شناسهٔ خبر: 39068213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سعید اصفهانیان:

هدف امام حسین، نجات بخشی تاریخ است

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه هدف اباعبدالله نجات بخشی تاریخ است، گفت: هیچ جریانی را مثل جریان نورانی امام حسین (ع) نمی‌بینیم که موجبات تحول فردی و اجتماعی شده باشد.

صاحب‌خبر -

هدف امام حسین، نجات بخشی تاریخ استبه گزارش گروه‌ سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام سعید اصفهانیان به مناسبت سوم شعبان، سالروز ولادت امام حسین (ع) گفت: یکی از مبانی ایمانی و معرفتی که در نظام دینی ما مطرح می‌شود همراهی با نور است. در قرآن کریم آمده: «وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ». به ما تأکید شده که در کنار پیامبر اکرم یک جریان نور پایین آمده و شما در همراهی با آن نور باشید و متابعت آن را بکنید. این مفهوم همراهی با نور در احادیث بسط و توضیح داده شده است. مثلاً امیرالمومنین تعبیر معرفه بالنورانیه را دارند. این بحث بسیار مهم است و در ماجرای ولادت امام حسین (ع) ضروری است که ما نگاه مان را از یک نگاه سطحی به یک نگاه محتوایی و عمیق معطوف کنیم و سپس نسبت به اعمال مان تجدیدنظر کنیم.

مدیر مؤسسه اصحاب الحسین (ع) افزود: ما به حسب فهمی که از جریان حسینی پیدا کرده ایم در این ۱۴۰۰ سال به اعمالی مقید بوده ایم تا نهایتاً به انقلاب اسلامی ایران منجر شده است. امروز در ۴۱ سالگی انقلاب در یک دوران بلوغی از مسیر حرکت جبهه حق هستیم. جبهه حق نیازمند یک بازنگری در حوزه‌های معرفتی و عملی است. اگر این اتفاق مشتاقانه و عالمانه و هوشمندانه توسط اهالی جبهه حق بیفتد سرعت حرکت جبهه حق به سمت آخرالزمان تشدید می‌شود و آسیب‌ها هم کم می‌شود. اگر نیفتد هم حوادث و ابتلائات و آزمون‌های الهی با صحنه‌های سختی که شکل می‌گیرد ما را وادار به بازنگری در حوزه ایمان و عمل می‌کند.

در تعبیر امام صادق (ع) است که همه ما سفینه نجات هستیم، اما کشتی جد ما حسین، سریع‌تر و وسیع‌تر است

وی ادامه داد: اباعبدالله را بیش از آن که انسان ۱۴۰۰ سال پیش ببینیم، یک آسمان نور ببینیم. یکی از جریان‌های عظیم نورانی را خدای متعال در عالم خلق کرده است. لذاست که در تعبیر امام صادق (ع) است که همه ما سفینه نجات هستیم، اما کشتی جد ما حسین، سریع‌تر و وسیع‌تر است. بیشتر انسان سوار آن می‌شود و سریع‌تر ما را به مقصد می‌رساند. این یک بحث مفهومی است. یا تعبیری از پیامبر اکرم (ص) داریم که حسین، چراغ هدایت است. یعنی نه تنها هدایت است بلکه چراغ هدایت است. ممکن است کسی بگوید این یک توصیف واحد است و چراغ هدایت یک تعبیر استعاره گونه‌ای است. در هر صورت اباعبدالله را می‌توانیم یک جریان عظیم و وسیع نورانی ببینیم که مصباح الهدی است و به حسب این که هدایت گر است یک عامل نجات است.

وی سپس گفت: طبق سوره مائده یک تغییر روندی را در کشور از صدر اسلام داشته ایم و دین در حجاز بوده و به ایران آمده و در یک بازه زمانی طولانی بعد از آن ایام غدیر از جانب خدای متعال پیامبر اکرم مسیری را طراحی می‌کند و سپس پیشتازی عظیمی از حجاز به سمت جامعه ایرانی شکل می‌گیرد. تا جایی که از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌شود که در آخرالزمان دین را از ایرانیان خواهید گرفت. در سوره جمعه هم آمده که اگر ایمان، علم و دین در ثریا یعنی دورترین ستاره باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا می‌کنند.

