شناسهٔ خبر: 39071207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

چند راهکار برای کاهش قیمت مسکن

کارشناس بازار مسکن راهکار‌های بلند مدت و کوتاه مدت در خصوص کاهش قیمت مسکن را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري رسا، بازار مسکن در چند سال اخیر با روند صعودی قیمت روبرو شده و افزایش چندبرابری قیمت در برخی نقاط را به همراه داشته است.

این معضل در کلان شهر‌ها بیشتر از دیگر نقاط به چشم می‌خورد و بسیاری از خانوار به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌ها از خانه دار شدن محروم شدند.

در همین راستا مهدی غلامی کارشناس بازار مسکن درباره راهکار‌های بلند مدت و کوتاه مدت کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: یکی از راهکار‌های کاهش قیمت مسکن افزایش ساخت مسکن باتوجه به نیاز دهک‌های جامعه است.

وی افزود: درحال حاضر بسیاری از مردم به خصوص در کلان شهر‌ها امکان خرید مسکن را ندارند و در چنین شرایطی معمولا دولت سعی می‌کند با برنامه ریزی بلند مدت، متناسب با توان خانوار، مسکن در مدل‌های مختلف را به خانوار عرضه کند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره طرح اقدام ملی مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: چنین طرح‌هایی در صورتی که ادامه دار باشند می‌توانند بازار مسکن را کنترل کنند و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که افراد با توجه به توان مالی بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند.

غلامی با تاکید بر اینکه بازار مسکن باید از حالت سرمایه‌ای خارج شود گفت: باید هرفردی که وارد بازار مسکن می‌شود به دنبال تقاضای مصرفی خود باشد.

وی یکی از راهکار‌های کنترل تقاضا‌های سوداگرانه در بازار مسکن را اخذ مالیات‌های سنگین عنوان کرد و افزود: با اخذ مالیات از خانه‌های خالی و اجرای این طرح می‌توان تا حدی تقاضا‌های سوداگرانه در بازار مسکن را کاهش داد.

این کارشناس بازار مسکن درباره افزایش تسهیلات مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: افزایش تسهیلات زمانی موثر واقع می‌شود که عرضه و تقاضا در بازار مسکن متناسب باشد و کمبودی در بازار احساس نشود در غیر این صورت افزایش تسهیلات نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت.

غلامی تاکید کرد: تسهیلات ساخت مسکن نیز در صورتی که قابل انتقال به خریدار باشد و از تقاضای مسکن حمایت کند می‌تواند موثر واقع شود

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که تسهیلات ساخت مسکن در تولید و عرضه مسکن به مقدار نیاز باشد مطمئنا اثرات تورمی نخواهد داشت./1360/

منبع: میزان

نظر شما