شناسهٔ خبر: 39079036 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش | دانشجو، بسیج، قرارگاه و این بار کرونا / اردوی جهادی برای شکست کووید همه این‌ها تنها گوشه‌ای از جهاد دانشجویان و گروه‌های جهادی است که تمام توان خود را برای حفاظت از این سرزمین به کار می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که هموطنان خود در سختی محروم از امکانات باشند. جهادی که ائمه اطهار از آن سخن گفته اند را معنا کردند و چشمانشان تا بودن مشکلی در هر نقطه کشور خواب ندارد.

گوشه‌ای از خدمات خالصانه جهادگران در مناطق محروم / از سیل و زلزله و اربعین تا جدال با مهمان ناخوانده

فرقی برایشان ندارد کدام میدان، هرجا که باشد هستند. هیچ زمانی غیبت نمی‌کنند از حوداث طبیعی گرفته تا عرصه فرهنگی، از آسیب‌های اجتماعی تا امداد رسانی در بخش پزشکی، در همه‌ این صحنه‌ها حضور جدی دارند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سال جدید با شرایط خاص خود از راه رسید. شاید در سن و سال شما دانشجویان نگنجد که سال جدید و نوروز را اینگونه آغاز کرده باشید، نوروزی که با آمدنش کانون‌های گرم خانواده‌ها را گرمتر می‌کرد، اما امسال با ورود مهمان ناخوانده‌ای گرد هم آمدن خانواده‌ها به نوع دیگری تغییر کرد. به هرحال با هر سختی و مشقتی که داشتیم، اما توانستیم دورهمی هر چند ساده در کنار خانواده‌های خود داشته باشیم. اما هستند کسانی که با وجود تعطیلات رسمی در کشور فعالیت‌های آن‌ها تعطیل نمی‌شود و اینجاست که گفته می‌شود جهاد تمامی ندارد.

حرف از جهادگران دانشجویی است که آرامش را از خود سلب کرده اند و به دنبال میدان جهاد می‌گردند هر جا که کشور دچار مشکل می‌شود بدون دستورالعمل ویا اجبار به صورت آتش به اختیار در خط مقدم آن حاضر می‌شوند و به کمک نیازمندان در آن صحنه می‌روند، درست است که تعریف ابتدایی گروه‌های جهادی فعالیت‌های عمرانی و بازسازی مناطق محروم بود، اما با شرایط کشور مرز فعالیت جهادگران هم تغییر کرد.

فرقی برایشان ندارد کدام میدان، هرجا که باشد هستند. هیچ زمانی غیبت نمی‌کنند از حوداث طبیعی گرفته تا عرصه فرهنگی، از آسیب‌های اجتماعی تا امداد رسانی در بخش پزشکی، در همه‌ این صحنه‌ها حضور جدی دارند و وظیفه خود را تمام و کمال انجام می‌دهند و حتی به وقتی پیاده روی اربعین مشتاقان زیادی را به خود جذب کرد، به میدان آمدند که شرایط لازم را برای زائران ابا عبدالله الحسین فراهم کنند با راه اندازی هزاران موکب زمینه حضور بیشتر عاشقان را فراهم کردند.

قصد داریم در این گزارش گوشه‌ای از اقدامات دانشجویان جهادگر را بازگو کنیم؛ البته که نمی‌توان حتی گوشه‌ای از اقدامات این افراد را نشان داد کسانی که برای رضای خدا قدم برمی دارند بدون اینکه چشم داشتی حتی یه تشکر زبانی داشته باشند.

مهمترین اقدامات دانشجویان جهادگر از نوروز هر سال آغاز می‌شود که این گروه‌های جهادی مناطقی را شناسایی می‌کنند و به خدمت رسانی به این مناطق می‌پردازند، اما در ابتدای سال ۹۸ بحران سیل در برخی از استان‌های کشور باعث شد که گروه‌های جهادی باز هم آزمون دیگری را از جهاد داشته باشند. با اینکه دستگاه‌های دولتی اقدامات گذرا و موقت در این استان‌ها انجام دادند، اما گروه‌های جهادی نه تنها کمک به مهار حادثه داشتند، بلکه با گذشت بیش از یک سال از این حادثه هنوز در کنار مردم این مناطق هستند و فعالیت جهادی خود را ادامه می‌دهند.

