شناسهٔ خبر: 39079439 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مطالبات و منویات رهبری/5

«سپاه مردمی» و «ارتش کارآمد» دو بازوی جبهه مقاومت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کارآمدی و مردمی بودن نیرو‌های مسلح را از برکات انقلاب اسلامی ایران می‌دانند که در سطح جهان مانندی ندارد، ایشان ارتش و سپاه را دو بازوی قدرتمند جبهه مقاومت و مهمترین عنصر در مسئله بازدارندگی می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته ـ 1398ـ در بیش از ده‌ها سخنرانی که مناسبت‌های گوناگون ایراد فرمودند؛ مطالب ارزنده‌ای را گوشزد نمودند. بسیاری از فرمایشات ایران در عبارات گوناگون و بنا به موقعیت‌های مختلف تکرار شده که نشان از اهمیت آن‌ها دارد. مباحثی از قبیل، رونق تولید ملی، توجه به ظرفیت‌های داخلی، جوانگرایی، پرهیز از افتادن در بروکراسی‌های اداری، عدم مذاکره، جهاد و مقاومت اقتصادی از پرتکرارترین مباحث ایشان در طول یک‌سال گذشته بود.

هر چند قدم‌هایی در این مسیر برداشته شد اما فاصله آن با آنچه مدنظر رهبری است قابل تامل است. در سلسله مطالبی تحت عنوان «مطالبات و منویات رهبری» مروری کوتاه و گذرا خواهیم داشت بر سخنرانی‌های امام خامنه‌ای در سالی که گذشت تا بدانیم مسیری که طی شده با آنچه که معظم‌له انتظار داشتند تا چه اندازه منطبق است.

قسمت پنجم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

اربعین گامی در جهت تمدن نوین اسلامی است

«ما امروز احتیاج داریم که حسین‌بن‌علی (ع) را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم محتاج معرفت آزادگی حسینی است. امروز با صدها وسیله علیه اسلام تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ جبهه‌ کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بایستد و حقیقت اسلام را به دنیا معرفی کند. منطق حسین‌بن‌علی‌ (ع) منطق دفاع از حق است، است. امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ پیام امام حسین (ع)، پیام نجات دنیا است؛ حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند.

اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد؛ این همان پیام عاشورا است که امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا می‌گیرد. مذاهب اسلامی، شیعه و سنی، همه زیر پرچم امام حسین (ع) هستند. در این راه‌پیمایی عظیم حتی کسانی که متدین به اسلام هم نیستند شرکت می‌کنند و این رشته ادامه خواهد داشت.

اهل فکر، اهل فرهنگ، اهل اقدام فرهنگی و فکری، برای این حرکت عظیم بنشینند برنامه‌ریزی کنند. امروز هدف هر مسلمان باید ایجاد تمدن اسلامی نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدن عظیم اسلامی، هدف نهایی ما است.

سعی کنیم در این راه‌پیمایی پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم؛ پیوند بین شیعه و سنی، پیوند بین عرب و فارس و ترک و کرد؛ این پیوندها مایه‌ی سعادت است، دشمن سعی در تفرقه دارد ما  ـ ایران و عراق ـ دو ملت هستیم متصل به یکدیگر؛ آنچه این اتصال را ایجاد کرده است، ایمان بالله و محبت به اهل‌بیت (ع) است، روزبه‌روز هم این زیاد خواهد شد.»[1]

نگذارید بینات انقلاب را انکار کنند

«خاطرات پدران و مادران شهدا و همسران شهدای جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، چیزهایی است که مثل جواهر قیمتی در دسترس ما است که [اگر] غفلت کنیم، از دست ما خواهد رفت، هر شهیدی، یک مجموعه‌ درس است برای هر کسی که در حال آن شهید تدبر کند درس است.

