شناسهٔ خبر: 39062272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فراز و نشیب‌های ورزش استان سمنان در سال ۹۸

سمنان- ایرنا- سال ۹۸ درحالی به پایان رسید که ورزش استان سمنان شاهد فراز و نشیب‌هایی به یادماندنی بود.

صاحب‌خبر -

سمنان از نظر سرانه ورزشی در رتبه اول بین استان های کشور قرار دارد، در حالی که متوسط سرانه ورزش در کشور حدود ۶ دهم مترمربع است، در دولت تدبیر و امید این میزان سرانه در استان سمنان با ۱۷ سانتیمتر مربع افزایش، به ۷۹ سانتیمتر مربع رسید.

بیش از ۲۹ طرح ورزشی در دولت تدبیر و امید در سمنان اجرا شد و حدود ۳۴ طرح ورزشی در استان با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است.

ورزش استان سمنان در سالی که گذشت، پر بود از خاطرات تلخ و شیرین، بسیاری از ورزشکاران و تیم‌های این دیار در رقابت‌های قهرمانی جهان، آسیا و مسابقات بین المللی و کشوری حضور پیدا کردند و در این میان موفقیت‌ها، ناکامی‌هایی نیز نصیب آن‌ها شد.

سمنان و میزبانی رقابت‌های کشوری

« مسابقات انتخابی تیم ملی بدمینتون مردان در سمنان » در رده های سنی بزرگسالان و جوانان در اردیبهشت ۹۸، به مدت سه روز زیر نظر مربیان و داوران تیم ملی در سالن اختصاصی بدمینتون شهر سمنان برگزار شد.

 ۱۰ بدمینتون باز رده بزرگسالان و ۱۰ ورزشکار رده جوانان که از مسابقات رنکینگ کشوری انتخاب شده بودند، به صورت دوره‌ای با هم رقابت کردند و سه نفر برتر در رده بزرگسالان به همراه نفر برتر رده سنی جوانان این رقابت به مسابقات بین المللی بدمینتون آذربایجان اعزام شدند.

« رقابت دوی صحرانوردی کشوری » در ۲۴ خرداد با حضور ۵۰ دونده از ۱۷ استان کشور در سه رده سنی جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در مجموعه سوکان شهر سمنان برگزار شد.

 ۱۸۰ ورزشکار از ۱۰ استان در « رقابت‌های والیبال نوجوانان پسر کشور » که به مدت هفت روز از ۱۵ الی ۲۱ تیر ۹۸ در سالن ۹ دی استادیوم حمزه سیدالشهدا دامغان برگزار شد، حضور داشتند و در نهایت، تیم والیبال استان فارس با پشت سر گذاشتن تیم قم در دیدار نهایی به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت.

« بیست و یکمین دوره مسابقات مچ‌اندازی باشگاه‌های کشور » با حضور ۲۷ تیم از استان‌های مختلف از هشتم تا یازدهم مرداد ۹۸ در شهر شاهرود برگزار شد و تیم استان گلستان با احتساب نتایج تمامی رده‌ها، به مقام نخست دست یافت و تیم‌های استان اصفهان و تهران هم در رده های بعدی قرار گرفتند.

دومین مرحله « رقابت‌های رنکینگ بدمینتون بانوان » رده سنی بزرگسالان از شانزدهم مرداد ۹۸ در سالن اختصاصی بدمینتون شهر سمنان آغاز شد و تا هجدهم مرداد ادامه داشت و ۸۵ بازیکن در قسمت یک نفره و ۳۶ تیم ۲ نفره در این رقابت‌ کشوری با هم به رقابت ‌پرداختند.

دور دوم « لیگ دسته یک بدمینتون بانوان کشور» شامگاه شانزدهم آبان با معرفی تیم برتر در در آکادمی بدمینتون شاهرود به پایان رسید و در نتیجه تیم آکادمی بدمینتون شاهرود با ۶ امتیاز در رده نخست جای گرفته و تیم های تبریز و مهر و ماه تهران به ترتیب با چهار و ۲ امتیاز دوم و سوم شدند.

« رقابت‌های دوچرخه سواری » رده سنی جوانان قهرمانی کشور در سه بخش سرعت، تایم تریل و استقامت( کریتریوم) با حضور ۸۳ دوچرخه سوار از ۲۱ استان در روزهای چهاردهم و پانزدهم آذر در بوستان تفریحی سوکان شهر سمنان برگزار شد و در این رقابت لرستان بر سکوی قهرمانی رقابت‌های ایستاد و تیم‌های اصفهان و کرمان به ترتیب به مقام‌های دوم و سوم دست یافتند. 

