شناسهٔ خبر: 39075063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بسته مستند پیشنهادی اسلام‌زاده برای هفته دوم نوروز؛

از «بزم رزم» تا «شورش علیه سازندگی» +لینک دانلود «بزم رزم» وحید حسینی را از دست ندهید «توتیا» روایتی جانبازی که به اجبار فرزندانش به دنبال اثبات جانبازیاش است داستان زندگی مهدی یاغی را در «کرار» تماشا کنید به تماشای «اتاق جنگ» بنشینید

محسن اسلام زاده، کارگردان مستند «تنها میان طالبان» بسته پیشنهادی از مستندهایی را معرفی کرده است که می تواند علاقه مندان به ژانرهای مختلف مستند را راضی کند، بسته ای که قطعا می تواند حال و هوای این روزهای مردمی را که در قرنطینه اجباری به سر می برند را عوض کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی  اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها که ویروس منحوس نانومتری مردم کل دنیا را مجبور به خانه نشینی کرده و ایرانی ها را هم در ایام نوروز به خاطر مبارزه با این کروناویروس از عید و بازدید نوروزی انداخته و آنها را به استفاده از فضای مجازی در چارچوب دیوارهای خانه شان مجبور و محدود کرده است، بهترین فرصت در اختیار علاقه مندان به آثار مستند فراهم شده تا بتوانند از فرصت اجباری پیش آمده برای تماشای برترین های این حوزه استفاده کنند. مستندهایی که از هر کدام درس های عبرت آموز می دهند.  محسن اسلام زاده، مستندسازی که با «تنها میان طالبان» برای همه مخاطبان شناخته شده است، بسته پیشنهادی از آثار مستند را در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» گذاشته که می توان در مدت زمان نامعلومی که در قرنطینه خانگی هستیم به تماشایشان بنشینیم.

«بزم رزم» ساخته سیدوحید حسینی است که در سال 95 و در سال 123 دقیقه به سرگذشت پر فراز و نشیب موسیقی کشور در سال های دفاع مقدس می پردازد. این مستند که در گروه مستند روایت فتح ساخته شده، روایت هم‌ زمان دو داستان است: داستان جوانانی که برای حفظ میهن از جان گذشتند و داستان اهل موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راه وطن وارد میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظ موسیقی ایرانی تلاش کردند و پیروز هر دو میدان، ایران و موسیقی ایران است.

مخاطبان برای تماشای این مستند که علی رغم گذشت 4 سال از زمان تولید آن همچنان جزو آثار مهم در این حوزه به شمار می روند می توانند به لینک https://filmgardi.com/p/6745 مراجعه کنند.

«توتیا» به کارگردانی محمدرضا خوش فرمان اثری پرتره از زندگی رسول بخش حاتمی از جانبازان شیمیایی کشور است که سال 1394 تولید و منتشر شده است. خوش فرمان در این اثرش به سراغ جانبازی رفته که نابینا شده و مشکلات زیادی برای گذران زندگی دارد، اما هیچ پروندهای از او در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست و بعد از گذشت 33 سال، فرزندانش او را مجبور می کنند تا پیگیر پرونده اش شود.

این مستند 55 دقیقه ای را می توان از لینک https://www.cinemamarket.ir/p/fb58 به تماشا بنشینند.

«کرار» محسن عقیلی هم از دیگر آثاری است که اسلام زاده آن را برای تماشا در نوروز پیشنهاد کرده است، مستندی که توسط مرکز رسانه فاطمیون تهیه شده و درباره زندگی یکی از شهدای مدافع حرم از حزب الله لبنان است که در درگیری با تروریست های تکفیری به شهات رسیده است. در اصل کرار با نام مستعار نظامی شهید مهدی یاغی فعالیت می کرد و در این مستند علاوه بر  مصاحبه با پدر و مادر و همرزم این شهید، بخش هایی از وصیت نامه تصویری این شهید مدافع حرم به نمایش در آمده است.

این مستند را می توانید از لینک https://www.aparat.com/v/HFX6Z تمشا کنید.