جانبازان هم یک فصل دیگری هستند، رزمندگانی که این راه را گم نکردند و ادامه می‌دهند این حرکت را، این جهت‌گیری را، آن‌ها هم یک فصل جداگانه‌ای هستند؛ هر کدام از این‌ها یک فصلی است. ما نیاز داریم که یاد این‌ها روز‌به‌روز در کشور برجسته‌تر بشود، واقعاً روحیه‌بخش و جهت‌بخش است. نگذارید مجال برای انکار دیگران به وجود بیاید؛ انکار خواهند کرد، همچنان که امروز خیلی از بینات انقلاب را بعضی‌ها جرئت می‌کنند دهنشان را باز کنند، صریح منکر بشوند؛ این را هم انکار خواهند کرد؛ این‌ها را باید برجسته کرد، باید نشان داد.»[2]

سپاه مردمی

«شیواترین عرصه‌ای که مجموعه‌ای مثل سپاه می‌تواند در آن حضور پیدا کند عرصه‌ جهاد و شهادت است؛ البته عرصه‌های دیگری هم وجود دارد، اما عرصه‌ شهادت در راه خدا آن نقطه‌ اوج و نقطه‌ درخشان و زیباترین منطقه‌ مد نگاه انسان است.

مسئله‌ نوآوری و خلاقیت در سپاه است؛ هم نوآوری در ابزارها و وسایل جنگی و نظامی  هم در ابزارآلات نظامی ابتکار و موفقیت دارد هم در شیوه‌های نظامی، در شیوه‌های مقابله، در شیوه‌های مبارزه، ابتکارات سپاه، ابتکارات برجسته‌ای است. مسئله‌ ابتکار و نوآوری و موفقیت، یک عنصر و یک سرفصل است. یک سرفصل دیگر ورود پرتوان در عرصه‌های گوناگون خدمات اجتماعی است.

امدادهای فوق‌العاده در حوادث؛ فرض کنید زلزله‌ی کرمانشاه یا سیلی که امسال اول سال در چند استان آمد، حضور سپاه، حضور برجسته‌ تعیین‌کننده‌ای بود، یک سرفصل دیگر ورود در وادی فرهنگ و اندیشه و هنر است که در این زمینه، مجموعه‌ سپاه و بسیج کارهای نمایانی کردند؛ یعنی آن‌کسانی که سرشان در وادی فرهنگ و هنر و ادبیات و شعر و بقیه‌ شاخه‌های هنری است، احساس می‌کنند که کأنه یک موجود جدیدی در عالم هنر دارد متولد می‌شود یا متولد شده، یک حادثه‌ی جدید است.

یک عرصه‌ی دیگر که بسیار مهم است، نگاه گسترده به جغرافیای مقاومت در منطقه است؛ مجموعه‌ مقاومت در این منطقه توانایی خودش را در مواجهه‌ با استکبار، در مواجهه‌ با آمریکا، در مواجهه‌ با جبهه‌ی متحد کفر و ظلم نشان داده است. یک سرفصل دیگر که از همه‌ این‌ها مهم‌تر است، تلاش برای حفظ معنویت است که در سپاه وجود دارد؛ این مسئله‌ معنویت خیلی مهم است. هم حیات‌بخش است، هم طراوت‌بخش و جلوه‌بخش.

می‌شود اجزای این سرفصل‌ها را تبیین کرد، توسعه داد و روشن کرد می‌شود سرفصل‌های دیگری را هم به این افزود. بنابراین سپاه، هم در زمینه‌ی سخت‌افزار، هم در زمینه‌ی نرم‌افزار، در وادی تعالی و پیشرفت، در جاده‌ تعالی و پیشرفت کاملاً جلو رفته و امتحان خوبی پس داده؛ اعتقاد بنده این است که اوج گرفته. خلاصه‌ حرف ما این است: چون وسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است،تکلیفتان هم زیاد است. حالا چون تکلیف سنگین است، توصیه‌های ما بر این اساس است:

توصیه‌ اول اینکه به هیچ وجه نگذارید سپاه پیر و محافظه‌کار بشود؛ سپاه نبایستی پیر بشود. منظور، پیر شدن به معنای آدم‌های پیر نیست؛ مقصود، روحیه است، روحیه‌ی جوان‌ سپاه بایستی باقی بماند و می‌شود.