از احداث منزل مسکونی گرفته تا خدمات پزشکی و توزیع مواد غذایی رایگان را در دستور کار خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید
گروه‎های جهادی برای خدمات رسانی به سیل‌زدگان تقسیم بندی شدند

مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی گفت: با توجه به احتمال ادامه بارش‌ها و خطرات احتمالی گروه‌های جهادی تقسیم بندی شدند و قرار بر این شد گروه‌های جهادی هر استان معین استان همجوار خود شوند تا در هنگام حادثه غافلگیر نشویم.

 صادق مفرد، مسئول مرکز مطالعات و هدایت حرکت‌های جهادی گفت: با توجه به سیل اخیر در برخی نقاط کشور و همچنین با توجه به احتمال ادامه بارش‌ها و خطرات احتمالی گروه‌های جهادی تقسیم بندی شدند و قرار بر این شد گروه‌های جهادی هر استان معین استان همجوار خود شوند تا در هنگام حادثه غافلگیر نشویم.
 
/

مفرد ادامه داد: برای استان گلستان با توجه به اینکه در این استان سیل بیشتری رخ داده است، ۷ استان معین استان گلستان شدند و از امروز در این استان مسقر شده و فعالیت خواهند کرد.

پس از امداد رسانی موقت دانشجویان استانهای درگیر سیل را رها نکردند و به یاری کشاورزان شتافتند.


پروژه پاکسازی انجیرستان‌های لرستان رو به اتمام است

مفرد افزود: طبق آخرین بررسی انجام شده، ۱۳۰ باغ انجیر با کمک دانشجویان جهادگر از محاصره گل و لای آزاد شده و پاکسازی ۱۶ هزار درخت انجام گرفته است.

مسئول قرارگاه جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم تا هفته آینده پروژه پاکسازی انجیرستان‌های لرستان به اتمام برسد.
 
/
 

نوبت به تعطیلات تابستان و جهادی دیگر رسید

با فرا رسیدن ایام تابستان مجددا تکاپوی گروه های جهادی برای خدمات رسانی آغاز می شود بر اساس برنامه ریزی قبلی که صورت گرفته هر گروه از یک دانشگاه به منطقه مشخصی اعزام می شوند.

بیشتر بخوانید

حضور گروه جهادی دانشگاه تهران در مناطق محروم استان گلستان

فعالیت گروه جهادی راهیان شهادت در محرومترین نقطه کشور

مصطفی عظیمی، مسئول گروه جهادی راهیان شهادت با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی گفت: این گروه جهادی در دور‌ترین نقطه کشور و با کمترین امکانات و هزینه بسیار کم که حتی کمتر از نصف هزینه پروژه‌های مشابه در شهرستان دلگان تمام شده و با پتانسیل صد در صد جهادی این مدرسه را در روستای هیت که حتی آب ندارد به بهره برداری و افتتاح رسانده است.
 
 
فعالیت گروه جهادی راهیان شهادت در محرومترین نقطه کشور / از ساخت مدرسه تا خدمات دندانپزشکی

وی افزود: مدرسه شش کلاسه حضرت رقیه (س) با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع با حمایت مالی بنیاد برکت و قرارگاه محرومت زدایی سپاه و با همت گروه جهادی راهیان شهادت با بهترین کیفیت در مهر ماه ۱۳۹۸ افتتاح شد و اکنون بیش از ۱۲۰ دانش آموز از فضای استانداد آموزشی برخوردار شده اند.
 

اربعین و رزمایش دیگرگروه‌های جهادی

با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید الشهدا و اربعین حسینی فعالیت دانشجویان جهادگر رنگ و بوی دیگری می گیرد این بار نه برای مناطق محروم و نه برای حادثه خودشان را فرش زائران ابا عبدالله قرار می دهند با برپایی موکب هایی آسایش زائران را فراهم می کنند و شبانه روز فعالیت می کنند تا علاوه برافزایش تعداد زائران زمینه آسایش آنها را فراهم می کنند.
 
 
/

۲۰۰۰ جهادگر از ۴۶ دانشگاه برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین 

امسال سومین سالی است که دانشجویان جهادی تجربه حضور در پیاده روی اربعین به صورت ستادی و ارائه خدمات جهادی را در این مراسم دارند.
 
 ۱۸۵۰ جهادگر از ۴۶ دانشگاه به عنوان جهادگران حسینی به عراق اعزام شدند و مشغول به فعالیت هستند که این تعداد فقط دانشجویان جهادی هستند. جنس کار‌هایی که این دانشجویان انجام می‌دهند، برپایی و تجهیز موکب‌ها، ازجمله اسکان سه هزار نفره در موکب نجف توسط دانشجویان جهادی مشهد، اسکان کربلا توسط دانشجویان جهادی شیراز انجام می‌شود و یا فعالیت در سایر موکب‌هایی که برای دانشجویی وبا غیر دانشجو است را انجام می‌دهند.
 
/

معاون جهادی بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: علاوه بر این گروه‌های جهادی امانت داری و خادمی حرم امام حسین (ع) و امیرالمومنین (ع) و تعدادی هم درسامرا را برعهده دارند.

وی یادآور شد: همچنین پویش زیارت نیابتی را راه اندازی کردیم، و براساس این پویش با جمع آوری هزینه افراد مستمند حاشیه شهر را به کربلا اعزام می‌کنیم، تا الان ۷۲ نفر اعزام شدند که هرنفر به نیابت از ۶ نفر زیارت می‌کنند.

بیشتر بخوانید
۱۶۰۰ خدمت سلامت در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی ارائه شد
صفر تا صد موکب‌های دانشجویی در پیاده روی اربعین
فعالیت‌های زنان جهادی در بازه زمانی اربعین / ۴۰ درصد جمعیت جهادگران را بانوان تشکیل می‌دهند


گروه‌های جهادی آسیب‌های اجتماعی حاشیه شهر را نشانه گرفتند

گروه جهادی منتظران ظهور به مناسبت ۲۸ صفر اردوی جهادی خود را در حاشیه شهر تهران برگزار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در این اردو خدمات پزشکی، دندانپزشکی و بینایی سنجی به نقاط محروم ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است، دانشجویان علاقمند می‌توانند جهت شرکت در این اردوی جهادی از طریق پل‌های ارتباطی @B_diau:telephone_receiver: شماره تماس ۰۹۱۲۶۷۹۶۴۸۷ اقدام نمایند.
 
 
/
 
بیشتر بخوانید
وقتی جهادگران وارد میدان می‌شوند / ۱۲۷۸ مورد خدمات رسانی در مناطق حاشیه تهران در یک روز

شب یلدا و حضور شبانه دانشجویان

با فرا رسیدن شب یلدا بازهم دانشجویان جهادگر به گونه ای وارد میدان شدند که خانواده های محروم و کم برخوردار هم بتوانند این شب را در کنار یکدیگر مانند سایر خانواده ها جشن بگیرند به همین منظور با تامین اقلام خوراکی شب یلدای خود را با محرومان تقسیم کردند.

بیشتر بخوانید
گروه‌های جهادی شب یلدای خود را با حاشیه‌نشینان شهر تهران گذراندند
 
/


سرانجام مهمانان ناخوانده‌ای که میدانی دیگری برای جهادگران باز کرد

اما پایان سال 98 کشورمان میزبان مهمان ناخوانده ای شد که این مهمان از نوع ویروس و بیماری بود که خطرات زیادی را ایجاد کرد بلافاصله پس از اعلام خطر وزارت بهداشت گروه های جهاد به سرعت وارد میدان مبارزه شدند و سازمان بسیج دانشجویی قرارگاه مبارزه به کرونا را ایجاد کرد و به طبع آن در تمامی استان ها گروه های جهادی با وظایف تعریف شده به کمک نظام سلامت کشور آمدند.

/

کارگروه هایی در این قرارگاه تشکیل شد و دربخش‌هایی از جمله، تولید لوازم بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر ومراکز عمومی، تامین نیروی تخصصی برای مراکز درمانی، آموزش بهداشت، تولید و انتشار محتوای آموزشی، مطالبه گری و ارتباط با مسئولین فعالیت می‌کند که تاکنون توانسته فعالیت خود را در تمامی استان ها  گسترش دهد.

در واقع تمامی گروه های جهادی پای کار آمدند که بتوانند ذره ای از مشکلات را حل کنند.

/

بیشتر بخوانید

فعالیت ۵۱ گروه جهادی پزشکی در ۲۱ استان / ۶۳۴۰ جهادگر مشغول خدمات‌رسانی هستند

دانشجو، بسیج، قرارگاه و این بار کرونا / اردوی جهادی برای شکست کووید
 
همه این‌ها تنها گوشه‌ای از جهاد دانشجویان و گروه‌های جهادی است که تمام توان خود را برای حفاظت از این سرزمین به کار می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که هموطنان خود در سختی محروم از امکانات باشند. جهادی که ائمه اطهار از آن سخن گفته اند را معنا کردند و چشمانشان تا بودن مشکلی در هر نقطه کشور خواب ندارد.

نظر شما