شناسهٔ خبر: 39067699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گله عاملان تولید ،توزیع و فروش مرغ ایلام از عدم اجرای مصوبات تنظیم بازار /همه ناراضی‌اند / رئیس اتحادیه مرغداران : کمر مرغداران زیر چرخ دلال‌ها خرد شد/ جانشین دادستان: دلالی وجود ندارد عاملان فروش همان توزیع کنندگان‌مرغ هستند

مدتی است از ۳۲۰ واحد مرغداری گوشتی فعال در استان ایلام تعداد قابل توجهی از آنان در آستانه فروش قرار گرفته اند. میانگین سن جوجه‌های مرغداری‌ها به بین ۴۰ تا ۶۰ روز می‌رسد و این یعنی حجم قابل توجهی از مرغ آماده عرضه به بازار است اما مرغداران از عدم خرید تولیدات شان توسط کشتارگاه‌ها و اتحادیه‌ها می‌گویند و کشتارگاه هم از دلالانی که تولید مرغ در استان را با چالش مواجه کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سوی دیگر عوامل عمده فروش و خرده فروشان شهرستان‌ها روزانه به واسطه ورود غیر قانونی مرغ گرم از استان‌های همجوار به‌رغم مصوبه تنظیم بازار مبنی بر عدم ورود مرغ به استان ایلام و در نبود نظارت دامپزشکی،  بازرسان صمت و تعزیرات حکومتی روزانه شاهد ورود حدود ۲۰ تن مرغ گرم به استان هستیم.

نظام اسمعیل بیگ مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان ایلام در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس مصوبه تنظیم بازار بایستی از ورود مرغ گرم به استان جلوگیری شود اما دستگاه‌های متولی این کار از قبیل سازمان صمت، تعزیرات حکومتی ،  دامپزشکی و... کوتاهی می‌کنند .

وی افزود: مدیران استان از سازمان دامپزشکی گرفته تا صنعت و معدن، تعزیرات و استانداری باید پای کار بیایند و مانع ورود مرغ غیر قانونی به استان شوند وگرنه کمر مرغداران زیر چرخ دلالی برخی‌ها خرد می‌شود. 

سجادی فر : تمامی نیاز بازار استان ایلام با زنده فروشان سطح شهر ماهانه ۷۰ تن است که فقط ۱۵ تن آن توسط کشتارگاه، خریداری و کشتار می شود چرا که مابقی آن به صورت زنده فروشی و یا خارج از استان وارد می شود و این از عمده دلایل ماندن مرغ روی دست مرغدار است در حالی که برخی از کشتارگاه های ما آمادگی کشتار روزانه ۶۰ تن مرغ را دارد اما خریداری برای این حجم از مرغ نیست

سجادی فر، مدیر یک کشتارگاه مرغ در ایلام نیز به ایلنا می‌گوید : مازاد تولید مرغ بیش از اندازه است برخی  از ما برای ذخیره سازی کالای استراتژیک انبار پشتیبانی امور دام استان ایلام از تعدادی مرغداران شروع به خرید می کنیم و علت اینکه نمی توانیم با صدرصد ظرفیت فعالیت کنیم چند موضوع است.

وی درباره جزئیات این موضوعات گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر جلوگیری از ورود مرغ گرم به استان ایلام توسط دستگاه‌های بازرسان صمت و نظارتی و دیگر دستگاه‌ها اجرا نمی شود. همچنین مصرف بازار کاهش یافته است. هیچ نظارتی بر روی عوامل عمده فروشی که در شهرستان ها اقدام به توزیع مرغ گرم می کنند نیست و برخی به راحتی و بدون هرگونه محدودیتی مرغ گرم را از استان های همجوار به ایلام وارد می‌کنند و این گونه مرغ استان روی دست مرغدار می ماند و ما هم توانایی خرید همه مرغ استان در شرایطی که تقاضایی برای آن نیست را نداریم.