دور رفت مرحله نهایی « لیگ برتر بدمینتون بانوان کشور » که با حضور چهار تیم به میزبانی شهرستان شاهرود به مدت ۲ روز و از ۱۵ آذر برگزار شد با برتری تیم ذوب روی صبای زنجان پایان یافت.

« رقابت‌های قهرمانی بسکتبال سه نفره بانوان » زیر ۱۸ سال کشور که به میزبانی شهر سمنان ۱۲ شهریور به مدت ۲ روز برگزار شد، با قهرمانی تیم اصفهان و کسب مقام دومی و سومی تیم فارس و منطقه آزاد اروند خاتمه یافت، نکته جالب این رویداد و نتیجه تمامی بازی‌ها در سایت ۳ به ۳ فدراسیون بین المللی بسکتبال ( Fiba۳x۳ ) ثبت رویداد شد.

« سمنان میزبان دیدار جنجالی لیگ برتر فوتسال شد »

تنها دیدار باقیمانده از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ برتر فوتسال در ۲۵ بهمن ۹۸، بین تیم‌های شهروندساری و ستارگان ورامین در سالن غدیر شهر سمنان برگزار شد.

پلی‌آف مسابقات لیگ برتر فوتسال کشور قرار بود در سه دیدار برگزار شود و هر تیمی که موفق به پیروزی در ۲ مسابقه شود، برنده نهایی این مرحله معرفی گردد. تیم‌های فوتسال ستارگان ورامین و شهروند ساری این سه مسابقه را انجام دادند که در هر سه دیدار جنجال‌های زیادی به پا شد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص تصمیم‌گیری کرد و بر این اساس، دیدار بین این ۲ تیم در شهر بی‌طرف و بدون حضور تماشاگران صورت ‌گرفت تا حواشی به وجود آمده در بازی‌های گذشته، دوباره تکرار نشود.

در نهایت، تیم ستارگان موفق شد با نتیجه سه بر ۲ حریفش را شکست داده و راهی مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها شود.

مجامع انتخاباتی و برخی از حاشیه‌های شنیدنی

امیرحسین صادقی جوان ۲۷ ساله سمنانی در مجمع انتخاباتی هیات والیبال استان سمنان در خرداد ۹۸، به مدت چهار سال سکاندار این هیات ورزشی شد.

محمد علی محقق با کسب ۱۳ رای در مجمع انتخاباتی هیات بوکس استان سمنان که با نامزدی یک تن و با حضور شهریار رحمانی دبیر فدراسیون بوکس کشور و مجتبی جانعلی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان در سی‌ام شهریور برگزار شد توانست به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیات ورزشی انتخاب شود.

مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان سمنان با نامزدی یک نفر با حضور مجتبی جوهری رئیس فدراسیون برگزار شد و در نتیجه سید حسن سبزواری با کسب ۱۶ رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیات ورزشی انتخاب شد.

هادی ملاکاظمی تک کاندیدای ریاست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان سمنان در مجمع انتخاباتی این هیات ورزشی در آذر ۹۸ با کسب ۱۲ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات  انتخاب شد.

مجمع انتخاباتی هیات بدمینتون استان سمنان روز چهارم دی با حضور فریبا مددی نایب رییس فدراسیون بدمینتون و سایر اعضای مجمع در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان با ۶ نفر کاندیدای ریاست این هیات ورزشی برگزار شد که ۲ نفر قبل از برگزاری انتخابات، انصراف دادند و در نهایت مرتضی شحنه با کسب ۹ رای به مدت چهار سال توانست به عنوان رییس این هیات انتخاب شود.

مهدی داوودی با کسب ۹ رای  از ۱۳ رای ماخوده در مجمع انتخاباتی هیات تیراندازی با کمان استان سمنان در چهارم آذر توانست به مدت چهار سال به عنوان سکاندار این هیات انتخاب شود.

هیات تنیس و گلایه‌مندی‌ها

مجمع انتخاباتی هیات تنیس استان سمنان یازدهم مهر با حضور کامیار کیمیایی دبیر فدراسیون تنیس و مجتبی جانعلی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان برگزار شد ، بهاره ذبیح اللهی و نورالله نیکفر ۲ نامزد ریاست هیات بودند که نیکفر لحظاتی پیش از برگزاری این انتخابات انصراف خود به صورت کتبی در این مجمع اعلام کرد.

نیکفر، کاندیدای انصرافی در مجمع انتخاباتی این هیات ورزشی با گله‌مندی از عملکرد برخی از مسوولان ورزشی، بی اخلاقی و بداخلاقی های مشاهده شده از تیرماه امسال تاکنون را علت انصراف خود اعلام کرد.

