شناسهٔ خبر: 39069175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اخبار مشروح ۱۳، شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹

رئیس جمهور از اختصاص صد هزار میلیارد تومان برای مقابله با کرونا و حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده از این بیماری خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مهمترین عناوین اخبار مشروح ۱۳ امروز اختصاص دارد به:

* رئیس جمهور از اختصاص صد هزار میلیارد تومان برای مقابله با کرونا و حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده از این بیماری خبر داد. آقای روحانی در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا همچنین از طرح پیشنهادی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: برابر این طرح هر فرد مبتلا باید ۱۴ روز در خانه یا نقاهتگاه و در صورت لزوم در بیمارستان قرنطینه شود. رئیس جمهور با بیان اینکه این طرح در کمیته انتظامی ستاد در حال بررسی است، گفت: چگونگی برخورد با متخلفان از اجرای این طرح، دستور کار این کمیته است که نهایتا امشب مشخص می‌شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_277663" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770853/277663?width=400&height=300"></script></div>

* معاون اول رئیس جمهور از کلینیک ویژه در حال ساخت بیمارستان امام حسین تهران بازدید کرد.

* رئیس کمیته اجتماعی - انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه تیتر امشب بر اجرای جدی طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: متخلفان، شدیداً اعمال قانون می‌شوند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_277664" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770853/277664?width=400&height=300"></script></div>

*توضیح رئیس کل بانک مرکزی، درباره‌ی ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که به واحد‌های تولیدی آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته ... آقای همتی در حاشیه جلسه با مدیران عامل بانک‌ها گفت: این تسهیلات که سود آن ۱۲ درصد است، به واحد‌هایی اعطا می‌شود که کارگران خود را اخراج نکرده باشند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: این تسهیلات دو ساله خواهد بود و اقساط آن بعد از چند ماه استراحت از مهر آغاز خواهد شد.

*خبر‌های داخلی از کرونا
معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعه انتقال ویروس کرونا از طریق هوا در فضا‌های سر پوشیده و لزوم استفاده از ماسک در همه محل‌ها را تکذیب کرد. دکتر یونسیان گفت: افراد سودجو روی مجله نیوانگلند ـ از نشریه‌های معتبر پزشکی ـ متن جعلی به زبان انگلیسی منتشر و به نقل از دبیرکل سازمان بهداشت جهانی ادعا کرده بودند که افراد باید در تمام مکان‌ها از ماسک استفاده کنند.
...
جانشین رئیس پلیس پایتخت از کاهش ۶۳ درصدی تردد‌ها در سطح استان تهران خبر داد. به گفته سردار هداوند بیشتر صنوف تعطیل شده اند و فقط برخی صنوف مانند مواد پروتئینی، میوه فروشی و سوپرمارکت‌ها فعال هستند.
...
سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان از تعویق مرحله دوم آزمون‌های المپیاد‌های علمی کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به شویع کرونا این آزمون‌ها خرداد برگزار می‌شود. در صورت ادامه شرایط کرونا امکان تعویق دوباره آزمون‌ها وجود دارد.
...
* آزمایشگاه سیار کرونا رونمایی شد... این آزمایشگاه سیار ظرفیت حمل ۲۰۰ نمونه آزمایشگاهی را دارد و پاسخ آزمایش‌ها را سریع و در سه ساعت مشخص می‌کند. سامانه آزمایشگاهی سیار کرونا مورد تایید انستیتو پاستور قرار گرفته و در دو هفته گذشته خودرو کشنده آن طراحی شده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_277665" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770853/277665?width=400&height=300"></script></div>

*در خانه بمانید، همچنان اصلی‌ترین توصیه، برای مهار کروناست. توصیه‌ای که البته، شاید اجرای آن برای کودکان، کمی سختر باشد. برای این روز‌های درخانه ماندن، شما با کودکان خود چه بازی‌هایی می‌کنید؟
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_277666" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770853/277666?width=400&height=300"></script></div>

*افزایش مبتلایان به کووید ۱۹، در جهان سرعت گرفته. فقط در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ هزار نفر دیگر در ۱۹۹ کشورء درگیر با کرونا، به این ویروس مبتلا شده اند و عدد مبتلایان از ۵۹۸ هزار نفر فراتر رفته. از این
تعداد، هرچند بیش از ۲۷ هزار نفر جان باخته اند، اما ۱۳۳ هزار نفر نیز، بهبود یافته اند.
...
شمار مبتلایان در آمریکا از صد هزار نفر فراتر رفته و حالا بیش از یک ششم مبتلایان جهان در آمریکا هستند یعنی حدود ۱۰۵ هزار مبتلا که ۲۰ هزار نفرشان، مبتلایان جدیدء بیشت و چهار ساعت گذتشه هستند. فوتی‌های کرونا هم در آمریکا، از ظهر دیروز افزایش ۴۰۰ نفری داشته و به ۱۷۰۰ نفر رسیده. شمار بهبود یافتگان هم البته با افزایش حدود ۷۰۰ نفری به ۲۵۰۰ رسیده. نیویورک، با بیش از چهل هزار بیمار کرونایی، کانون بیماری در آمریکاست. بیمارستان‌ها شلوغ است و به پرستاران نیویورک گفته شده با شرایط کنار بیایند. هرچند، هرچند روز یک بار، یکی از نیرو‌های کارد درمانی آمریکا، ویدئویی منتشر، و از کمبود‌ها گلایه میکند.
...
روزنامه ایندیپندنت فاش کرده، یک نوجوان ۱۷ ساله آمریکایی، در حالی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، که بیمارستان، به علت نداشتن بیمه، از پذیرش او خودداری کرده بود. در این اوضاع نابسامان، ترامپ اما، همچنان با شاخص‌های اقتصادی به کرونا نگاه می‌کند.
...
در دیگر کشور‌ها هم شمار مبتلایان افزایشی است. آخرین آماری که ایتالیا از مبتلایانش ارائه کرده، حاکی از افزایش ۶ هزار نفری شمار مبتلایان در یک روز است. حالا ایتالیا بیش از ۸۶ هزار بیمار کرونایی دارد، که متاسفانه ۹ هزار نفر از آن‌ها جان باخته‌اند، اما خوشبختانه نزدیک به ۱۱ هزار نفر بهبود یافته‌اند. خبر تلخ از ایتالیا این است که پزشکان به علت نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مجبورند بین بیماران پیر و جوان اهم و مهم کنند و جوانان را برای نجات و زندگی بر گزینند.
...
در اسپانیا هم شمار مبتلایان با افزایش ۷ هزار نفری، از ۶۵ هزار نفر فراتر رفته و شمار قربانیان هم از ۵ هزار نفر. در اسپانیا هم نزدیک به ده هزار نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند.
...
در آلمان هم شیب افزایشی یک هفته اخیر ادامه دارد و با افزایش بیش از ۳ هزار مبتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته، حالا بیش از ۵۰ هزار بیمار کرونایی در آلمان ثبت شده که ۳۵۱ تنشان جان باخته‌اند و بیش از ۶۶۰۰ نفرشان هم بهبود یافته‌اند.
...
در فرانسه هم سه هزار نفر به شمار مبتلایان اضافه شده. در فرانسه تاکنون نزدیک به ۲ هزار نفر جان باخته اند و بیش از ۵ هزار نفر بهبود یافته‌اند. مسئولان برج ایفل، با نورپردازی، هم از کادر درمانیشان تشکر کردند، هم بار دیگر از فرانسوی‌ها خواستند در خانه بمانند.
...
در انگلیس هم شمار مبتلایان به ۱۵ هزار نفر نزدیک شده و خبر کرونا گرفتن نخست وزیر و چند وزیر دیگر هم موجب فروکش انتقادات از سیستم بهداشتی درمانی انگلیس نشده. هرچند رسانه‌های انگلیسی سعی می‌کنند، فقط به انعکاس خبر ابتلای جانسون بپردازند و زیاد آنرا تحلیل نمی‌کنند.
دولت انگلیس، حالا که شمار مبتلایان به ۱۵ هزار نفر رسیده جریمه‌های نقض تردد را دو برابر کرده و پلیس انگلیس مامور اجرای آن شده.
...
در ترکیه هم انگار شیب افزایش مبتلایان تند شده و شمار مبتلایان از ۵ هزار نفر فراتر رفته. اردوغان می‌گوید به علت شیوع کرونا، فعلا جنگ‌های خارجی را متوقف می‌کند. اردوغان از مردم ترکیه خواسته در خانه بمانند. در ترکیه، هزاران مورد مشکوک به کرونا بستری شده‌اند.
...
در ژاپن که گمان می‌رفت کرونا فروکش کرده، حالا دوباره تعداد مبتلایان روزانه از ۱۰۰ نفر بیشتر شده و این کشور نزدیک به ۱۵۰۰ مبتلای کرونا دارد. تصاویر توکیو نشان دهنده یک روز کاری شلوغ است و این مقامات را بیمناک کرده.
...
در ونزوئلا هرچند مبتلایان ثبت شده، به ۱۲۰ نفر هم نرسیده اند، اما پلیس این کشور، محدودیت‌های رفت و آمد را سختگیرانه، اجرا میکند و متخلفان را بازداشت می‌کند.
...
تصاویر رسیده از در آفریقای جنوبی که دست کم ۱۱۰ کرونایی دارد حاکیست، مردم هنوز توصیه‌ها را جدی نگرفته اند.
...
در روسیه که حالا بیش از هزار مبتلای کرونایی دارد، از امروز قهوه خانه‌ها و رستوران‌ها بسته می‌شوند.
...