وی افزود: تمامی نیاز بازار استان ایلام با زنده فروشان سطح شهر ماهانه ۷۰ تن است که فقط ۱۵ تن آن توسط کشتارگاه، خریداری و کشتار می شود چرا که مابقی آن به صورت زنده فروشی و یا خارج از استان وارد می شود و این از عمده دلایل ماندن مرغ روی دست مرغدار است در حالی که برخی از کشتارگاه‌های ما آمادگی کشتار روزانه ۶۰ تن مرغ را دارد اما خریداری برای این حجم از مرغ نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۷ هزار تن مرغ زنده در سالن پرورش مرغداران موجود است و آماده فروش و عرضه به بازار است عاجزانه درخواست داریم پشتیبانی امور دام بدون محدودیت سایز وزن مرغ خریداری و ذخیره سازی کنند و پشتیبانی امور دام در مواقع وجود مرغ مازاد موظف به خرید و ذخیره سازی است مرغ هایی که امروز در حال فروش هستند جوجه یک روزه را باقیمت ۵۰۰۰ تومانی خریداری و امروز  مرغداران مجبورند با قیمت ۶۰۰۰ هزار تومان به فروش برسانند یقین داشته باشید  هر مرغداری که در حال فروش است روزانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان دچار ضرر و زیان می شوند.

وی تاکید کرد: وزارتخاته‌های جهاد کشاورزی و صمت بدون توجه به نظر گرفتن شرایط زمانی تولید جوجه یک روزه را از ۱۲۰ میلیون قطعه به ۱۵۰ میلیون افزایش داده‌اند و تصمیم غیر کارشناسی آنها ۲۷۰۰۰ مرغدار کشور و ۳۹۰ واحد استان را زمین‌گیر و در حالت نابودی قرار داده‌اند. 

وزارتخاته‌های جهاد کشاورزی و صمت بدون توجه به نظر گرفتن شرایط زمانی تولید جوجه یک روزه را از ۱۲۰ میلیون قطعه به ۱۵۰ میلیون افزایش داده‌اند و تصمیم غیر کارشناسی آنها ۲۷۰۰۰ مرغدار کشور و ۳۹۰ واحد استان را زمین‌گیر و در حالت نابودی قرار داده‌اند

وی راهکار حل این مشکل را این گونه اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار  می داند ومی گوید:  اگر این مصوبه عملیاتی شود و از ورود مرغ غیر مجاز که از استان های همجوار می آید ، جلوگیری شود  و کشتارها  صرفا از طریق کشتارگاه ها انجام شود و پشتیبانی امور دام هم بدون محدویت سایز مرغ را خریداری کند ( امور دام فقط مرغ ۱۸۰۰ گرمی خریداری می کند) مرغدار ما می تواند با خیال راحت به تولید خود ادامه بدهد در غیر این صورت تولید ما دستخوش چالش جدی خواهد شد.

رضا امیری مقدم جانشین دادستان مرکز استان ایلام نیز در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: اریبهشت ماه سال گذشته عدم عرضه مرغ  در استان ایلام  منجر به اخلال در نظام  تامین مایحتاج عمومی شد که دادستانی ایلام  با متخلفان برخورد و تعدادی از آنان نیز بازداشت شدند.

وی عنوان کرد: هیات مدیره اتحادیه مرغداران خواهان افزایش قیمت مرغ هستند در حالی‌که استان ما جزء استان‌هایی تولید کننده مرغ هستیم و حتی می توانیم کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار آنرا عرضه کنیم.

امیری مقدم در پاسخ به دلالی صورت گرفته در بازار مرغ تاکید کرد: دلالی وجود ندارد و این افرادی که اقدام به فروش مرغ در شهرستان ها می‌کنند عاملان توزیع مرغ استان هستند که به علت عدم تامین مرغ آنها توسط کشتارگاه مجبورند مرغ مورد نیاز بازار را از شهرهای دیگر تامین کنند. 

وی در ادامه گفت: مرغداران هم می گویند که کشتارگاه مرغ را گران تر از نرخ مصوب بخرد و کشتارگاه هم توانایی انجام این کار را نداردد.

امیری مقدم با اشاره به ابلاغ دستور قضایی مبنی بر کنترل ورودی های استان گفت: دستور کنترل ورودی های استان که مرغ گرم وارد می کنند صادر شده و تاکید شد که اگر مرغی وارد می شود بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شود.

 

نظر شما