شناسهٔ خبر: 39079483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایگاه‌های انتقال خون استان سمنان دو شیفت شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: پایگاه های انتقال خون استان برای جبران کاهش ذخایر خونی، در پی کاهش تعداد مراجعان از زمان شیوع ویروس کرونا، در دو نوبت روزانه فعال است.

صاحب‌خبر -

وحید بغدادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: تعداد مراجعان به پایگاه‌های اهدای خون این استان از زمان شیوع بیماری کرونا بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته است که این روند در صورت ادامه، ذخایر خونی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

به گفته وی اسفند ۹۷ سه هزار و ۶۸۵ نفر به پایگاههای انتقال خون استان سمنان مراجعه کردند که این آمار در اسفند ۹۸ به یک هزار و  ۹۴۰ نفر کاهش یافت و در صورت ادامه این روند در آینده مشکلاتی در زمینه تامین  خون نیازمندان و بیمارستان‌های استان سمنان ایجاد می‌شود.

بغدادی با تاکید بر اینکه درحال حاضر مشکلی در تامین نیاز خونی استان وجود ندارد، اضافه کرد: فعالیت پایگاه های انتقال خون استان سمنان در دو نوبت، ضد عفونی کردن و افزایش سطح نظارت بر بهداشت این مراکز از جمله راهکارهای مبارزه با این چالش است که از سوی اداره کل انتقال خون استان سمنان اتخاذ شده است.

این مسوول ادامه داد: پایگاه های انتقال خون در استان سمنان از ساعت هشت تا ۱۴ و در نوبت عصر از ۱۶ تا ۱۹ پذیرای متقاضیان اهدای خون است.

فعالیت پایگاه های انتقال خون استان سمنان در تعطیلات نوروز

وی با بیان اینکه پایگاه های انتقال خون سمنان در تعطیلات نوروز همواره آماده خونگیری از مراجعه کنندگان است، افزود: پایگاه  انتقال خون امام رضا(ع) در شهر سمنان از دوم تا ۱۲ فروردین پذیرای اهداکنندگان خون است.

این مسوول گفت: پایگاه انتقال خون در شهرهای دامغان و گرمسار نیز از پنجم فروردین و در روزهای غیرتعطیل آماده پذیرش اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با خیال آسوده به مراکز اهدای خون استان مراجعه کنند، افزود: پایگاه های انتقال خون استان سمنان روزانه و به دفعات ضدعفونی می‌شود.

بغدادی خاطرنشان کرد: متخصصان و پزشکان از همه مراجعان معاینه‌های دقیقی را به عمل می‌آورند و هیچ اهدا کننده آلوده‌ای وارد چرخش اهدا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: پس از معاینه در صورت وجود کوچکترین مشکل، عمل خون‌گیری انجام نمی‌شود.

بغدادی بیان کرد که برای تامین خون مورد نیاز، این اداره کل در روزهای تعطیل اسفند۹۸ و  فروردین ۹۹ برای پذیرش مردم و دریافت خون از آن‌ها فعال بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با بیان اینکه تمام شرایط استاندارد و ایمنی در پایگاه‌های انتقال خون استان رعایت می‌شود، از شهروندان خواست با حفظ شرایط عادی بهداشتی اقدام به اهدای خون کنند.

خون اهدایی شهروندان برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، مجروحان تصادف، زایمان، بیماران تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع آزمایش‌های به عمل آمده از خون های اهدایی شامل هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی است.

افراد بالای ۱۸ تا ۶۰ سال در صورت تشخیص پزشک مستقر در پایگاه های انتقال خون می‌توانند خون اهدا کنند.

نظر شما