شناسهٔ خبر: 39079828 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم من در کرونا؛

خانه‌نشینی فرصت خوبی برای غنی‌کردن آرشیو شنیداری

تهران- ایرنا- پژوهشگر موسیقی نواحی با اشاره به فرصت پیش‌آمده برای بازنگری در خود و اندیشه‌هایمان طی روزهای خانه‌نشینی گفت: اگر به هنر و فرهنگ به ویژه موسیقی علاقه داریم، زمان خوبی است که آرشیو شنیداری خود را غنی کنیم.

صاحب‌خبر -

علی مغازه ای دبیر فستیوال موسیقی آیینه‌دار در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: این روزها برای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا خانه نشینی بهترین و موثرترین راه است و از این فرصت می‌توان دور از اضطراب‌های جاری با تغییر زاویه نگاهمان به نحو احسن استفاده کنیم.

خانه‌نشینی فرصتی برای بازنگری در وجود خویش

وی افزود: در این روزها فرصت داشتم عمیقا در زندگی خودم، در باورها و اندیشه هایم و آنچه باید باشم به تفکر بپردازم. با تمام وجود به این نتیجه رسیدم انسان بسیار موجودی فانی است. 

این پژوهشگر افزود: کرونا با همه تلخی ها و ناگواری‌ها برای ما درس بزرگی به ارمغان آورده است. کرونا به ما آموخت هرگز به آنچه هستیم غره نشویم. انسان کوچکتر از آن است که به آنجه دارد مغرور شود چون به دمی و لحظه ای تمام ین غرورها می‌تواند به پایان برسد. کرونا به همه درس بزرگی داد و آن چیزی نبود جز عقلانیت و دوری از غرور کاذب. چون به ما فهماند انسان با همه عظمتی که دارد اگر با عقلانیت زندگی نکند می‌تواند مغلوب یک ویروس میکروسکوپی شود.

کرونا به ما آموخت که با خردمداری و تکیه بر عقل و منطق امیدوارانه به آینده ای شیرین بیاندیشیم. آینده ای که بعد از این بحران در کنار هم با صلح و دوستی و عشق به یکدیگر می‌توان آن را ساخت.

پیشنهادی برای روزهای خانه‌نشینی

علی مغازه ای ادامه داد: در این روزها که چاره ای جز خانه نشینی نیست به دوستداران موسیقی و اهالی فرهنگ پیشنهاد ‌می‌کنم در این فرصت تاریخ موسیقی کلاسیک غربی از مونته وردی و باخ تا سایر دوره های موسیقی کلاسیک را مرور کنیم. چون موسیقی کلاسیک سرشار از اندیشه است و به شدت ارامش‌بخش.

در کنار این نگاه دوباره به موسیقی کلاسیک غربی می‌توان به میراث کهن موسیقی شرقی و موسیقی نواحی ایران و احساس سرشارش نیز دوباره نگاه کرد و در نهایت می‌توان  از این خانه نشینی برای غنای آرشیو شنیداری خود و خانواده استفاده کرد.   

ویروس کرونا یا کووید -۱۹ از اوایل دی در شهر ووهان استان هوبی چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به بحران جهانی تبدیل شد و اکنون بیش از ۱۵۰ کشور در جهان بیمارانی مبتلا به این بیماری دارند که هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده است. 

نظر شما