توصیه دوم آماده‌به‌کاری خودتان را در مواجهه‌ با حوادث بزرگ حفظ کنید؛ این یکی از خصوصیات سپاه بوده. سپاه از اولی که متولد شده، در حوادث بزرگ همیشه در خط مقدم سینه سپر کرده. سپاه آماده‌به‌کاری خودش را بایستی حفظ کند. هم در زمینه‌ خدمت‌رسانی و محرومی‌ت‌زدایی، هم در زمینه مقابله‌ با دشمنی‌ها، هم در زمینه‌ استحکام سازمانی و آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی، در همه‌ی این زمینه‌ها باید بتوانید این آمادگی و آماده‌به‌کاری خودتان را حفظ کنید.

توصیه سوم نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ی خودمان این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجه به این نیستند.

توصیه‌ چهارم؛ در برابر دشمن با نگاه دقیق، ارزیابی خودتان از دشمن را واقعی کنید. هشیاری را هم با ترس اشتباه نگیرید؛ اصلاً از دشمن نترسید؛ هر چه هم دشمن قوی باشد، بزرگ باشد، نترسید. هیچ دشمنی را  حقیر، ناتوان، بیچاره، غیر قابل اعتنا به حساب نیاورید؛ نه، دشمن را ولو کوچک هم هست، به حساب بیاورید، در مقابلش ارزیابی درست داشته باشید.

توصیه‌ پنجم؛ با همه‌ اجزای عظیم تشکیل‌دهنده‌ نظام اسلامی همکاری و هم‌افزایی داشته باشید؛ با دولت، با قوه‌ قضائیه، با مجلس شورای اسلامی  با بخش‌های گوناگون این همکاری و هم‌افزایی لازم است؛ این وظیفه است که مخصوص شما هم نیست؛ این را ما به همه توصیه می‌کنیم، به شما هم توصیه می‌کنیم.

توصیه‌ ششم؛ مردمی باشید، مردم‌دوست باشید، مردم‌پذیر باشید، مردمی‌رفتار باشید. سپاه مردمی است دیگر؛ از اولی که سپاه تشکیل شد  مردمی تشکیل شد. با مردم باشید، از مردم باشید، رفتار مردمی داشته باشید.

 توصیه هفتم؛ کار جهادی و روحیه‌ی جهادی را در همه‌ی عرصه‌های گوناگون فعالیتها سرلوحه قرار بدهید. کار جهادی ضد تنبلی است، ضد بی‌تفاوتی است، ضد امروز را به فردا انداختن است. نمی‌‌کنند؛ کار جهادی. کار را در همه‌ی عرصه‌ها جهادی دنبال کنید.

دشمنان ما هر چه بیشتر هزینه‌ می‌کنند، بیشتر ضرر می‌کنند. در سیاست فشار حداکثری هم که سیاست آمریکا بود، در آن هم تا حالا شکست خورد. این‌ها خیال می‌کردند که اگر فشار حداکثری روی ایران در زمینه‌ مسائل اقتصادی  متمرکز بشود، ایران به زانو درمی‌آید تا این ساعت به توفیق الهی، به فضل الهی، به حول‌ و قوه‌ الهی فهمیدند که این فشار حداکثری خودشان را دچار دردسر و زحمت و مشکل کرده تا این ساعت فشار حداکثری شکست خورده و من به طور قاطع به شما عرض کنم که این فشار حداکثری تا آخر هم شکست خواهد خورد.

ما راه خودمان را با قدرت، با قوت ادامه داده‌ایم. اصرار آن‌ها این است که جمهوری اسلامی از منش دست بردارد. می‌گویند جمهوری اسلامی بیاید وارد این نظام بشود؛ یعنی او هم بشود سلطه‌پذیر. جمهوری اسلامی از ساعت اول تولد خودش و تحقق خودش علیه این نظام سلطه حرکت کرده؛ چطور ممکن است این را از دست بدهد.

