد و تا ساعت‌ها تاثیرگذاری خود را حفظ می‌کند.
محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل دکودرم توسط شرکت یاس پردیس دارو از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری قزوین تولید شده است. این محصول فرمولی صددرصد آبی و بر پایه درصد بالاتری از ترکیبات موثر و شناخته شده باکتریوسید و ویروسید مبتنی بر هیدروژن پراکساید فعال و پایدار شده به همراه بنزالکونیوم کلراید می‌باشد.
محلول ضدعفونی کننده دست رُزانا (حاوی الکل و آلوئه ورا) دیگر محصولی است که توسط شرکت کیمیا پژوهش ماهان از واحد های فناور مستقر در پارک علم و فناوری قزوین تولید و روانه بازار گردیده است.
همچنین مرکز تحقیقات سپاه صاحب الامر (عج) استان با همکاری پارک علم و فناوری قزوین موفق به دریافت مجوز تولید موقت و سه ماهه تولید ماسک سه لایه (۲۵ گرم اسپان باند و۱۷ گرم ملت بلون، اسپان باند ۳۰ گرم و یا متشکل از سه لایه sms۲۵ گرم) از سازمان غذا و دارو شد و اقدام به تولید ماسک سه لایه کرده است.
ل.م ۵۴

‌‌‌‌‌‌

نظر شما