* فرمانده کل سپاه در مصاحبه‌ای به مناسبت روز پاسدار گفت: رسالت سپاه با گذر زمان تغییری نکرده است و این نهاد پرچمدار و پیشگام در برابر همه تهدید‌ها و مشکلاتی است که عزت و هویت ملت ایران را به مخاطره می‌اندازد. سردار سرلشکر سلامی با اشاره به شیوع بیماری کرونا افزود: از همان روز نخست همه ظرفیت‌های سپاه و بسیج را به صحنه آورده ایم و همه بیمارستان‌های ثابت و سیار برای درمان بیماران کرونا بسیج شده اند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_277667" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/770853/277667?width=400&height=300"></script></div>
 

* رئیس سازمان چای کشور گفت: خرید برگ سبز چای با رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی از اردیبهشت آغاز می‌شود. آقای جهانساز افزود: در سال جهش تولید پیش بینی می‌شود، ۱۳۰ هزار تا ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شود که ۱۵ درصد بیشتر از پارسال خواهد بود. رئیس سازمان چای با اشاره به تسویه کل مطالبات چایکاران در سال گذشته گفت: تسهیلات سرمایه درگردش و خرید تجهیزات با سود ۴ درصد از محل صندوق تخصصی چای در اختیار فعالان این بخش قرار می‌گیرد. جهانسوز افزود: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای بزودی اعلام می‌شود، قیمت پیشنهادی، نسبتا خوب است.

* سازمان هواشناسی درباره وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در ۲۳ استان هشدار داده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: ادارات کل مدیریت بحران در سراسر کشور، در آماده باش، و نیرو‌های امدادی با تجهیزات و ماشین آلات، آماده مقابله با سیلاب هستند. شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرده ۳۷ درصد حجم خالی در مخازن سد‌ها بر‌ای کنترل سیلاب پیش بینی شده است.

* آمریکا با آزادسازی دارایی‌های ایران مخالفت کرد. وب سایت «واشنگتن فری بکن» نوشت: وزارت خارجه آمریکا برخی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم دولت ترامپ برای آزادسازی دارایی‌های نقدی ایران در مقابله ایران با ویروس «کرونا» را رد کرده است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اظهار تاسف از تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: تحریم‌های ایران تمام بشریت را مورد حمله قرار می‌دهد. اقای تخت روانچی ادعای مقامات امریکا مبنی مشمول نشدن اقلام دارویی و غذایی در تحریم‌های ایران را هم رد کرد.

* سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: آمریکا در خصوص شیوع کرونا در سوریه مسئول است. ماریا زاخاروا با بیان اینکه مسئولیت ساکنان شرق فرات بر گردن آمریکاست افزود: ضروری است تا به دولت سوریه در فراهم کردن خدمات لازم پزشکی برای تمامی نیازمندان به این خدمات، کمک شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: دولت آمریکا به عنوان کشوری که بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده، مسئولیت کاملی در خصوص ساکنان مناطق تحت اشغال خود دارد و باید نیاز‌های پزشکی و بهداشتی مردم این منطقه را تأمین کند

برچسب‌ها:

نظر شما