شناسهٔ خبر: 39068366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زنده‌گیری نوزادان حیات وحش پیگرد قانونی دارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: با توجه به آغاز زاد و ولد حیات وحش در سال ۹۹ هرگونه زنده‌گیری نوزادان وحوش پیگرد قانونی دارد و با خاطیان برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

حسن اکبری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه اولین بره‌های قوچ و میش سال ۱۳۹۹ در استان متولد شدند گفت: زنده‌گیری نوزادان حیات وحش از جمله تخلفات زیست محیطی است که بعضی از افراد سهوا یا از روی عمد اقدام به زنده‌گیری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به رواج زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی در فصل زاد و ولد و فصل بهار اظهار داشت: در این فصل از سال برخی افراد سودجو و متخلف اقدام به زنده‌گیری نوزادان حیوانات وحشی می‌کنند که لطمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

وی ادامه داد: با اقدام به زنده‌گیری علاوه بر حذف یک گونه جانوری از طبیعت که سال‌ها می‌تواند زادآوری داشته باشد قطعا در ادامه نسل خلل ایجاد خواهد شد.

اکبری تصریح کرد: نوزادان حیات وحش زنده‌گیری شده حتی در صورت کشف و بازپس‌گیری از متخلفان به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش مهارت‌های لازم برای زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه‌های طبیعی را ندارند و به ناچار می‌بایست ادامه زندگی خود را در اسارت به سر ببرند که تحت این شرایط زندگی آنها دوام نخواهد داشت.

وی گفت: بعضا مشاهده شده برخی از مردم و علاقه‌مندان به حیات وحش با مشاهده نوزادان حیات وحش در مناطق از سر دلسوزی و کمک به حیوانات اقدام به زنده‌گیری و تحویل آنها به محیط‌بانان و یا ادارات حفاظت محیط زیست می‌کنند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت هیچ گونه اقدامی برای گرفتن آنها نکنند و مراتب را به ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در مناطق و یا از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام گیرد.

۱۶ درصد مساحت خراسان جنوبی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است در حالی که این آمار ۶ درصد از میانگین بین المللی آن بیشتر است و در این مناطق هشت نوع گربه‌سان نظیر یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه شنی، وحشی و پالاس و گونه‌های کمیابی همچون قوچ اوریال، کل، بز، میش و سایر گونه‌های جانوری یافت می‌شود.

نظر شما