شناسهٔ خبر: 39063489 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک عضو انصارالله مطرح کرد؛

بازداشت اعضای حماس توسط بن سلمان و با دستور آمریکا

عضو دفتر سیاسی انصارالله با بیان اینکه عربستان اعضای حماس را به دستور آمریکا بازداشت کرده، گفت: از آنجایی که انصارالله امیدی به بیداری وجدان ولی‌عهد سعودی نداشت طرح تبادل اسرا را برای اعمال فشار از این راه مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته (هفتم فروردین) اعلام کرد، این جنبش حاضر است در ازای آزادی بازداشتی‌های حماس در عربستان، خلبان اسیر ائتلاف سعودی را آزاد کند.

در همین ارتباط شبکه «الجزیره» در برنامه «ما وراءالخبر» به همین موضوع پرداخت. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در این گفت‌وگو اعلام کرد، این پیشنهاد انصارالله برای تبادل اسرا در چارچوبی طبیعی انجام می‌شود زیرا فلسطین مسأله اول ملت یمن است و بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان به دستور آمریکا انجام شده است.

وی ادامه داد: ما بر روی "بیداری وجدان" محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی حساب باز نکرده‌ایم به همین دلیل راه اعمال فشار از طریق این چارچوب را انتخاب کردیم.

«صالح النعامی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی عرب هم اعلام کرد، طرح انصارالله اقدامی مهم در انتقاد از نظام حاکم در عربستان سعودی بود و سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا بن سلمان سران حماس در عربستان را دستگیر کرده است، جنبشی که ستون فقرات مقاومت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: حضور سران حماس در عربستان به درخواست این کشور صورت گرفته و محمد بن سلمان با برقراری شراکت‌های راهبردی با رژیم صهیونیستی دنبال کسب رضایت دولت ترامپ است.

«یوسف دیاب» دیگر تحلیلگر عرب در این برنامه مدعی شد: عربستان با مطالبه اخیر حوثی‌ها همراه نخواهد شد زیرا آن را پیامکی سیاسی می‌داند مبنی بر اینکه ایران در پشت پرده این ابتکار است.

محمد البخیتی در واکنش به اظهارات یوسف دیاب گفت، این برداشت، اهانت به تمام عرب‌هاست. دولت سعودی با حماس خصومت دارد، آن را سازمانی تروریستی می‌داند و در راستای منافع اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها کار می‌کند.

طی دو روز گذشته گروه‌های مختلف فلسطینی از جمله حماس و جهاداسلامی از این ابتکارعمل انصارالله استقبال و قدردانی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما