شناسهٔ خبر: 39077867 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار دی ۱۳۹۸؛

از لغو سفر به سوئیس تا رایزنی با وزیر خارجه نزوئلا

در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار دی ماه ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار دی ماه ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

واکنش موسوی به سخنان ظریف درباره بودجه نظامی کشور

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره ارقامی که توسط ظریف به عنوان بودجه نظامی ایران ذکر شده است توضیحاتی ارائه کرد.

او در این توضیح آورده است: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در چند سخنرانی اخیر از جمله حضور امروزشان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توانمندی‌های بالای نظامی ایران را به رغم هزینه بسیار کم به نقل از منابع و ژورنال‌های نظامی معتبر خارجی حدود ۱۶ میلیارد دلار عنوان می‌کرد که در مقایسه با هزینه‌های ۷۰ میلیاردی برخی کشور‌های منطقه و صد‌ها میلیارد دلاری ابرقدرت‌ها ناچیز می‌نمود.

موسوی می‌افزاید: امروز بدنبال سخنرانی در مجلس، از طرف ستاد کل نیرو‌های مسلح مطلع شدند که کل بودجه دفاعی کشور کمتر از ۶ میلیارد دلار است و پیشرفت‌های موجود با این بودجه بسیار ناچیز در مقایسه با سایر کشور‌ها بدست آمده است.

سسس

علت عدم حضور ظریف در نشست داووس

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توییری، علت عدم حضور وزیر امور خارجه در فروم اقتصادی داووس را توضیح داد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری درباره عدم حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در فروم اقتصادی داووس نوشت: وزیر امور خارجه ظریف کاملا قصد داشت که با دعوت رسمی و شخصی از سوی فروم اقتصادی داووس، در آن شرکت کند. متاسفانه، متاسفانه، تغییرات یک‌جانبه از سوی فروم اقتصادی داووس در هماهنگی‌هایی که موافقت دوجانبه بر سر آن به عمل آمده بود شاید تنها یک نتیجه به بار آورد از آن جلوگیری کرد. این فرصتی برای مذاکره بود که از دست رفت.

رایزنی وزرای امور خارجه ایران و ونزوئلا
ظهر امروز وزرای امور خارجه ایران و ونزوئلا با یکدیگر رایزنی کردند.

«خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا ظهر امروز با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد.

موسوی: سفر ظریف به سوئیس لغو شد/ باب مذاکره با اروپا بسته نشده‌است
سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری با رسانه‌ها از لغو سفر ظریف به سوئیس از جانب کشور میزبان خبر داد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود خاطرنشان کرد: قبل از آغاز نشست یاد و خاطره تمام سفرکرده‌های پرواز اوکراینی را زنده می‌داریم و از طرف تمام همکارانم در وزارت امور خارجه به خانواده‌های آنها، هم وطنانمان همچنین به بازماندگان درگذشتگان کشور‌های دیگه تسلیت عرض می‌کنیم.

او ادامه داد: قرار بود ظریف وزیر امورخارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع داووس به سوئیس سفر کند، اما به رغم دعوت رسمی برنامه‌ای که از پیش بر سر آن توافق شده بود را بهم زدند و این سفر انجام نمی‌شود.

ظریف: آمریکا، مقصر اصلی وضع خطرناک منطقه است
وزیر خارجه ایران در مصاحبه با یک رسانه هندی وضعیت کنونی منطقه غرب آسیا را «خطرناک» توصیف کرد و آمریکا را مقصر اصلی این وضع خواند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر گذشته به هند با یکی از رسانه‌های این کشور درباره تنش‌ها در منطقه غرب آسیا در نتیجه اقدامات غیر قانونی آمریکا در منطقه از قبیل حمله تروریستی منجر به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان درباره وضعیت منطقه غرب آسیا بعد از عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی تاکید کرد که وضعیت در منطقه خطرناکی بود.

او تصریح کرد: دلیل اصلی وضعیت خطرناک منطقه، مواضع متکبرانه و گستاخانه بوده است.

ظریف با اشاره به حمایت‌های گسترده افکار عمومی کشور‌های منطقه از سردار سپهبد شهید سلیمانی گفت: ایالات متحده باید این را بفهمد که (بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها)، در مناطق مختلف جهان از جمله در ۴۳۰ شهر در هند تظاهرات انجام شد.

 

از لغو سفر به نشست داووس تا رایزنی با وزیر امور خارجه نزوئلا

دادگاه تجدیدنظر مربوط به بخشی از بدهی قرارداد تسلیحاتی انگلیس به ایران، تشکیل می‌شود
سفیر ایران در انگلیس‏ گفت: دادگاه تجدیدنظر مربوط به بخشی از بدهی قرارداد تسلیحاتی انگلیس به ایران، در لندن تشکیل می‌شود.

 حمید بعیدى نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در صفحه توئیتری خود نوشت: جلسه استماع دادگاه تجدیدنظر مربوط به بخش کوچکی از مبلغ بدهی قرارداد تسلیحاتی انگلیس به ایران، در لندن تشکیل می‌گردد.

با تعیین تکلیف این بخش کوچک، فرآیند حقوقی پرونده به پایان خود نزدیک مى شود و بهانه‌ای برای عدم پرداخت بدهی باقی نخواهد ماند.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما