شناسهٔ خبر: 39053561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

نجوم و فضا

بزرگترین تلسکوپ خورشیدی جهان ساخته شد

دانشمندان آکادمی علوم کشور چین اعلام کردند که برای مشاهده بهتر و پیش بینی فعالیت خورشیدی، بزرگترین تلسکوپ خورشیدی دنیا را ساخته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، دانشمندان آکادمی علوم کشور چین اعلام کردند که برای مشاهده بهتر و پیش بینی فعالیت خورشیدی، اولین تلسکوپ خورشیدی این کشور و بزرگ ترين آن در جهان را ساخته اند.

تلسکوپ بزرگ خورشیدی کشور چین( CLST) با دیافراگم ۱.۸ متری توسط مؤسسه نوری و الکترونیک آکادمی ساخته شد؛ در بیانیه آکادمی آمده است که این تلسکوپ اولین گروه از تصاویر با وضوح بالا از جو خورشیدی را در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ گرفت.

در سال های گذشته بسياري از کشورها برای ساخت تلسکوپ های خورشیدی تلاش کرده اند؛ تلسکوپ های عظیم خورشیدی جهان شامل یک تلسکوپ ساخته آمریکا و یک تسلکوپ دیگر که ساخته آلمان است، می شوند.

تصویرهای آزمایشی تلسکوپ خورشیدی DKIST آمريکا در ژانویه سال ۲۰۲۰ منتشر شد؛ DKIST میتواند خورشید را در طول موج های مرئی تا فروسرخ (Infrared) نزدیک به قابل مشاهده مشاهده کند و دارای یک آینه اصلی ۴.۲۴ متری در پیکربندی خارج از محور تلسکوپ گرگوری است که دیافراگم ۴ متری روشن و بدون مانع را ارائه می دهد.

بر اساس گفته رائو چانگویی، سرپرست توسعه تلسکوپ خورشیدی کشور چین، CLST به جمعی از سیستم های نوری سازگار، تشخیص میدان مغناطیسی و تشخیص میدان سرعت مجهز خواهد شد.

رائو خاطرنشان کرد: در آینده از تلسکوپ خورشیدی برای مشاهده فعالیت خورشیدی استفاده می شود و داده های تحقیق خورشیدی و پیش بینی وضعیت هوا را ارائه می دهد.

ایالات متحده، ژاپن و بعضی از کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۳۰ فضا پیما برای نظارت ها و بازرسی های خورشیدی به فضا پرتاب کرده اند.

نظر شما