با انصراف نیکفر، ذبیح اللهی تنها کاندیدای مجمع انتخاباتی هیات تنیس استان سمنان شد که در نهایت از ۱۵ رای ۱۱ رای را کسب کرد.

البته، در دور قبل مجمع انتخاباتی در تاریخ دهم تیر، هیچ یک از نامزدهای این مجمع، به علت رای‌ نوشته یکی از اعضای مجمع با عنوان «هیچکس»، حدنصاب لازم را برای این عنوان کسب نکردند.

مجمع سوارکاری و خانوادگی اداره شدن تعدادی از هیات‌های ورزشی 

مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان سمنان روز یک آبان با حضور ۲ نامزد «سید محمد حسین متولیان» و « فاطمه محمودیان » برگزار شد که پس از انصراف بانو، همسرش کل آرا را از آن خود کرد تا رئیس هیات شود.

این اتفاق در مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان سمنان در حالی رخ داد که ورزش دوستان سمنان، خانوادگی اداره شدن تعدادی از هیات‌های ورزشی استان را از مشکلات ورزش سمنان قلمداد می‌کنند.

ابقاء رییس هیات فوتبال استان سمنان

مجمع فوق‌العاده هیات فوتبال استان سمنان ۱۱ دی ماه به درخواست جمعی از اعضای مجمع این هیات برای برکناری علی رضاعلی رئیس این هیات ورزشی، با حضور محمدرضا کاشانی نماینده وزارت ورزش در مجامع انتخابات هیات‌ها، عبدالکاظم طالقانی رییس کمیته امور استان های فدراسیون فوتبال و سایر اعضای مجمع در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد.

رضاعلی رییس هیات فوتبال استان سمنان با کسب ۱۳ رای از ۲۰ رای ماخوذه در مجمع فوق‌العاده این هیات ورزشی، در سمت خود ابقاء شد.

۲۵ شهریور، جمعی از اعضای مجمع هیات فوتبال استان سمنان برای برکناری رئیس این هیات ورزشی در استان به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران درخواست دادند که رضاعلی پس از ابقا در سمت خود، ابرازداشت که برخی از ۱۳ عضو مجمع هیات فوتبال این استان با اجبار ضمن امضای نامه‌ای به مهدی تاج رییس سابق فدراسیون فوتبال درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده را داده بودند.

این مجمع فوق‌العاده در حالی برگزار شد که با وجود دعوت اداره کل ورزش و جوانان از خبرنگاران برای حضور در جلسه از ورود آن ها به سالن محل برگزاری ممانعت به عمل آمد؛ حضور برخی از چهره‌های جدید در بین اعضای مجمع هیات فوتبال استان سمنان که نشان از تغییرات در اعضا داشت و پس از پایان رای گیری مجمع و مشخص شدن ابقای رضاعلی در سمت ریاست هیات فوتبال استان سمنان تعدادی از اصحاب رسانه به علت اعتقاد بر مهندسی انتخابات در راستای ابقای رضاعلی شروع به دست زدن و تشویق کردند.

مجمع هندبال و تقاضای ابطال آن

مجمع انتخاباتی هیات هندبال استان سمنان در دی ۹۸ با حضور علیرضا پاکدل رییس فدراسیون هندبال و سایر اعضای مجمع در سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان  با چهار کاندیدای ریاست این هیات ورزشی برگزار شد که ۲ نفر قبل از برگزاری انتخابات انصراف دادند.

محمد تولی، علی اصغر مزارعه، محسن سهرابی و رضاییان کاندیدای ریاست هندبال استان سمنان بودند که تولی و مزارعه انصراف دادند، مزارعه به نفع سهرابی انصراف داد.

انتخابات هیات هندبال استان سمنان بین ۲ کاندیدا با ۱۷ رأی دهنده برگزار شد که نتیجه آن ۱۲ رای به نفع رضاییان و پنج رای به نفع سهرابی بود.

اما حاشیه‌های این مجمع انتخاباتی سر و صدای زیادی به همراه داشت، ۲۳ ماه بود که هیات هندبال استان سمنان بدون رییس و با سرپرستی اداره می شد.

برخی از اعضای مجمع هیات هندبال استان سمنان، خواستار ابطال مجمع برگزار شده به علت وقوع موارد خلاف قانون شدند.