«مهرآباد- ناریتا» سرگذشت کارگران ایرانی مقیم ژاپن

«مهرآباد- ناریتا» ساخته امیر باشتی و محصول خانه مستند به شمار می رود که سال گذشته تولید شده است.مستندی که به گفته کارگردانش درباره جوانانی است که حدود ۳۰ سال پیش به دلیل کمبود کار به ژاپن مهاجرت کردند و در حال حاضر در آنجا زندگی می‌کنند و در این مستند مشکلات زندگی ایرانیان ساکن ژاپن به تصویر کشیده است. باشتی درباره تفاوت مهاجرت این افراد با دیگر مهاجران ایرانی گفته بود: یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که این جوانان با سایر افرادی که هر ساله مهاجرت می‌کنند، داشتند این بود که برخلاف مهاجران معمولی که اکثراً سرمایه‌دار هستند، این بچه‌ها بیشتر از قشر کم بضاعت و به اصطلاح جنوب شهری بودند و برای کار در خارج از کشور سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند و همین مسئله این مستند را جزو یکی از آثار مهم کرده است. این مستند را می توان از https://b2n.ir/749222 تماشا کرد.

«اتاق جنگ» مصطفی حریری هم یکی دیگری از آثاری است که روایتگر مسئولین سیاسی و اثرگذار دوران دفاع مقدس از جمله هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، حسن روحانی، علی شمخانی، محمدجواد لاریجانی و ... از هشت سال جنگی است که بر کشور گذشته است. مستندی که قطعا می تواند داده های جدیدی از آن دوران را در اختیار نسل جوانی که هیچ تصویری از آن دوران جز خاطرات نقل شده و فیلم های ساخته شده، ندارد. مخاطبان می توانند این اثر را که 6 سال پیش تولید شده در لینک https://b2n.ir/449391 تماشا کنند.

داستان اولین مسابقه خودروی خورشیدی ایرانی در «غزال ایرانی»

«غزال ایرانی» ساخته وحید فرجی برخلاف تمامی مستندهایی که تا اسلام زاده معرفی شده، در حوزه سیاست و جنگ نیست؛ بلکه اثری است از تلاش های علمی کشور برای رسیدن به خودروی برقی. این مستند روایتی است از مراحل ساخت خودروی خورشیدی «غزال 3» که توسط دانشجویان دانگشاه تهران و حضور این ماشین خورشیدی در مسابقات ماشین های خورشیدی استرالیا. «غزال ایرانی» با پرداختن به اتفاقات سفر به استرالیا و مسائل پیش از آن به روایت فراز و نشیب های مسیر 3 هزار کیلومتری این مسابقه می پردازد و مخاطبان می توانند این اثر 59 دقیقه ای را از https://www.cinemamarket.ir/p/2ffd تماشا کنند.

دلاوریها سوریها در «کویرس، وطن کوچک من»
«کویرس، وطن کوچک من» به کارگردانی سعید صادقی هم از دیگر مستندهایی است که به سراغ مقاومت سوری ها در برابر داعش رفته است. مستندی که 5 سالی از تولیدش می گذرد  و در 77 دقیقه روایتی از مقاومت سه سال و نیم دانشجویان یکی از مهمترین پایگاههای آموزشی- نظامی در کویرس سوریه است. این دانشگاه هوایی، علیرغم تمام حملات در این مدت از سوی گروههای تروریستی، موفق میشود که یک تنه در برابر محاصره داعش مقاومت کند. داستان این مستند، روایتی انسانی و برش کوتاهی از زندگی و سرگذشت انسانهایی است که طی سه سال و نیم محاصره کامل و همسایگی با مرگ، با ناامیدی مبارزه میکنند و می توان آن را در https://www.cinemamarket.ir/p/7a25 تماشا کرد.