هیچ جریان نورانی و آسمانی را مثل جریان نورانی امام حسین (ع) نمی‌بینیم که موجبات تحول فردی و اجتماعی را شکل داده باشد

سعید اصفهانیان خاطرنشان کرد: جریان حب الحسین در طول تاریخ در پیوند با ایران از زمان دولت آل بویه در قرن چهارم روند جامعه توحیدی ایران را به سمت یک جامعه اسلامی می‌کشاند و بعد به تدریج این جامعه گره خورده با حب اهل بیت به ویژه حب الحسین به تدریج تبدیل به یک جامعه پذیرنده ولایت و سپس یک جامعه قدرتمند با حاکمیت ولایت می‌شود و با رسیدن به انقلاب اسلامی ایران به یک فضای انقلابی ورود می‌کند و در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب با یک بلوغ و رشدی مواجه می‌شود که جریان‌های نهضت گونه می‌خواهد خود را در این بافت درونی آزاد کند و جریانات فکری جدی تر ورود پیدا می‌کند و جریانات الهی مثل جریان اربعینی یا جریان فتوحات منطقه‌ای یا جریان بیداری اسلامی تأثیر خود را بر نقاط مختلف دنیا به ویژه ایران می‌گذارد و ایران در آستانه ۴۰ سالگی می‌خواهد یک بازنگری جدی در خود ببیند.

وی همچنین عنوان کرد: جریان حسینی را باید یک جریان آسمانی و نورانی ببینیم. این جریان در بخشی از زمان در پیکره اباعبدالله و در فضای تاریخی صدر اسلام بروزی مادی هم به دست خود حضرت پیدا کرد، اما قبل و بعد از ایشان هم این جریان نورانی و آسمانی وجود دارد و امروز در انقلاب اسلامی ایران ما زنده شدن‌ها و حرکت کردن‌ها را در نقاط مختلف ایران به حسب فرهنگ نورانی حسینی بیش از همه فرهنگ‌ها شاهد هستیم.

سعید اصفهانیان افزود: اگر بخواهیم توصیف زندگی اباعبدالله را بکنیم، یکی از بهترین و جامع‌ترین توصیفات توصیفی که فرزند ایشان امام صادق (ع) در زیارت شریف اربعینیه مطرح می‌کنند. از این مدخل باید وارد فضای زندگی ایشان شویم. تعبیر حضرت را همه مان شنیده ایم، اما دقت در این تعبیر فضای عجیبی از رفتار اباعبدالله را برای ما باز می‌کند. می‌فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ». این تعبیر را بارها خوانده ایم و شنیده ایم. می‌خواهم قدری با نگاه مهندسی و فنی به این تعبیر نگاه کنم تا از درون این ادبیات اکتشاف کنیم.

وی اظهار داشت: حضرت می‌فرماید خون خودش و حتی خون قلب خود را ریخت چون هدفی داشت، این که بندگان جاهل خداوند را از جهالت نجات دهد و بندگانت را از ضلالت و حیرت به خاطر گمراهی نجات دهد. این جا حرف از بندگان خاص نیست، بلکه صحبت از پایین‌ترین بندگان است. در زیارت اربعینیه بحث از بندگان شقی هم مطرح می‌شود. اساساً هنر امام حسین در میان معصومین این است که کشتی نجاتش را به نسبت سایر معصومین در دسترس تر قرار داده است. فرض کنید یک آسمان عظیم داریم و کشتی‌های نجات در آن در حرکت اند، انسان باید تلاش کند تا به فضای آسمانی متصل شود، اما اباعبدالله گویی این پلکان را تا خاک پایین کشیده حتی پایین‌تر تا دره‌ها و دره‌های جهنم.

سعید اصفهانیان در ادامه گفت: هنر ویژه ایشان در میان معصومین، دستگیری اباعبدالله از آسمان به عمق زمین است. در تعبیر زیارت اربعینیه هم این نکته گفته می‌شود که هنر او این بود که بندگان جاهل و گمراه که در اوج جهالت و گمراهی اند را نجات دهد. این چیزی که اباعبدالله به خاطر آن خون خود را ریخت موضوعی است که تمام حیات ایشان مبتنی بر همین حرکت سامان پیدا کرده است. امام حسین (ع) برای بندگان گمراه خدا در سده ۵۰ و ۶۰ هجری فقط این کار را نکرده است. عرصه‌ای که اباعبدالله در آن وارد شده کل تاریخ است. این خیلی عجیب است.