معترضان در مجمع انتخاباتی هیات هندبال استان سمنان؛ انتخاب نماینده بازیکنان خانم با سن زیر ۱۸ سال برخلاف آیین‌نامه، انتخاب نماینده بازیکنان آقا با سن زیر ۲۰ سال بر خلاف آیین نامه، دعوت از رییس مستعفی هیات مهدیشهر به منظور رای دادن با وجود اینکه یک سال از استعفای وی گذشته و در این مدت هیچ‌گونه فعالیتی نداشت را از جمله تخلفات در این مجمع عنوان کردند.

صید مدال‌های جهانی، آسیایی و کشوری

امیرسیاوش ذوالفقاریان، تیرانداز استان سمنان در بخش دوبل تفنگ بادی توانست مدال طلای رقابت‌های جام جهانی جوانان در کشور آلمان در تیر ۹۸ را از آن خود کند.

ذوالفقاریان تیرانداز جوان استان سمنان در بخش تیم میکس تفنگ بادی در رقابت با تیم چین در چهاردهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در شهر دوحه قطر در  آبان سالی که گذشت، مدال برنز را کسب کرد، وی همچنین در فینال تفنگ سه وضعیت پسران با قرار گرفتن در جایگاه چهارم آسیا از کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در این بخش بازماند.

بانوی رزمی‌کار سمنان بر سکوی قهرمانی آسیا

غزل سلطانی دختر تکواندوکار استان سمنان در وزن پنجم نوجوانان در منفی ۵۲ کیلوگرم بر سکوی اول دهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در تیر ۹۸ در کشور اردن ایستاد.

این بانوی تکواندوکار استان سمنان در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم با شکست تکواندکار ازبکستانی در بهمن ۹۸ توانست قهرمان تورنمنت بین المللی ترکیه در رده سنی بزرگسالان شود.

درخشش ژیمناست‌های استان سمنان در رقابت‌های آسیایی

در ۲۱ مهر ماه، تیم چهار نفره تیم ملی آکروباتیک متشکل از ژیمناست‌های استان سمنان در رقابت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان در دونفره و چهارنفره تیمی مدال برنز رده سنی نوجوانان رقابت‌های قهرمانی آسیا را از آن خود کردند.

قهرمانی کشوری تیم هاکی استان سمنان

تیم امید هاکی سمنان در دیدار نهایی رقابت‌های هاکی روی چمن امیدهای کشور به مصاف قم رفت و در پایان هاکی بازان این استان با پیروزی سه بر یک برابر حریف، جام قهرمانی را بالای سر بردند. این رقابت‌ها بیست و چهارم مهر ماه در مجموعه ورزشی شباهنگ شهریار پایان یافت.

درخشش تیم فوتسال آراد شاهرود

این تیم با برتری سه بر ۲ مقابل تیم مقاومت قرچک ورامین در سالن شهید اکبری شاهرود به لیگ برتر فوتسال نوجوانان کشور راه یافت تا موفقیت دیگری را نصیب این استان کند.

هشتمی تیم فوتبال ساحلی شهرداری سمنان

تیم فوتبال ساحلی شهرداری سمنان به مقام هشتمی  در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور بسنده کرد.

رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور در حالی شامگاه شنبه ۲۳ شهریور ۹۸خاتمه یافت که چشمان منتظر و دوخته شده بازیکنان و کادر فنی تیم شهرداری سمنان به سکوهای ورزشگاه برای حضور مدیران ارشد اجرایی، شهری و ورزشی استان خشکیده و نا امید شدند.

 تیم فوتبال ساحلی شهرداری سمنان در حالی به کار خود در لیگ امسال پایان داد که در جدول لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور در رده هشتم قرار گرفت اما همین تیم در پایان فصل گذشته به عنوان هفتمی در بین ۱۲ تیم دست یافته بود.

برپایی اردوهای تیم ملی رشته‌های ورزشی

اردوی آمادگی تیم ملی بدمینتون: اردوی آمادگی تیم ملی بدمینتون دختران زیر ۱۵ و ۱۷ سال اعزامی به رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا از هجدهم تا بیست و چهارم مرداد در سالن اختصاصی بدمینتون شهر سمنان برگزار شد.

اردوی آماده سازی ووشو: سومین مرحله اردوی آمادسازی تیم ملی ووشو بزرگسالان مردان از نوزدهم تا بیست و نهم مرداد  در سالن زنده یاد طالشی آکادمی ووشو شهر سمنان زیر نظر حسین اوجاقی سرمربی تیم و با حضور ۱۲ ووشوکار ملی پوش در هشت وزن با هدف آمادگی در رقابت‌های جهانی ووشو در کشور چین برگزار شد.

