شناسهٔ خبر: 39070988 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

میوه‌ای با آنتی‌اکسیدانی قوی؛

دمنوش «به» آرام بخش طبیعی

آنتی اکسیدان موجود در میوه به می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی و از سرطان پیشگیری کند، به علاوه این آنتی اکسیدان‌ها بسیاری از عوامل مضری که باعث چین و چروک و لکه‌های پوستی هستند را از بین می‌برند و از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري رسا، یکی از دمنوش‌های مورد علاقه مردم، دمنوش به است که علاوه بر طعم دلچسب، خواص بسیار زیادی دارد و افراد با ذائقه‌های متفاوت، آن را برای مصرف روزانه می‌پسندند.

چای به را می‌توان به راحتی در منزل تهیه و یا از عطاری‌ها خریداری کرد، این چای از عطر فوق‌العاده‌ای برخوردار است که به انسان آرامش می‌دهد و خستگی را از تن در می‌کند.

چای به از خود میوه به تهیه می‌شود، در صورتی‌که بیشتر دمنوش‌ها از برگ گیاهان تهیه و مصرف می‌شوند ولی از اکثر میوه‌ها هم می‌توان چای تهیه کرد، به عنوان مثال چای به، چای سیب و یا چای آلبالو که خواص بسیار و طعم‌های دلچسبی دارند.

آشنایی مختصر با میوه به

به با نام علمی Quince میوه‌ای زرد رنگ، گرد و یا به شکل گلابی با طبیعت معتدل است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش دارد، درخت به کوچک و پوست ساقه و تنه آن قهوه‌ای رنگ است و در اکثر نقاط اروپا، نواحی مدیترانه، آسیا و آفریقای شمالی می‌روید.

 

به سرشار از ویتامین‌های A ،B ،C، روی، پتاسیم، مس، آهن، فیبر رژیمی و همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامتی است، مصرف 100 گرم آن 112 کالری انرژی دارد، این میوه مقوی معده و متوقف کننده اسهال‌های ساده و خونی است، در ورم حاد روده‌ها و دوران قاعدگی بسیار مؤثر است، «به» ضمن تقویت دستگاه گوارش، سرفه را تسکین می‌دهد؛ دم کرده برگ‌های به نیز برای تسکین سرفه شهرت فراوان دارد. 

ایرانیان از «به» بیشتر به صورت مربا یا خورشت استفاده می‌کنند، به خاطر خواص بسیار «به»، بهتر است مربای آن کم شکر در منزل تهیه و در وعده صبحانه میل شود، از دانه‌های میوه به در سرماخوردگی و گلودرد استفاده می‌کنند، میوه خام آن دیر هضم است و باعث یبوست می‌شود ولی دمنوش به و به پخته این عوارض را ندارد به علاوه دمنوش به نوشیدنی بسیار مناسبی برای تمام فصول سال است و تمام خواص به را دارد.

خواص میوه «به»

استفاده از میوه «به» در درمان کلسترول و تصلب شرایین مؤثر است، جوشانده آن در معالجه اسهال‌هاى سبک، که بر اثر بى‌حالى و تنبلى روده‌ها پیدا مى‌شود و همچنین براى معده و روده‌ها و بیماری‌های تنفسی بسیار مفید و مصرف این میوه به صورت مربا نیز در درمان روماتیسم مؤثر است.

میوه به داراى ویتامین A است که در جوانى و همچنین تعادل اعصاب مؤثر است، خوردن آن افسردگى و وسواس را از بین ‌می‌برد و نشاط‌آور و براى تقویت اعمال معده مفید است، خوردن به، عرق بدن را خوش‌بو مى‌کند.

به در بارداری

مصرف میوه به در دوران بارداری تأثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع در زنان دارد و در زیبایی، باهوشی و خوش اخلاقی کودک آن‌ها مؤثر است، همچنین بدن زنان بارداری را از اخلاط و مواد زائد انباشته شده پاک می‌کند و باعث تقویت رحم آن‌ها می‌شود.