ما با نظام سلطه مخالفیم، با تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر مخالفیم، با این مقابله می‌کنیم، مطلقاً تسلیم تحمیل‌های او نمی‌شویم، و تا امروز هم توانستیم در این زمینه پیشرفت زیادی بکنیم و بسیاری از انسان‌های دنیا، افکار دنیا، روشنفکران دنیا، مجموعه‌های مردمی دنیا را با این مسیر خودمان همراه کنیم و این راه را ما قطعاً‌ ادامه خواهیم داد؛ راه انقلابی‌گری، راه مقابله و مواجهه‌ی با نظام سلطه.»[3]

آماده شدن در همه زمینه‌ها

«آموزش عمیق، تربیت جامع، تخصص لازم در مدیران مجموعه، ضابطه‌گرایی. از جمله‌ی چیزهایی که بنده تأکید می‌کنم، نظام‌مند بودن و ضابطه‌گرایی در همه‌ی مسائل این دانشگاه [است] و در عین حال، با وجود ضوابط مستحکم و نظام مستحکم منضبط، ارتباط عاطفی و برادرانه بین فرماندهان و مدیران و مجموعه؛ همان چیزی که خصوصیت سپاه پاسداران از اول تشکیل سپاه بود که فرماندهان عالی سپاه، برادرانه با آحاد افراد سپاهی برخورد می‌کردند. یکی از نکات هم این است که اساتید مشغول در این دانشگاه، اساتید عمیقاً مؤمن به مسائل انقلاب، مؤمن به سپاه پاسداران انقلاب، روی این مسائل باید تمرکز کنند.

هر چه می‌توانید، این آمادگی را زیاد کنید. سپاه روزبه‌روز باید آمادگی‌های خودش را بیشتر کند. اگر چنانچه دشمن بیمناک شد از قدرت شما، از آمادگی شما، آن وقت این بیمناکی، بازدارنده‌ دشمن است. باید کاری کنید که دشمن از هیبت مردان جوان‌ مؤمن فداکار پرانگیزه احساس بیم بکند؛ و خود این مهم‌ترین بخش بازدارنده است.

این‌قدرت در جنبه‌های مختلفی خودش را نشان می‌دهد: اولاً قدرت سازمانی که سازمان، قوی، مستحکم و جامع [باشد]. این‌قدرت سازمانی جزو مسائلی است که در سپاه باید مورد نظر باشد.

قدرت علمی و تخصصی؛ همه‌ حرکت موفق مجموعه‌های گوناگون بشری ابتدائاً در سایه‌ علم انجام گرفته؛ در سایه‌ علم است که به قدرت، به ثروت، به اقتدار بین‌المللی، به عزت دست پیدا می‌کنند؛ این همه هم که در اسلام روی علم تکیه شده، به خاطر این است.

دائم باید مجموعه‌ نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه‌ مسائل تاکتیکی و مسائل راهبردی و استراتژیکی، آمادگی و حرکت روزافزون و روبه‌پیش داشته باشد.

در زمینه‌ بیداری و آماده‌به‌کاری. غفلت مطلقاً مورد قبول نیست، بایستی دائم بیدار بود، هوشیار بود؛ قوت، تربیت جوانان بلند همت و پرانگیزه است. مظهر قوت در اینجا دانشگاه افسری امام حسین است؛ جوان‌ باهمت و جوان‌ باایمان تربیت می‌کند.

ما در زمینه‌ مسائل ابزار، ابزار باید پیشرفته باشد؛ باید ناوابسته باشد؛ ابزار مال خود شما باید باشد؛ خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید، تولید کرده باشید، ابداع کرده باشید؛ به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید. [ابزار] به‌روز باید باشد. متنوع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطلاعاتی و ابزار عملیاتی و همه جور ابزار. تنوع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجه باشد. مسئله‌ی فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است. بایستی در این زمینه‌ها خود را آماده کنید.»[4]

