شناسهٔ خبر: 39079287 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیک‌نیک با طعم کرونا

اردبیل - ایرنا- سور و سات پیک‌نیک فراهم است، منقل، جوجه کباب خوابیده در زعفران و پیاز، صندوق عقب ماشین پر از وسایل تفریح و مقصد جایی خارج از شهر آنجایی که ویروس کرونا نباشد.

صاحب‌خبر -

پایین دره در گرمای ملیح بهاری چند خانواده‌ای در کنار رود کوچک و پرآبی اتراق کرده‌اند،  دود و بوی چربی آتش گرفته در منقل محیط و عطر و بوی دلنوازی ایجاد کرده ، چند متری دورتر از دیگران چادر برپا می‌شود و پس از چند روزی خانه ماندن طبیعت با زیبایی‌هایش آرامشی به اهل خانه می‌دهد.

کودک خانواده لحظه‌ای از غفلت مادر فراری شده و در میان کودکانی که مشغول بازی فوتبال هستند گم می‌شود و دقایقی بعد با داد و فریاد مادر، کودک به داخل چادر خزیده و از ترس دعوای مادر به آغوش مادر بزرگ پناه می‌برد.

عصر همه خوشحال به خانه برگشته‌اند، فردا علایم سرماخوردگی در کودک پدیدار می‌شود ، مادر بزرگ نیز عصر سرفه‌هایی سینه‌اش را اذیت می‌کند؛ یک لحظه غفلت در پیک‌نیک،  سرایت ویروس به کودک از همبازی‌ها و انتقال آن از نوه به پیرزن.

چند روز بعد مادر بزرگ و نوه از بیمارستان مرخص می‌شوند،  اما مقصد آن ۲ جدا از همدیگر است، کودک در آغوش پر از اشک مادر به خانه برگشته و مادر بزرگ در غربت تمام و همراه با اشک‌های پسر ، غریبانه در مترها زیر خاک به خواب ابدی می‌رود.

این روزها برخی‌ها که از خانه‌نشینی خسته شده و از سوی دیگر بیم کرونا  دارند  چاره را در گشت و گذار در طبیعت، پارک‌ها  دیده و کم نیستند خانواده‌هایی که بساط پیک نیک را در فضای سبز اطراف شهرها و حتی پارک‌ها پهن می‌کنند.

تعداد این افراد در استان اردبیل کم نیستند و با گرم شدن هوا هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، هر صبح تعداد قابل توجهی از شهروندان را می‌توان دید که با لباس ورزشی در حال پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه شورابیل اردبیل و یا فضاهای سبز در دیگر شهرها هستند.

عصرها نیز جمعیت حاضر در بوستان‌ها زیاد بوده و خانواده‌های قابل‌توجهی را می‌توان دید که بر روی چمن اتراق کرده و یا در حال گشت و گذار در فضای آزاد هستند.

این عده که به خیال خود از خطر سرایت ویروس کرونا در اینگونه فضاها به دورند، غافل از این هستند که تنها راه مقابله با این ویروس خالی شدن معابر از جمعیت و قطع زنجیره ارتباطی می‌باشد.

به گفته کارشناسان، زیاد نمی‌توان به سلامت پارک و بوستان‌های شهری و حتی گردشگاه‌ها و فضای سبز بیرون از شهرها اطمینان داشت، از کجا معلوم که پیش از تو  بر زمینی که بر آن نشسته‌ای و سنگ ،درخت و نیمکتی که بر آن دست می‌زنی کس دیگری که ناقل ویروس باشد دست نزده است.

جابجایی کیسه‌های نایلونی، قطعات کاغذ دستمال‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت محیطی آلوده در بسیاری از نقاط شهری و بیرون از شهرها ایجاد کرده و نمی‌توان به پاکیزگی محیط اطمینان داشت.