 

میوه به آنتی‌اکسیدانی قوی

آنتی‌اکسیدان موجود در میوه «به» می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی و از سرطان پیشگیری کند، به علاوه این آنتی‌اکسیدان‌ها بسیاری از عوامل مضری که باعث چین و چروک و لکه‌های پوستی هستند را از بین می‌برند و از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کنند.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این میوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و کاهش وزن را به دنبال دارد، همچنین فیبر رژیمی میوه به باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بیماری‌های آن از جمله بیماری التهاب روده و انواع سرطان‌های گوارشی می‌شود.   

رفع کم خونی با به

پتاسیم میوه به، با شل کردن عروق و تنظیم انقباض عروقی به بهبود جریان خون کمک کرده و از طریق بهبود سطح چربی خون، می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند، همچنین ویتامین موجود در آن سیستم ایمنی بدن را تقویت و التهابات آن را کاهش می‌دهد، مواد معدنی بسیار میوه به باعث خون سازی، رفع کم خونی و رشد بهتر فولیکول‌های مو و در نتیجه کاهش ریزش مو می‌شود. 

خواص دمنوش به

دمنوش به تمام خواص و مزایای میوه به را دارد و با استفاده از آن می‌توان از همه خواص به بهره برد، دمنوش به تقویت کنده قلب، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد اضطراب و استرس است، ادرار‌آور است و خونریزی را بند می‌آورد، نرم کننده سینه و در پیشگیری از سکته مغزی و قلبی مؤثر است و همچنین ترشح زیاد بزاق دهان را اعتدال می‌بخشد.

تهیه چای به در منزل

برای تهیه چای به نیاز به میوه «به» ایرانی و تازه است، زیرا میوه‌های به وارداتی با وجود داشتن ظاهر آراسته‌تر، از طعم و عطری که به ایرانی دارد بی‌بهره هستند، به همین علت دمنوشی که با به ایرانی تهیه شود بسیار دلچسب‌تر است.

به را خوب بشویید تا پرزهای روی آن برود، اگر پوست آن کاملاً زرد باشد نیازی به گرفتن آن نیست، پس از شستن میوه به باید آن را با رنده فلزی خلال کنید، سپس تکه‌های رنده شده را در یک سینی پهن کنید و روی وسیله گرمازایی با گرمای ملایم و پیوسته مانند شوفاژ قرار دهید.

 

بسته به رطوبت هوا و دمای گرم کننده بین 1 تا 2 روز طول می‌کشد تا تکه‌های به خشک شوند، در این مرحله، خشکی نباید آنقدر زیاد باشد که خلال‌ها را بتوان شکست، مرحله پایانی بو دادن آن‌هاست که نیاز به کمی مهارت دارد وگرنه ممکن است دمنوش خوبی نداشته باشید.

یک ماهیتابه فلزی را روی شعله گاز قرار دهید تا ظرف خوب داغ شود، سپس خلال‌های به خشک شده را یک‌باره در ماهیتابه ریخته و به سرعت با قاشق چوبی زیر و رو کنید تا حرارت به طور یکسان به همه خلال‌ها برسد، این کار را تا وقتی که رنگ خلال‌ها به قهوه‌ای پررنگ برسد، ادامه دهید، کمی دود بلند شدن از این خلال‌ها هیچ عیبی ندارد و حتی به خوش رنگ‌تر شدن دمنوش به، کمک می‌کند.

پس از تغییر رنگ و بوداده شدن خلال به‌ها، بگذارید خنک شود، سپس آن را در ظرف دربسته شیشه‌ای نگهداری کنید و از رطوبت هم دور نگهدارید.

روش تهیه دمنوش به

برای تهیه دمنوش به برای هر نفر حدود یک قاشق مرباخوری از آن را در یک قوری با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه روی سماور خوب دم کنید و سپس بنوشید، هنگام دم کردن می‌توان چند عدد هل و قطعه‌ای دارچین را هم به آن اضافه کنید.

 

افزودن مقدار اندکی زعفران آثار قلبی و مغزی آن را تقویت می‌کند و رنگ و مزه‌اش را هم ارتقا می‌دهد، اگر میوه به شما کاملا شیرین بوده باشد نیاز چندانی به شیرین کننده ندارید ولی اگر دوست داشتید می‌توانید آن را با کمی نبات شیرین کنید و بنوشید./1360/

نظر شما