روایتی از پسر افغانی که مدافع حرم شد
«پسرم» به کارگردانی محمدمهدی خالقی نیز از جمله آثار مستندی است که به سراغ مدافعان حرم افغانستانی رفته و ارتباط عاطفی مادر فداکار افغان را با فرزند برومندش که را بازگو می کند. این مستند روایتی از محمدرضا خاوری، سردار شهید مدافع حرم، با نام جهادی «حجت» و از فرماندهان فاطمیون است که 8  آذرماه سال ۱۳۵۸مصادف با تاسوعای حسینی در خانوادهای مهاجر، از پدر و مادری افغانستانی متولد شد که با شروع جنگهای داخلی دوران کمونیستها و با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران مهاجرت کرده بودند. این شهید مدافع اولین بار در6 خرداد 92 به سوریه رفت و در نهایت نیز در۲۷ مهرماه سا ل ۹۴ مصادف با پنجم محرم توسط عناصر اسرائیلی درعملیات آزادسازی حلب به شهادت رسید.

این اثر را که از مجموعه مستنند «فرماندهان فاطمیون» به شمار می رود و توانسته جوایز مختلفی را از جشنواره فیلم کشور به دست اورد را می توان از https://b2n.ir/274747 تماشا کرد.

داستان سفر میشل فوکو به ایران در «دست های خالی»
«دست های خالی» ساخته جمشید بیات ترک مستندی تاریخی - اجتماعی است که به ماجرای سفر میشل فوکو در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی ایران به کشور می پردازد. او در طی دو سفر به ایران در آستانه ی انقلاب ایران مقالاتی برای روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا نوشته بود و بیات ترک در این اثر مستند به روایت این دو سفر در تاریخ های ۲۵ شهریور تا ۲ مهر و ۱۷ تا ۲۴ آبان ۱۳۵۷ و نظرات فوکو پیرامون انقلاب ایران می پردازد.فیلم در کنار خوانش بخشهایی از مقالات فوکو و تحلیل محتوای آنها مخاطب را با افکار او آشنا کرده و از طرف دیگر برای نزدیک شدن به شخصیت و حالات روحی میشل فوکو، مصاحبه با یکی از دستیاران او و دو تن از روزنامهنگارانی که در آن زمان با او گفتگوی مفصلی داشتهاند، به عنوان مکمل روایی به کار برده میشود. این کارگردان در سال 95 برای ساخت این اثر علاوه بر ضبط قسمت هایی در ایران به ایتالیا و فرانسه نیز سفر کرده و محتوای اصلی «دست های خالی» را نیز تصاویر آرشیوی مستند، مصاحبه ها و تصاویر بازسازی شده تشکیل می دهند. مخاطبان میتوانند از طریق لینک https://www.cinemamarket.ir/p/2710 این اثر را تماشا کنند.

علاقه مندان به آشپزی و داستان «خرگوش سفید را دنبال کن»
اسلام زاده در بسته پیشنهادی اش به سراغ مستند «خرگوش سفید را دنبال کن» به کارگردانی محمدحسین سلطانی رفته است، مستندی که در سال 96 و زمان 89 دقیقه ساخته شده و ماجرای سفر فرانسوا ازوت به ایران برای راه‌اندازی یک رستوران را روایت می کند.  او که یک فرانسوی است پس از سفر به ایران عاشق خانمی می‌شود و پس از مدتی تحقیق درباره اسلام به دین مبین اسلام روی می‌آورد و ازدواج می‌کند و در نهایت نیز این سرآشپز فرانسوی در ایران می‌ماند و در حال حاضر با نام فرانسوا حسین در مسابقه «دستپخت» به عنوان داور حضور پیدا کرده است. مخاطبان علاقه مند به مستندهای حوزه آشپزی می توانند این اثر را در لینک https://www.cinemamarket.ir/p/7432 نگاه کنند.

«شورش علیه سازندگی» مستندی با حواشی ناتمام!
«شورش علیه سازندگی» اما آخرین مستند بسته پیشنهادی این مستندساز است، اثری که مصطفی شوقی آن را کارگردانی کرده و سال گذشته نیز حواشی زیادی را برای اکران تجربه کرده بود، مستندی که به گفته کارگردانش تلاش کرده است با روایتها و صحنه های دیده نشدهای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورشها در زمان ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی بپردازد و دوره ریاست جمهوری رفسنجانی از سال 68 تا 76 را در بر می گیرد. اما جالب اینجاست که هنوز لینک تماشا و حتی خرید اینترنتی این مستند در هیچ کدام از سایت های فعال در حوزه نمایش آثار مستند وجود ندارد.

نظر شما