اردوی تیم ملی هندبال: ششمین اردوی تیم ملی هندبال جوانان پسر با حضور ۳۶ تن از جوانان هندبالیست سراسر کشور برای آمادگی و اعزام به مسابقات آسیایی از ۲۸ دی تا چهارم بهمن سالی که گذشت، به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
 

برپایی نمایشگاه فرهنگی- ورزشی شهریور

بزرگترین نمایشگاه فرهنگی- ورزشی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت یکم تا چهارم شهریور در بوستان شقایق شهر سمنان برپا شد. ۷۰ غرفه در حوزه ورزش و جوانان با مشارکت اداره‌های همکار در چهار بخش ورزش‌های همگانی مخصوص خانواده‌ها، ورزش‌های قهرمانی، ورزش‌های مهیج و فرهنگی و جوانان در این نمایشگاه دایر شد.

سایه کرونا بر فعالیت‌های ورزشی

برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا فعالیت تمام باشگاه‌های ورزشی این شهرستان تا روز ۱۵ فروردین ۹۹ تعطیل و ممنوع است.

تمام اماکن ورزشی مانند باشگاه‌ها و استخرهای خصوصی تا ۱۵ فروردین ۹۹ و برگزاری رقابت‌های ورزشی در شهرستان سمنان تا پایان فروردین سال آینده تعطیل است.

چهار باشگاه ورزشی به علت رعایت نکردن ممنوعیت فعالیت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این شهرستان در روزهای پایانی سال ۹۸ پلمب شد.

 افتتاح طرح ورزشی

خانه شطرنج گرمسار و دفتر سازمان‌های مردم نهاد، ۲ طرح ورزشی و فرهنگی- اجتماعی به منظور توسعه زیرساختی رشته شطرنج و فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در جامعه افتتاح شد.

گود زورخانه و سالن ورزش‌ باستانی میامی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از گام نخست زورخانه امیرالمومنین(ع) شهر مجن نیز از دیگر طرح‌های ورزشی در سال ۹۸در استان سمنان بوده است، همچنین ۲ خانه ورزش در روستاهای رضی آباد و فرات دامغان ایجاد و راه اندازی شد.

البته ناگفته نماند که به منظور تکمیل طرح و مناقصه زمین چمن ایوانکی در شهرستان گرمسار، بخشی از اعتبار تخصیص یافته شهرهای سمنان، شهمیرزاد و دیباج جا به جا شد که در فضای مجازی استان سمنان جنجال‌هایی به همراه داشت.

سمنان قعرنشین المپیاد استعدادهای برتر ورزش

شاید در میان تمام موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، نتیجه‌گیری ضعیف تیم‌های ورزشی استان سمنان در المپیاد استعدادیابی سال ۹۸ اهالی ورزش این استان را بیش از بیش نگران کرده باشد.

برپایی المپیاد استعدادهای ورزشی یکی از ملاک های شناسایی استعدادها در رشته‌های مختلف حوزه ورزش و سرمایه‌گذاری بر روی آنان است؛ مساله‌ای که بسیاری از استان‌های کشور برای ارتقاء شاخص های ورزش قهرمانی نظیر کسب مقام کشوری، داشتن عضو در تیم ملی و حضور ورزشکاران در سطح عالی ورزش و درخشش در عرصه‌های بین المللی و جهانی برنامه ریزی دقیق و مدونی برای دست یابی به عناوین برتر در این رقابت ها را در این سال ها داشتند اما استان سمنان!

دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور در حالی در نیمه نخست سال ۹۸ خاتمه یافت که افزایش ۴۴ درصدی اعزام ورزشکاران سمنان به این رقابت‌ها، این استان را از قعرنشینی در بین استان ها، در جدول توزیع مدال های قهرمانی این مسابقات نجات نداد.

سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفر  بیش ۴۱ هزار و ۷۴۷ ورزشکار بیمه شده در سال ۹۷ داشت و ۴۶ هیات ورزشی در این استان مشغول به فعالیت بودند.

در سال گذشته، ۴۲۶ ورزشکار دختر و پسر از ۳۴ هیات ورزشی به همراه ۸۲ مربی و ۵۳ سرپرست از استان سمنان عازم رقابت‌های دومین دوره المپیاد استعدادهای برتر ورزش کشور شدند، در سکوت خبری رفتند و  برگشتند.

استان سمنان در حالی در پایان رقابت‌های سال گذشته المپیاد استعدادهای برتر کشور در جایگاه آخر در بین استان‌ها قرار گرفت که در حقیقت رتبه ۳۲ کشوری را با محاسبه حضور تیمی به عنوان «توابع تهران» در رقابت‌ها کسب کرد.

نظر شما