شناسهٔ خبر: 39060668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگوی تفصیلی آنا با رسولی عنوان شد؛

ایجاد بزرگ‌ترین انتشارات دیجیتال خاورمیانه در اردبیل/ 2 مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از تلاش این دانشگاه برای ایجاد بزرگ‌ترین انتشارات دیجیتال خاورمیانه با اجرای طرح سامانه بین‌المللی مدیریت مجلات و کتب در سال جدید خبر داد.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل یکی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بوده که سال 1362 تأسیس شد. این واحد اکنون دارای بیش از 8 هزار و 238 دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکتری است.

آذر 1362 با موافقت عبدالله جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل آغاز به کار کرد و با برگزاری کنکور در 24 بهمن 1363  اقدام به پذیرش 717 دانشجو برای گذراندن کلاس‌های تک‌درس در رشته‌های ریاضی، علوم تجربی، دینی و عربی و آموزش ابتدایی کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل طی 36 سال گذشته به افتخارت کم‌نظیری در عرصه علمی، پژوهشی و اختراع دست یافته که حاصل تلاش محققان و تربیت دانشجویان انقلابی است.

تاکنون نزدیک به 19 هزار نفر از واحد اردبیل فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه دارای 143 رشته تحصیلی است. 14 رشته در مقطع دکتری تخصصی، یک رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای پزشکی، 40 رشته در مقطع کارشناسی ارشد،  88 رشته در کارشناسی و کاردانی.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل دارای چهار دانشکده علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی بوده و دارای 210 عصو هیئت‌علمی و بیش از 100 هزار متر مربع فضای آموزشی و رفاهی است.

تاکنون در واحد اردبیل 100 عنوان اختراع ثبت شده، بیش از 700 مقاله ISI، تألیف و ترجمه کتاب 34 عنوان انجام شده و 375 طرح تحقیقاتی نیز به ثمر رسیده است.

این واحد دانشگاهی دارای دو مزرعه حسن باروق و بابلان، 60 کارگاه و آزمایشگاه، چهار باب کتابخانه، دو باب سلف سرویس مجهز با ظرفیت بیش از 3 هزار نفر، بیمارستان 96 تختخوابی در حال تجهیز، دو سالن ورزشی با سالن‌های جنبی برای رشته‌های مختلف ورزشی، مسجد، سالن اجتماعات بسیار مجهز و درمانگاه تخصصی است.

با این مقدمه به سراغ اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل رفتیم تا فعالیت‌های این واحد دانشگاهی را در سال 98 مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم و برنامه‌های سال 99 آن را جویا شویم

رسولی در لابه‌لای صحبت‌های خود از حوزه کارآفرینی گفت و فعالیت محققان دانشگاه متبوع خود را در زمینه دگردیسی و تبدیل به دانشگاهی مسئله‌محور را مطرح کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل از تجاری‌سازی 28 قلم محصول دانش‌بنیان در این واحد دانشگاهی خبر داد تا مشخص شود این دانشگاه برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های علمی خود دست به عصا نیست و با تلاش مضاعف به سمت قله‌های پیشرفت حرکت می‌کند.

مشروح گفتگوی خبرنگار آنا با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در پی می‌آید:

آنا: در سالی که (98) پشت سر گذاشتیم مهم‌ترین دستاوردهای واحد متبوعتان (در حوزه‌های مختلف به‌ویژه پژوهش) را چه می‌دانید؟

رسولی: در هر معاونت و حوزه‌ای دو سطح برنامه در جریان بوده و هست؛ در سطح نخست هر معاونت و حوزه‌ای حداقل پنج برنامه تحولی طراحی کرده و اجرا می‌کند که این برنامه‌ها جنبه نوآوری دارد و اگرچه در یک معاونت اجرا شده، اما در کل دانشگاه تأثیرگذار هستند.

در سطح دوم نیز برنامه بهبود مستمر را سرلوحه قرار می‌دهند و این برنامه‌های بهبود مستمر نوآوری‌ها و موفقیت‌های کوچک مستمری هستند که امور کاری در هر معاونت و بخش را بهبود می‌بخشند که ما هم از این امر مستثنی نیستیم.