وی اضافه کرد: دوران امروز ما دوران جاهلیت اخری است. دوران آخرالزمان دوران گمراهی بشر و تاریک‌ترین دوران است. نباید فعل اباعبدالله و هدایت گری او را فقط برای سال ۶۱ هجری در نظر بگیریم. او چنان قدرت نورافشانی و دستگیری دارد که می‌تواند با ظرفیت حب الحسین خود اعماق تاریک تاریخ بشر که تا آخرالزمان است را کاوش کند و خون او و اثر نورانی خون او در دره‌های گمراهی و آتش جهنم رفته آخرالزمان را می‌تواند دستگیری کند و آنها را نجات دهد. اگر با این منطق نگاه کنیم که هدف اباعبدالله نجات بخشی تاریخ است برخی تعابیر دیگر معصومین برای ما پر رنگ می‌شود. از جمله این که امام عصر (عج) در زمانی که ظهور می‌کنند خودشان را با اباعبدالله معرفی می‌کنند. چون وسیع‌ترین موضوع معرفتی که از دین اسلام در کل جهان شایع است جریان حسینی است.

سعید اصفهانیان سپس عنوان کرد: اگر می‌خواهیم تاریخ زندگی امام حسین (ع) را مطالعه کنیم، ابتدا باید شخصیت حضرت را فراتاریخی بدانیم. انبیا الهی به واسطه توسل به اباعبدالله نجات پیدا کردند و از سوی دیگر آیندگان تا آخرالزمان تاریک به واسطه اتصال به این شخصیت عظیم و هدایت او نجات پیدا می‌کنند. آن چند دهه حیات اباعبدالله در دوران حیات مادی می‌بایست بر اساس این گستره عظیم گذشته و آینده تحلیل شود.

وی در ادامه گفت: گفته شده اباعبدالله به عمر سعد رسید و شب عاشورا با عمر سعد مذاکره کرد. وقتی چنین گویشی پیش می‌آید حاکی از یک نگاه سطحی و ظاهری است به یک انسانی که در ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می کرده البته انسان خوبی هم بوده است. اما اگر اباعبدالله را انسان نجات بخش گذشته و حال و آینده بدانیم تمام حرکات و زوایای زندگی حضرت بدون کوچک‌ترین مداخله تحریفی ما مورد تحلیل قرار می‌گیرد. تمام نقاط زندگی حضرت همراه با اعجاز است. از به دنیا آمدن ایشان که با آمدن فرشتگان الهی به محضر مبارک این نوزاد آسمانی است که برای تبرک یافتن می آیند. تولد ایشان همچنین با نجات فرشتگان از جمله فطرس همراه است.

تمام نقاط زندگی حضرت همراه با اعجاز است. از به دنیا آمدن ایشان که با آمدن فرشتگان الهی به محضر مبارک این نوزاد آسمانی است که برای تبرک یافتن می آیند. تولد ایشان همچنین با نجات فرشتگان از جمله فطرس همراه است

سعید اصفهانیان همچنین اظهار داشت: از قبل از ولایت ایشان که گویش‌های عظیمی میان او و معدن معارف الهی و ناموس خلقت فاطمه زهرا شکل می‌گیرد به شکل اعجاز است، تا حین ولادت و بعد تک تک صحنه‌های کودکی او و اتصالاتش با اهالی جامعه که برای رفع مشکلات خودشان نزد پیامبر می آیند و حضرت آنها را متصل می‌کند به اباعبدالله که دوران ۵ و ۶ سالگی برای اهل شهر دست به آسمان ببرد و مطالبه باران کند، تا بازی‌ها و رفتارهای نوجوانی او تا فضاهای گسترده اجتماعی او و تا حتی دوران حاکمیت امیرالمومنین و قبل از آن دوران فتنه‌ها، همه باید بر اساس منطق مصباح الهدی و سفینه النجاه برای کل تاریخ تحلیل شود.

وی افزود: امام حسین (ع) هر کجا حرکت کرد برای این بود که قطعه‌ای از چراغ هدایت را بکارد و تثبیت کند و بذری از هدایت و نجات را تثبیت کند و در خلال تاریخ از این بذر رونمایی شود و نجات بشر را شکل دهد. اگر کل حیات مبارک اباعبدالله را چند دهه کاشت بذرهای هدایت و نجات ببینیم دیگر تک تک حرکات ایشان از یک حرکت تاریخی کوتاه تبدیل به یک حرکت تمدنی عظیم می‌شود. ما عاشورا را یک حرکت تمدنی در نظر می‌گیریم. البته عمل ما متناسب با عمل تمدنی نیست، اما عمل ما یک عمل صرف عزاداری است. باید علاوه بر عزاداری حرکت‌های عظیم دیگری را هم انجام دهیم. از طرفی غیر از تاریخ عاشورا و محرم عمدتاً به حرکت‌های دیگر اباعبدالله به چشم کاشتن بذرهای هدایت و نجات در عرصه عظیم تمدن نگاه نمی‌کنیم.