دکتر افشین فتحی ،قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با روند صعودی کرونا در استان، ماندن در خانه است، گفت:  این روزها حضور و ازدحام در بازار و معابر با تدابیر اتخاذ شده تقریبا از بین رفته اما هنوز بسیاری هستند که با خودروهای خود باعث ایجاد ترافیک در خیابان‌ها شده  و احتمال سرایت ویروس کرونا را زیاد می‌کنند.

وی همچنین از حضور افراد در پارک‌ها و فضاهای شهری ابراز نگرانی کرده و بیان کرد: راه چاره مقابله با کرونا خالی شدن تمام فضاها از جمعیت و خانه‌نشینی شهروندان است. 

وی از مسوولان خواست تا در زمینه تردد شهروندان در پارک و بوستان‌های شهری و نیز فضاهای سبز بیرون از شهرها سخت‌گیری بیشتری داشته باشند.

مسوولان استان اردبیل از چند روز گذشته بسیاری از گردشگاه‌ها و مناطق سیاحتی استان را تعطیل  و راه‌های دسترسی به آنها را مسدود کرده‌اند.

با توجه به نزدیکی  ۱۳ فروردین و نگرانی از ازدحام احتمالی مردم در بیرون شهرها و فضاهای سبز داخل شهری ، حضور مردم در این روز در پارک‌ها ممنوع اعلام شده و مسیرهای خروجی به بیرون از شهرها نیز مسدود خواهد شد.

استاندار اردبیل با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: تمامی مراکز گردشگری و تفرجگاه‌ها در روز سیزده بدر تعطیل بوده و نیروهای انتظامی با افرادی که در این مناطق توقف کنند، برخورد خواهند کرد.

اکبر بهنامجو افزود: ورودی‌ها و خروجی‌های شهرهای استان کنترل می‌شود و  مردم  باید  از خانه خارج نشده و در باغ‌ها، بوستان‌ها و مراکز گردشگری حضور نیابند.

وی افزود: این محدودیت به خاطر کثرت جمعیتی است که در پارک‌ها و مناطق گردشگری حضور یافته و احتمال انتقال ویروس را  بیشتر می‌کند.

شهردار اردبیل نیز گفت: با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و جهت اعمال محدودیت تردد و تجمع، تمامی پارک‌ها و بوستان‌های شهر اردبیل و مجتمع توریستی گردشگری شورابیل در روز طبیعت تعطیل خواهد شد.

حمید لطف‌اللهیان افزود: بنا به تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در شهرداری اردبیل، این تصمیم با هدف حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از هرگونه تجمع گرفته شده و این محدودیت با همکاری نیروی انتظامی و نیروهای تخلفات شهری اعمال خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم گفت: تا اطلاع ثانوی امکان بازدید از سایت‌های تکثیر و احیا آهو و مرال در جنگل فندقلو و قشلاق علملو پارس‌آباد مغان وجود ندارد.

 سعید شهند افزود: این طرح با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اجرا می‌شود.

عاطف ناصری ،فرماندار نمین نیز گفت: مسیرهای دسترسی به جنگل فندقلو مسدود شده و این تفرجگاه و دیگر مناطق گردشگری شهرستان تا اطلاع ثانوی پذیرای شهروندان استان و مسافران نخواهد بود.

در این حال کارشناسان تاکید می‌کنند که تاکنون تدابیر برای جلوگیری از حضور مردم در بوستان‌ها و فضاهای سبز کافی نبوده و بسنده کردن این موضوع به روز ۱۳ فروردین چاره کار نخواهد بود.

به گفته آنها، برای مقابله با  کرونا می‌بایست تمامی گردشگاه‌ها و بوستان‌های شهری تعطیل شده و از حضور مردم به هر بهانه‌ای در آنها جلوگیری شود.

تاکنون ۶۱ نفر در استان اردبیل بر اثر کرونا جان باخته‌اند، تعداد مبتلایان قطعی بیماری کرونا در این استان نیز ۳۹۰ نفر می‌باشد.

۳۳۲ بیمار مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند.

نظر شما