 ورود 28 قلم محصول دانش‌بنیان واحد اردبیل به چرخه تجاری

در مجموع این دو رویکرد نوآوری و ارتقای بهره‌وری دانشگاه در کانون توجه بوده و دگردیسی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برای تبدیل به دانشگاه مسئله‌‌گرا و کارآفرین در سطح استان محسوس و ملموس بوده است.

در حوزه پژوهش و فناوری نیز ورود 28 قلم محصول دانش‌بنیان دانشگاه به چرخه تجاری و بازار شامل چراغ‌های lED هوشمند، میکس‌های گیاهان دارویی، دستگاه‌های اسانس‌گیری و خشک‌کن میوه، دستگاه خشک‌کن گیاهان دارویی، رنگ‌های طبیعی خوراکی زرد و قرمز، خودروهای تفریحی کارتینگ از جمله این محصولات موفق در بازار هستند.

راه‌اندازی سامانه بین‌المللی مجلات و کتب از دیگر اقدامات واحد اردبیل بوده است، به‌طوری‌که تاکنون 6 نشریه به زبان انگلیسی در این سامانه نمایه شده‌ و این نشریات در رشته‌های تربیت‌بدنی، علوم تربیتی، مدیریت، محیط‌زیست، ریاضیات و الکترونیک هستند.

راه‌اندازی سامانه همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای ارائه خدمات به مراکز علمی و دانشگاهی، راه‌اندازی سامانه عرضه سایت‌های اینترنتی به کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط، راه‌اندازی مرکز تولید محتوای دیجیتالی، طراحی و راه‌اندازی سامانه کتابخانه و پایان‌نامه‌ها، راه‌اندازی مزرعه دانش‌بنیان و گردشگری بدیع با طرح‌های متنوع و با رویکرد تجربه زندگی در مزرعه، راه‌اندازی مرکز سنجش سلامت و استعدادیابی ورزشی که در کشور بی‌نظیر بوده و تاکنون به 210 نفر از شهروندان خدمات ارائه کرده است.

برگزیده شدن سه طرح استان اردبیل در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، شرکت دانش‌بنیان برتر، باشگاه پژوهشگران برتر و آموزشکده سمای برتر از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهای قابل توجه واحد اردبیل هستند که در ادوار گذشته استان منتخبی در جشنواره فرهیختگان نداشته است.

آنا: با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن علیه ایران به‌ویژه جوانان در حوزه فرهنگی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

رسولی: برگزاری همایش سفیران حجاب با شناسایی و دعوت 300 دانشجوی خواهر چادری همراه با خانواده‌هایشان و اهدای لوح سپاس و پارچه چادری، برگزاری نشست‌های وحدت حوزه و دانشگاه به‌صورت دوره‌ای به‌جای مناسبتی در دانشگاه و حوزه علمیه اردبیل، راه‌اندازی مرکز جامع مشاوره امین در جوزه‌های تحصیلی، خانوادگی، روان‌‌درمانی، حقوقی، کسب‌وکار و ورزشی، برگزاری اردوهای جهادی، راه‌اندازی مرکز نیکوکاری دانشگاه با همکاری کمیته امداد امام خمینی، راه‌اندازی مجمع خیّرین دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب روستای 2 هزار نفری سوها برای محرومیت‌زدایی و تبدیل آن به روستای بدون بیکار در قالب فعالیت‌های قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل که اکنون کار مطالعاتی آن به پایان رسیده و عملیات اجرایی با همکاری و هماهنگی اهالی روستا و مسئولان منطقه آغاز شده است.

به عنوان نمونه سفیران حجاب واحد اردبیل موجب شدند دختر دانشجویی به حجاب علاقه‌مندتر شود و چادر جزئی از زندگی او باشد.

به گفته مادر این دانشجو، داماد این خانواده و همسسر این دانشجو نیز شرط ازدواج را رعایت حجاب و چادر عنوان کرده بود.

وظیفه گروه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل چیست؟

به هر صورت فضای خوبی از نظر تربیتی در واحد اردبیل حکمفرماست و خانواده‌های دانشجویان نیز از فعالیت و عملکرد سفیران حجاب رضایت دارند.

آنا: برسیم به مباحث آموزشی که خیلی‌ها عنوان می‌کنند نقطه قوت دانشگاه آزاد استان اردبیل است.

رسولی: بله. در زمینه آموزشی، آمایش رشته‌های تحصیلی استان اردبیل براساس نیازها و تقاضاهای منطقه‌ای، جابجایی رشته‌ها بین واحدها با هماهنگی سازمان مرکزی، پیشنهاد و اجرایی‌شدن دو واحد درس اختیاری آشنایی با محیط‌زیست در واحدهای دانشگاهی برگزار شد.

ایجاد رشته برنامه‌ریزی درسی در مقطع کارشناسی‌ارشد، راه‌اندازی رشته‌های عکاسی و مهندسی شیمی نفت در مقطع کارشناسی، تشکیل و فعال‌سازی هیئت اندیشه‌ورزی در علوم انسانی و هنر، به‌روز بودن بررسی صلاحیت‌های علمی و تخصصی همه مدرسان اعم از اعضای هیئت‌علمی و اعضای حق‌التدریس، برگزاری کارگاه آسیب‌های اعضای هیئت‌علمی در قالب آشنایی با آیین‌نامه کمیته انتظامی اعضای هیئت‌علمی برای ارتقای سلامت و پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سیاسی بین اعضای هیئت‌علمی از اقداماتی است که در واحد اردبیل انجام شده است.

طراحی و پیاده‌سازی باید رویکرد گروه‌های علمی باشد و این گروه‌ها فقط به تقسیم دروس و برنامه‌ریزی ترمی و 6 ماهه اکتفا نکنند و برنامه راهبردی داشته و به گروه‌های علمی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی تبدیل شوند و در واحد اردبیل این تحول آغاز شده؛ از جمله گروه‌های تربیت‌بدنی،گروه کامپیوتر، گروه روانشناسی، گروه علوم تربیتی و گروه زبان انگلیسی.

نکته بعدی فعالیت واحد اردبیل در حوزه توسعه مدیریت و منابع است و در این راستا فعال‌سازی مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی با رویکرد دوره‌های آموزشی مستمر از جمله تربیت تکنسین دارویی با همکاری انجمن داروسازان استان اردبیل، برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و مهندسی با همکاری نظام مهندسی ساختمان، ایجاد تالار فرهنگی، خدماتی با ظرفیت 500 نفر برای برگزاری رویدادهای هنری، جشنواره‌ها و مراسم مختلف، پشتیبانی و تأمین مالی طرح‌های تحولی دانشگاه در معاونت‌ها و حوزه‌های مختلف، اجرای فاز نخست هتل آموزشی با همکاری جامعه هتلداران سرعین و آمایش فضا و ساختمان‌های دانشگاه برای بهره‌برداری بهینه و تلاش برای ارتقا، بهره‌وری و فعال‌سازی ظرفیت‌های راکد از جمله ایجاد پارکینگ خدماتی برای دانشجویان، ایجاد نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان و ... از دیگر اقدامات ما در زمینه توسعه مدیریت و منابع بوده است.

معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز موفق به اخذ مجوزهای لازم برای تأسیس کلینیک درمانی سلامت و تجهیز یکی از ساختمان‌های دانشگاه و برگزاری آزمون‌‌های صلاحیت بالینی پزشکی و پرستاری نیز با هماهنگی سازمان مرکزی شد.

انجام اقدامات لازم برای توسعه رشته‌های دانشکده علوم پزشکی از جمله راه‌اندازی رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز در مراحل نهایی تصویب است و موفق شدیم سهمیه دانشجویان پزشکی ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور را نیز اخذ کنیم که موفقیت بزرگی است.

آنا: پیرو طرح شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» به عنوان شعار سال 98 و تأکید بر انجام آن توسط واحدهای دانشگاهی، چقدر در این زمینه موفق بوده و چه اقداماتی انجام داده و یا در دست اقدام دارید؟

رسولی: در این راستا اقدامات خوبی انجام دادیم و در دست انجام داریم که ارائه درس کارآفرینی (از دروس اختیاری) برای همه رشته‌های تحصیلی در اولویت قرار گرفت. از طریق گروه‌های آموزشی دوره‌های مورد نیاز و مکمل برای توانمندسازی دانشجویان احصا و از طریق مرکز آموزش‌های تخصصی این آموزش‌ها به صورت مستمر در حال برگزاری است؛ از جمله این دوره‌ها آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی به‌روز در هر کدام از رشته‌های تحصیلی است.

