شناسهٔ خبر: 39050725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دور دور با خودرو ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد

افزایش دور دور کردن با خودروها در سطح معابر شهر همدان با وجود تاکید مسئولان بر ضرورت ماندن در خانه به منظور قطع زنجیره ویروس کرونا به یک دغدغه و معضل تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا از همدان، شیوع کرونا در نوع تفریحات مردم نیز تاثیر داشته و در این روزها با وجود تاکید بر ماندن در خانه اما دور دور کردن با خودرو به همراه دوستان و خانواده جایگزین پاساژگردی شده است و تردد خودروها به ویژه عصر هنگام در بلوارها و خیابان‌های منتهی به اماکن تاریخی و توریستی شهر پررنگ می‌شود.

این وضعیت در حالیست که پویش‌های مختلف برای ماندن مردم در خانه راه افتاده همچنین مسئولان بهداشتی از ابزار رسانه و شبکه‌های اجتماعی و هر وسیله ارتباط‌جمعی دیگری برای تشویق مردم به ماندن در خانه استفاده می‌کنند.

به باور مسئولان تنها راهکار شکست زنجیره کرونا ماندن در خانه است اما گویا مردم این موضوع را جدی نگرفته و با حضور در معابر و خیابان‌ها به گشت وگذار نوروزی و دیدار با دوستان در خیابان به جای خانه می‌پردازند.

با گذر از بلوار ارم شهر همدان برخی جوانان را می‌بینیم که با وجود استفاده از ماسک اما با کنار زدن آن اقدام به استعمال قلیان به صورت دسته‌جمعی می‌کنند در حالیکه از قلیان به عنوان خطرناک‌ترین وسیله برای انتقال کرونا یاد می‌شود.

برخی از شهروندان معتقدند زمینه ماندگاری مردم در خانه فراهم نشده و برنامه مشخصی وجود ندارد و نمی‌توان تنها با تشویق مردم بدون داشتن برنامهای برای سرگرم کردن آنها در منزل، شهروندان را مجاب به ماندن در خانه کرد.

آنها فراهم کردن زمینه خرید اینترنتی برای تامین مایحتاج مورد نیاز و روزمره و پخش فیلم‌های جذاب و مفرح برای تمامی گروه‌های سنی در ساعات مختلف روز از طریق رسانه ملی را راهکاری برای سرگرم کردن مردم با این برنامه‌ها و جلوگیری از حضور در معابر عمومی و دور دور با خودرو می‌دانند.

کرونا جدی گرفته نشده است

استاد جامعه‌شناسی و استادیار دانشگاه‌های همدان بیان کرد: واقعیت‌های ویروس کرونا به خوبی برای مردم تشریح نشده به این منظور مردم این بیماری را جدی نگرفته‌اند و نمی‌دانند افراد با چه وضعیتی در بیمارستان بستری شده یا جان خود را از دست می‌دهند.

صفی‌الله صفایی اضافه کرد: وقتی مسئول یا نماینده‌ای اقدام به انتشار کلیپی مبنی بر کرونایی شدنش کرده در حالیکه این کلیپ وضعیت جسمی او را معمولی نشان می‌دهد این کار به گونه‌ای عادی جلوه دادن ویروس کرونا است.

وی افزود: همچنین وقتی پس از مرگ یکی از مسئولان به علت ابتلا به کرونا آیین تشییع برگزار می‌شود این سوال در ذهن مردم شکل می‌گیرد که اگر حضور در تجمع‌ها موجب انتشار ویروس می‌شود پس چرا این آیین برگزار شده است؟

این جامعه‌شناس گفت: بنابراین حضور مردم در بیرون از خانه و دور دور با خودرو بازتاب عملکرد منفی در برخی از بخش‌هاست و این رفتارها موجب شده که مردم خطر ابتلا به ویروس کرونا را توهم تلقی کنند.

صفایی تاکید کرد: بنابراین باید با ارائه آمار شفاف و دقیق از میزان متوفیان ناشی از ویروس کرونا، زنگ خطر این بیماری به خاطر بی‌توجهی به توصیه‌های پزشکی را به صدا درآورد تا مردم این موضوع را جدی بگیرند.

دور دور با خودرو ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان نیز گفت: بهترین و منطقی‌ترین راهکار برای مصون ماندن از ویروس کرونا در خانه ماندن است و دید و بازدهای عید نیز باید به صورت تلفنی و با استفاده از فضای مجازی باشد.

دکتر علی عطایی بیان کرد: برخی بر این باورند که در صورت خیابان‌گردی با استفاده از خودرو به این ویروس مبتلا نمی‌شوند در حالیکه نمی‌توان این موضوع را تضمین کرد.

وی اضافه کرد: ابتدا اینکه در صورت حضور در معابر عمومی با خودرو، احتمال خروج از وسیله نقلیه برای خرید یک وسیله یا سوختگیری و دیگر کارها زیاد بوده و این موضوع زمینه‌ای برای انتقال ویروس به داخل خودرو و در ادامه به خانه می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان بیان کرد: همچنین دست زدن افراد ناقل بیماری به سطح خودرو و تماس افراد سالم با این سطوح، یا سوار کردن افراد بیمار نیز زمینه‌ای برای ابتلای دیگر سرنشینان خودرو به این ویروس می‌شود.

عطایی از شهروندان خواست برای قطع زنجیره کرونا آستانه تحمل خود را بالا برده و با ماندن در خانه به ویژه در ایام منتهی به روز طبیعت، تیم‌های بهداشتی و پزشکان را در این مسیر یاری دهند.

اعمال محدودیت ترافیکی نیاز به مصوبه دارد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت: به دنبال شیوع کرونا و تشویق مردم به ماندن در خانه، شاهد افزایش میزان ترافیک در مسیرهای منتهی به اماکن تفریحی و توریستی از جمله بلوار گجنامه، سد اکباتان، بلوار ارم و میدان بیمه شهر همدان هستیم.

سرهنگ فرخ جمالی افزود: بیشتر این وسایل نقلیه متعلق به افراد بومی بوده و سهم افراد غیربومی و مسافران از ترافیک‌های ایجاد شده بسیار ناچیز و اندک است چرا که تردد خودروهای غیربومی با حساسیت و دقت بالایی رصد می‌شود.

وی بیان کرد: حجم ترافیک در نزدیکی ظهر و عصر هنگام افزایش یافته و بر اساس بررسی‌های ماموران راهور بیشتر این ترددها غیرضروری بوده و شهروندان به خاطر خسته شدن از خانه‌نشینی دور دور با خودرو را انتخاب کردند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان تاکید کرد: در حال حاضر پلیس در حال رصد تردد خودروهای غیربومی بوده اما هیچگونه برنامه‌ای برای اعمال محدودیت تردد برای رانندگان بومی ندارد چرا که این امر نیازمند مصوبه است.

سرهنگ جمالی ادامه داد: هم‌اینک ماموران پلیس راهور در مواجهه با خودروهای بومی اقدام به ارشاد رانندگان و سرنشینان برای ماندن در خانه می‌کنند اما در صورت صدور دستورالعمل و مصوبه، محدودیت‌هایی برای تردد این قبیل خودروها اعمال می‌شود.

۳۳۵ تن تاکنون در استان همدان به ویروس کرونا مبتلا شدند که از این تعداد با تلاش تیم پزشکی ۲۲۴ تن بهبود یافته و مابقی این افراد تحت درمان در بیمارستان‌ها هستند.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۲۹ هزار و ۴۰۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۲ هزار و ۲۳۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۰ هزار و ۴۵۷ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

نظر شما