ارتش کارآمد

«حضور در ارتش جمهوری اسلامی ایران صرفاً یک شغل نیست مثل بقیه‌ مشاغلی که انسان به دنبال آن‌ها می‌رود و مشغول می‌شود، بلکه به عهده گرفتن یک مسئولیت مقدس است. حفظ امنیت. امنیت از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل مورد نیاز یک جامعه است. اگر امنیت در یک جامعه‌ای نباشد، در آن جامعه هیچ کار درست و مثبتی نمی‌شود انجام داد؛ اگر امنیت در یک جامعه نبود و کشور مورد تهدید دشمنان قرار گرفت، نه کار علمی و تحقیقی در آن کشور می‌شود درست انجام داد، نه فعالیت اقتصادی می‌شود انجام داد، نه کار فکری و فرهنگی می‌شود انجام داد.

 نکته‌ بعدی مقایسه‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارتش‌های قدرت‌های استکباری است. یک تفاوت ماهوی وجود دارد، یک تفاوت ذاتی و عمیق وجود دارد. ارتش جمهوری اسلامی ایران همان‌ طور که تعریف کردیم، خود را حافظ امنیت کشورش می‌داند؛ مسئولیت عمده‌اش این است. مأموریت ارتش‌های قدرت‌های استکباری در درجه‌ اول عبارت است از تهاجم، غصب، و ایراد ضربه به کشورهایی که می‌توان به آن‌ها به دلایلی و برای منافعی ضربه وارد کرد؛ این تفاوتش است.

ما هرگز در دوره جمهوری اسلامی هیچ جنگی را شروع نکردیم؛ دفاع، در جای خود محکم و قدرتمندانه؛ اما حمله و تجاوز، ابداً! در فلسفه‌ و منطق ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران تجاوز وجود ندارد.

نظام اسلامی نیروهای مسلح خودش را ارج می‌نهد، برایشان اهمیت قائل می‌شود؛ نیروهای مسلح هم جزو مهم مؤثری از مجموعه‌ نظام جمهوری اسلامی هستند که از عناصر گوناگونی خود تشکیل شده است.

ارتش جمهوری اسلامی در طول این ۴۰ سال، با همه‌ وجود در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفت، همه‌ توان خودش را به میدان آورد. یک امتحان تاریخی‌ای در مقابل مجموعه‌های داخل کشور قرار گرفت، هر کدام به نحوی از این امتحان بیرون آمدند؛ ارتش جمهوری اسلامی در این امتحان سرافراز شد.

در همه‌ میدان‌ها ارتش جان‌فشانی کرد؛ در مقابله‌ با تجزیه‌طلبان وابسته‌ به قدرت‌های خارجی در اوایل انقلاب، در بعضی از بخش‌های این کشور ارتش جزو نیروهایی بود که وارد میدان شد و تلاش کرد؛ در هشت سال دفاع مقدس، حضور ارتش حضور چشمگیر بود؛ در مرزبانی سال‌های بعد از پیروزی دفاع مقدس همین‌ جور؛ در پشتیبانی از جبهه‌ی مقاومت، ارتش نقش ایفا کرده که این‌ها ثبت شده و در وقت خودش در آینده این‌ها روشن خواهد شد.

ارتش در توانایی‌های داخلی خود تحول ایجاد کرد؛ هم تحول در سازماندهی، هم تحول در تاکتیک‌های عملیاتی، هم تحول در ساخت‌ و‌ ساز، هم تحول در فکر و فرهنگ آحاد ارتشی. این روحیه ایمانی در دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی، یک چیز بسیار برجسته و مهمی است، آسان هم به دست نیامده؛ در طول زمان، فرماندهان مؤمن و لایق توانسته‌اند این سنتها را این ‌جور عمیق و پایدار به وجود بیاورند.»[5]

ادامه دارد...

منبع:

[1] بیانات در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی/ ۱۳۹۸/۰۶/۲۷

[2] بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی/ ۱۳۹۸/۰۷/۰۸

[3] بیانات در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه/ ۱۳۹۸/۰۷/۱۰

[4] بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(ع)/ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

[5] بیانات در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش/ ۱۳۹۸/۰۸/۰۸

نظر شما