اختصاص مجتمع 9 هزار متری به عنوان سرای نوآوری

حمایت کامل از ایده‌های نو و کارآفرینی دانشجویان بدون محدودیت و پذیرش آنها در مرکز رشد واحدهای فناور، ارائه مشاوره برای ایجاد کسب‌وکار و اشتغال دانش‌آموختگان، تأسیس شرکت تعاونی فراگیر دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل و تغییر رویکرد آموزشی گروه‌ها به سمت تربیت دانشجویان کارآفرین و برگزاری جلسات توجیهی با همه گروه‌ها در این باره از دیگر اقدامات در راستای مهارت‌آموزی دانشجویان است.

باید این را هم عرض کنم که براساس مطالعات و نیازسنجی‌های انجام گرفته آموزش‌های مهارتی در دو حوزه کسب‌وکارهای صنعت گردشگری و دیجیتالی در دستور کار بود و  با توجه به ابلاغ دستورالعمل مدارس عالی مهارتی این دو حوزه کسب‌وکار در قالب مدارس عالی مهارتی در حال ساماندهی است.

آنا: آقای دکتر در حوزه طرح پایش چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

رسولی: در زمینه طرح پایش، مطالعات نیازسنجی در حوزه چالش‌های توسعه استان اردبیل و سپس امکان‌سنجی‌ها انجام شد.

چالش اساسی که برای استان اردبیل در قالب طرح پایش پیگیری می‌شود، چالش انرژی‌ها و آب‌های متنوع دامنه کوه سبلان بوده و چالش دوم که البته در حال بررسی بوده، چالش توسعه صنعت گردشگری استان اردبیل است.

مجتمع 9 هزار متری با بهترین شرایط و در موقعیتی بسیار مطلوب نیز به عنوان بازار فناوری و سراهای نوآوری اختصاص داده شده که در استان اردبیل منحصر‌به‌فرد است.

سراهای نوآوری که زمینه فعالیت این سراها مهیا شده و فعالیت‌های قابل توجهی هم به ثمر نشسته عبارتند از سرای نوآوری انرژی، سرای نوآوری صنایع تبدیلی و سرای نوآوری تولید محتوا و محصولات دیجیتال.

در بازار فناوری و سراهای نوآوری هم دو شرکت دانش‌بنیان و 16 واحد فناور و دو شتاب‌دهنده فعال هستند و اکنون 28 قلم محصول دانش‌بنیان دانشگاه وارد چرخه تجاری و بازار شده است.

آنا: اهداف و دستور کارهای واحد متبوع شما در سال 99 در حوزه‌های مختلف چیست؟

رسولی: برنامه راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نمادشدن به عنوان دانشگاه مسئله‌گرا، کارآفرین و تحقق بخشیدن سند دانشگاه اسلامی است که در آن به‌طور متوازن ارتقای ابعاد فرهنگی و تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه با تدبیر و حرکت جهادی دنبال می‌شود.

در آینده خبرهای خوشی در زمینه واحدهای فناور در راه است؛ از جمله عرضه سنسور هوشمند در زمینه تسمه تایم خودروها و دوچرخه‌هایی با طراحی بسیار جذاب و کارکردهای منحصربه‌فرد.

برداشتن گام‌های اساسی برای تبدیل به بزرگ‌ترین انتشارات دیجیتال خاورمیانه با سامانه بین‌المللی مدیریت مجلات و کتب، افتتاح مزرعه دانش‌بنیان و گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی دو مدرسه عالی مهارتی، افتتاح تالار فرهنگی خدماتی فرهیختگان، حضور پررنگ در عرصه کارآفرینی ورزشی و درخشش باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل از دیگر راهبردهای ماست که امسال (سال 99) رخ می‌دهد.

در عرصه فرهنگی به تولید محتواهای فرهنگی دیجیتال  خواهیم پرداخت.

به طور کلی آمایش واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل براساس نیازسنجی‌ها و امکان‌سنجی‌ها برای تمرکز در 6 زمینه؛ توسعه دانش‌بنیان صنعت گردشگری، بهبود نظام سلامت در استان اردبیل، توسعه صنایع تبدیلی، تولید بذر، توسعه کسب‌وکارهای IT و بهبود سیستم و بهره‌وری صورت گرفته است.

انتهای پیام/4078/4062/

نظر شما