سعید اصفهانیان اضافه کرد: اگر قرار است هر حرکتی از اباعبدالله تحلیل بشود باید مبتنی بر این نگرش تحلیل شود. امروز برآیند زحمات تاریخ چند هزار ساله بشر پیش روی ماست. به ویژه جامعه ایرانی که به دنبال تحقق عینی زحمات انبیا و ائمه با یک نگاه معرفتی و عمیق بوده است که انقلاب اسلامی را رقم زده است. امروز بعد از ۴۱ سال هم دردها و آلام بسیار داریم و هم امیدهای بسیار. هم امیدسازان و آینده نگران عظیم در درون انقلاب اسلامی مبتنی بر فرهنگ حسینی داشته ایم و هم آسیب‌ها و تلفات گسترده داشته ایم.

وی سپس عنوان کرد: عاقلانه است که دین مداران، عاشقان و خادمان حسین (ع) چه کسانی که ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را باور دارند و چه کسانی که باور ندارد، چه کسانی که نظام شیعی را باور دارند و چه برادران اهل سنت ما، همه این مجموعه‌ها با یک بازنگری به جریان حسینی در طول تاریخ وارد حوزه عمل صحیح و دقیق شوند. تمام کسانی که امروز در کشورهای دیگر و حتی در کشور خودمان از برادران مسیحی و صائبی و کسانی که به حب الحسین باور دارد و نگاهی فرادینی به جریان حسینی دارند از همه این مطالبه را داریم که ضروری است در این زمان مبتنی بر پیام‌های مشترک حسینی همکاری و اتحاد و اخوت و مهربانی را تشدید کنیم.

سعید اصفهانیان همچنین گفت: جامعه جهانی امروز با یک سرعت بسیار زیاد و شتاب گسترده به سمت آخرالزمان در حال حرکت است. جامعه ایران هم چه بسا بیش از سایر کشورها این شتاب را در درون خودش ببیند. منطقه غرب آسیا هم شاید بیش از سایر مناطق عالم این شتاب را در درون خود ببینید. امروز کانون تحولات و غربالگری‌ها و آزمون‌های آخرالزمانی یا حرکت به سمت آخرالزمان منطقه غرب آسیا و به ویژه ایران و عراق است. همچنین کسانی که با ایران و تفکر شیعی انقلابی دست داده اند. آزمون‌های الهی در این زمان برای این است که مردانی همچون پولاد به تعبیر امام کاظم در این زمانه خلق و ساخته شوند.

وی ادامه داد: امروز شکل گیری مردانی چون پولاد همچون شهید عزیزمان سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی نیازمند دست کشیدن از فضای کثیف سیاست زده و دست دادن و وفاق جمعی برای سربازی موعود امم است. کاری که رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها بر آن اصرار داشته و آن را شکل داده وفاق جمعی است. ما متأسفانه در کشورمان فضای سیاست زدگی را از فضای حرکت صحیح سیاسی جدا نکردیم و فضای سیاسی ما سیاست زده و بسیار کثیف و آلوده شده است. امروز جامعه دینی ما می‌بایست در حرکت به سمت آخرالزمان از تمام ظرفیت‌های وفاق جهانی استفاده کند و بزرگ‌ترین شخصیت و جریانی که این وفاق را در عالم برای گام‌های آخرالزمانی شکل داده امام حسین و جریان حسینی است.

سعید اصفهانیان اظهار داشت: امروز نیازمندیم با همراهی با اباعبدلله (ع) به سمت امام مهدی حرکت کنیم. ولادت اباعبدالله نقطه مناسبی است که به سمت موعود امم حرکت کنیم. در این میان بهترین انسان شاخص این زمانی که می‌تواند نسبت میان جامعه و ولی را مجدد بازتعریف کند و مسیر را به ما نشان دهد حاج قاسم سلیمانی است. امروز جامعه ما اگر می‌خواهد وفاق جهانی را بر محور حب الحسین سامان دهد باید نگاه به حاج قاسم بکند. ما می‌گوئیم ۳۰ میلیون انسان نگاه به حاج قاسم کردند. اما هنر این نیست که نگاه به حاج قاسم کنیم و بعد زندگی خودمان را بکنیم. حاج قاسم نماد یک انسان حسینی و مهدوی و یک انسان انقلابی منعطف است که در همه حوزه‌ها وفاق و وحدت را پیش چشم دارد و از ظرفیت‌ها به سمت ساخت و ساز آخرالزمان حرکت می‌کند.

