شناسهٔ خبر: 39060985 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نوروزنامه۹۹/ سال ۱۳۹۸ در یک نگاه؛

ورود به زندگی خصوصی افراد ممنوع!

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

صاحب‌خبر -

سال گذشته یکی از اخباری که نقل محافل بود و در شبکه های مختلف اجتماعی دست به دست می شد و اتفاقا دستاویزی بود تا برخی از رسانه های زرد از آن به سودجویی برسند، ورود غیراخلاقی به زندگی چهره های سرشناس در حوزه های هنری، ورزشی و.. بود. رفتاری که شاید در نگاه اول به آن نگاهی سرگرم کننده داشته باشیم اما در تحلیلی جامعه شناختی و روانشناسی می توان گفت این برخورد نه تنها امنیت اجتماعی را زیرسوال می برد که رفتاری نامرغوب در اخلاق محسوب می شود.

_نقد تبلیغات بهنوش بختیاری توسط مجری تلویزیونی

_کنایه مهران مدیری به عکس های آتلیه ای مهاجم سابق پرسپولیس و بازیگر زن

_شوخی با فوتبالیستی دیگر که در کنار بازیگر خانم جوان دیده شد و...

اتفاقات اخیر رخ داده در جامعه هنری و ... تا حدود زیادی نگران کننده بود. این عدم احساس امنیت برای هنرمندان و دیگر چهره های معروف قطعا قابل بحث و بررسی است. فضای مجازی که آمده است کمک حال کاربرانش باشد این روزها به یک آلت قتاله تبدیل شده که می‌تواند به نابودی انسانیت حتی  بیانجامد.

نکته‌ای که این روزها برای مردم عام سوال شده این است، آیا آنچه از هنرمندان می‌بینند همان واقعیتی است که باید؟!

این مسئله قطعا در باور مردم به عنوان مخاطبانِ سینما، تئاتر و تلویزیون تاثیرگذار است چراکه نگاهی الگومآبانه به چهره های محبوب در حوزه های مختلف دارند.

ترس و وحشت از سایه‌های اطراف‌مان و انسان‌هایی که زندگی‌شان را رها کردند و زندگی ما را رصد می‌کنند، باعث می‌شود نه تنها تمرکز زندگی‌مان برهم بخورد، بلکه اعتماد اجتماعی هم زیر سوال رود. اینکه تو چهره معروفی در عالم هنر، ورزش، سیاست و... باشی و نتوانی مثل مردم عام زندگی کنی و مدام خطر دوربین‌های دستی تو را تهدید کند یک موضوع اجتماعی است که امروز به یک معضل تبدیل شده است.

این قبول که وقتی فرد شناخته شده ای در جامعه ات هستی، بایستی برخلاف مردم عادی زندگی کنی و مراقبت کنی از آنچه می‌پوشی و آنچه می‌گویی و آنطور که رفتار می‌کنی، اما قرار نیست چهره تو مانعی باشد برای آرامش زندگی‌ات!

مردم به همان اندازه که با دیدن یک چهره محبوب و شناخته شده به وجد می‌آیند، طرفدار او می‌شوند و برای دیدنش سر و دست می‌شکنند به همان اندازه هم با دیدن شرایط غیرعادی همان سلبریتی و چهره محبوب، بهت زده می‌شوند.

اینکه ستاره اسکندری یا رامبد جوان و نگار جواهریان در زندگی شخصی‌شان با چه کیفیتی زندگی می‌کنند به خودشان ربط دارد اما اینکه تو به دلیل شناخته شدن در جامعه یا هر مکانی بیش از دیگران به چشم می‌آیی قطعا به خودت ارتباط ندارد. چراکه ممکن است تعریف انسان‌ها با هر سطحی از دانش و سلیقه و شناخت نسبت به تو و جایگاهت متفاوت باشد و عملا تو واقعیت موجود را برنتابی!

پس با این وضع باید گفت برای تمام چهره‌های معروف و محبوب جامعه خطر در کمین است و قطعا براساس شرایط موجود در جامعه و رفتاری که عاملش فاصله فرهنگی افراد در یک جامعه است باید با مراقبت و حتی ترس از کنار هم عبور کنیم.

ستاره‌ها درحالی نان ستاره بودن را می‌خورند که خواه ناخواه می‌درخشند و این درخشش همیشه به نفع‌شان نیست چراکه ممکن است در لحظاتی از زندگی تاوان این درخشش را پس بدهند.

و در جمله آخر باید گفت: نگاه کنجکاو مردم هر جامعه چه داخل و چه خارج از کشور ما همیشه پیگیر قصه زندگی شخصیت‌های شناخته شده و سابقه نشان داده در همه جای دنیا این امنیت متزلزل زندگی شخصی افراد معروف را تحت‌الشعاع قرار داده و باید گفت تا فرهنگ ما و حتی فرهنگ دیگر مردم دنیا در این باب به حد کمال برسد بایستی کج دار مریز رفتار کرد و اینکه هنرمند واقعی جایگاهش را مدیون همین مردم می‌داند و پرواضح است که خوب می‌داند به خاطر همین جایگاه نباید طوری رفتار کند که نباید!

بیشتر بخوانید:

نظر شما