شناسهٔ خبر: 39049972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

حضور تروریست‌های آمریکا در شمال عراق

مشاور استاندار نینوی خبر داد که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر خروج از پایگاه هوایی «القیاره» در نینوی، فقط عملیات جایگزین کردن نیروهای آمریکایی صورت گرفته است، نه بیشتر.

صاحب‌خبر -

نظامیان تروریست آمریکایی پنجشنبه (روز گذشته) مدعی شدند که از پایگاه «القیاره» در استان نینوی (شمال عراق) خارج شدند.

«علی خضیر» مشاور استاندار نینوی تأکید کرد که «آنچه در پایگاه هوایی القیاره در استان نینوی رخ داد، عملیات جایگزین کردن نیروها بود، نه بیشتر».

خضیر به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که نیروهای آمریکایی به خاطر ملاحظات بسیاری، «هرگز از استان [نینوی] خارج نخواهند شد که مهمترین آن، نزدیکی استان به کردستان، صلاح‌الدین، الانبار و مرزهای سوریه است».

وی بر این باور است، آمریکایی‌ها امنیت این پایگاه را تأمین کردند و آن را یک مکان راهبردی در این منطقه از عراق می‌دانند.

این مسئول عراقی، تصریح کرد: «دولت عراق، به خوبی اطلاع داشت که این، عملیات جایگزینی نیروهاست، نه عملیات تحویل [پایگاه] به همین دلیل، باید واقعیت را برای افکار عمومی روشن سازد».

در همین ارتباط، یک منبع امنیتی عراقی روز گذشته گفت که نیروهای تروریست‌ آمریکایی که از سال‌ها پیش در پایگاه القیاره مستقر بودند،‌ از این پایگاه خارج و به پایگاهی دیگر در عراق منتقل شدند. 

این منبع که یک افسر ارتش عراق در منطقه القیاره است، توضیح داد که نیروهای آمریکایی از چهارشنبه هفته جاری کار انتقال تجهیزات لجستیک از پایگاه القیاره را آغاز کرده و فرماندهی آن را به «فرماندهی عملیات نینوی» واگذار کردند.

این منبع همچنین توضیح داد که آن دسته از نظامیان آمریکایی و نظامیان عضو ائتلاف آمریکا که در کاخ‌های ریاست‌جمهور (معروف به کاخ‌های صدام) ساکن هستند، بزودی از آن خارج خواهند شد. 

به گفته این منبع عراقی، موعد خروج نیروهای آمریکایی از کاخ‌های ریاست جمهوری در استان نینوی، چهارم آوریل (شانزدهم فروردین) اعلام شده است.

مسئله خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق، به خواسته فراکسیون‌های سیاسی این کشور بدل شده است؛ خاصه اینکه، مصوبه لزوم خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق، به تصویب اکثریت پارلمان عراق نیز رسید.

با وجود تصویب این مصوبه که در واکنش به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بود، آمریکا، با استفاده از حربه‌های مختلف، در پی تداوم حضور نظامی خود در عراق است.

ناظران می‌گویند که معرفی «عدنان الزرفی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه جدید عراق نیز در راستای سیاست تثبیت حضور نظامی واشنگتن در عراق است. در واقع آمریکا، در پی تشکیل، یک کابینه آمریکایی در عراق است.

«خبرگزاری فارس»

نظر شما