حاج قاسم نماد یک انسان حسینی و مهدوی و یک انسان انقلابی منعطف است که در همه حوزه‌ها وفاق و وحدت را پیش چشم دارد و از ظرفیت‌ها به سمت ساخت و ساز آخرالزمان حرکت می‌کند

وی سپس گفت: حاج قاسم سلیمانی امروز یک هویت مسجل در معرض دید ماست که ما باید مجلس شورای اسلامی، جوان انقلابی، نهاد دولت و … را مبتنی بر شاخصه‌های او بازتعریف و بازسازی کنیم. آن نگاه سیاست زده که از همین ظرفیت مجلس می‌خواهد حیات سیاست زده یک گروه دیگر را نابود کند این نگاه، نگاه حاج قاسمی است؟ اگر هست ادامه دهیم و اگر نیست بازتعریف کنیم. نگاه حاج قاسمی نگاه حسینی است. تمامی نهادهای انقلابی برای حرکت گسترده به سمت آخرالزمان خودشان را باید بازتعریف کنند. آیا این موضوعی جدید است؟ خیر. امام راحل در ابتدای دهه ۶۰ و در ابتدای شگل گیری نهادهای انقلابی و سازمان‌ها و قوا این تعبیر را داشتند که تمام دستگاه‌های کشور موظف اند خود را برای ملاقات با امام مهدی آماده کنند.

سعید اصفهانیان افزود: ما امروز حتی وزارت ارشادمان رویکرد حسینی و مهدوی ندارد چه برسد به سایر دستگاه‌های ما که از حوزه فرهنگ به دوراند. امروز که وارد گام دوم انقلاب شده ایم باید بازبینی کنیم و پیام‌های اصلی انقلاب که اساساً انقلاب بر آن اساس شکل گرفت را مجدداً پیش چشم مان قرار دهیم. حاج قاسم سلیمانی به ما نشان داد همان انسان انقلابی با همان شعارهای با همان شعارهای مکتبی است که ۴۰ سال بر این شعارها ایستاده و سیاست زده نشده و با یک ظرفیت وفاق منطقه‌ای و کشوری و بین المللی و فرا ادیانی یک انسان شاخص شده و نگاه به او می‌تواند مجموعه‌های مختلف کشور را در بازبینی رفتارشان کمک کار باشد و حرکت آخرالزمانی انقلاب اسلامی ایران به سمت موعود امم را تسهیل کند.

وی اضافه کرد: امیدوارم از اعیاد نورانی شعبانیه و اتصال آن به ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را بکنیم و از جریان قدرتمند حسینی جهت وفاق دهی بین مجموعه‌های مختلف در طی سال غفلت نکنیم و انشالله حرکت‌های معرفتی و ایمانی را به شکل دقیق وارد حوزه‌های عملیاتی کشور بکنیم و سامانی جدی تر از گذشته در جهت شکل دهی امت و آینده آخرالزمان داشته باشیم. در کنگره‌های بین المللی اربعینی مبتنی بر جریان معرفت شناسی حسینی که در این حدود ۷ سال گذشته در شهرها و کشورهای مختلف شکل دادیم و برآیند آن را در عراق در ایام اربعین گرفتیم، بنا داشتیم نخبگان مختلف از فضای معرفتی و سیاسی و هنری حوزه معرفت را حوزه‌ای بدانند که بر آن اساس فضای عملیاتی خود را بازنگری کنند.

سعید اصفهانیان در پایان گفت: امیدواریم این حرکات سالیانه معرفتی جهت برداشت بیشتر و جهت سربازی عمیق‌تر و دقیق‌تر روز به روز گسترش پیدا کند و همه مجموعه‌ها بهره از فضای حسینی را تنها به ولادت و شهادت امام حسین محدود نکنند و زیست حسینی را پیشه خود کنند. چرا که انسان مؤمن انسانی است که طبق احادیث و زیارت شریف اربعینیه این هدیه را از اباعبدالله گرفته که حیات او حیات حسینی باشد و اختتام او به شهادت باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما