شناسهٔ خبر: 39049891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با تسنیم: ‌راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی جدّی گرفتن تولید است‌

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) واردات بی‌رویه را مانع جدی بر سر راه جهش تولید دانست و گفت: راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی جدّی گرفتن امر تولید و نظارت جدّی بر آن است که باید با برنامه‌ریزی‌های کمی و کیفی در تحقق جهش تولید توفیق حاصل شود.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله رضا رمضانی‌گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با اشاره به اینکه سنت پسندیده نامگذاری سال از دستاوردها وابتکار مهم و مؤثر نظام است که جهت‌گیری مسئولان ومردم را در سال پیش رو مشخص می‌کند اظهار داشت: این موضوع گذشته از نتایج حاصله به همدلی و وحدت رویه و عزم ملی منجر می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه بی شک چنین ابتکاری با توجه به ضرورت‌ها، الویت‌ها وآسیب‌ها می‌تواند چشم‌اندازی را برای مسئولان نظام مشخص کند تصریح کرد: باید با تعیین راهبردها و راهکارها برای تحقق هر آنچه که نامگذاری شد اقدامات لازم بعمل آید.

وی افزود: جهش تولید که اثراتی چون دمیدن روح به اقتصاد ملی دارد بیش از پیش مسئولیت تصمیم سازان نظام را خطیر کرده تا با تلاش بی‌وقفه در تحقق این مهم از نظرات کارشناسان، صاحبان تجربه و انگیزه جوانان استفاده کنند و امروزه با توجه به تهدیدات همه جانبه کشور باید نسبت به ابعاد موضوع جهش تولید تدبیر شود.

آیت‌الله رمضانی با تأکید بر اینکه باید با تشکیل ستادی در قوّه مجریّه تحقق جهش تولید به‌صورت جدّی وعلمیاتی مورد پیگیری واقع شود گفت: باید توجه کرد که راه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی جدّی گرفتن امر تولید و واگذاری آن و نظارت جدّی بر آن است که باید با برنامه‌ریزی‌های کمی وکیفی در تحقق جهش تولید توفیق حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه شناسایی موانع تولید که بخشی از آن در سال گذشته توسط دولت محقق و ریل‌گذاری شد باید با سرعت بیشتر بخش مغفول آن شناسایی و رفع شود بیان کرد: باید دست‌ اندازها و سرعت گیرهایی چون بروکراسی پیچیده اداری، تأمین مواد اولیه، بهره‌مندی از مدیریت جهادی و تأمین امنیت روحی و روانی نیروی انسانی با عزم تکیه به ظرفیت‌های داخلی رفع شده و بستر جهش تولید فراهم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در این میان دیپلماسی فعال اقتصادی در خارج از مرزهای ایران می‌تواند نقش مؤثری در افزایش تقاضا برای تولید فراهم کند خاطرنشان کرد: متاسفانه در این مهم تاکنون چندان موفق نبودیم چرا که بازارهای بکر و مهیایی در دنیا برای عرضه موجود بوده و به آن اعتنایی نشده و البته تحریم هم در عدم موفقیت این دیپلماسی بی‌تأثیر نبوده است.

آیت‌الله رمضانی گفت: با جهش تولید از منافع داخلی هم نمی‌توان به راحتی گذشت زیرا دستاوردی چون خودکفایی، تأمین نیازهای داخلی و بی‌نیاز شدن از واردات، رونق اشتغال و شادابی و ارتقاء روحیه مردم که رضایت اجتماعی و رضایت حق‌تعالی را به‌دنبال دارد و واردات بی‌رویّه و بدون استفاده از تولیدات داخلی خصوصاً در حوزه کشاورزی از موانع جدّی در این بخش است که باید چاره‌ای جدی درباره آن اندیشید.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: روحانیت که همواره بازوی فرهنگی و دینی نظام بوده و در مقاطع مختلف به‌ویژه در بحران‌ها با تکیه بر رسالت ذاتی خود در ترویج سبک زندگی اسلامی و گسترش فرهنگ استفاده از دسترنج تولیدکنندگان داخلی از هیچ کوششی فروگذار نکردند این بار نیز می‌توانند در جهت تولید و ایجاد انگیزه در روح و روان جامعه نقش خود را به‌خوبی ایفاء کنند.

وی با بیان اینکه خداوند تولید و اقتصاد را مایه قوام جامعه می‌داند که جهش آن منجر به استقلال اقتصادی و شکوفایی در میان امت قرآنی، رفاه عمومی و زدودن فقر از چهره ستمدیدگان خواهد شد به‌طوری که هرگز دست نیاز به سوی بیگانگان دراز نخواهد کرد افزود: حوزه‌های علمیّه وصاحب نظران در مباحث کلان اقتصادی با مبانی و اصول در فهم اقتصاد اسلامی می‌تواند زمینه همگرایی در خرد جمعی را توسعه بخشد و مسئولان با فهم جامع‌تر به یک برنامه‌ریزی شامل دست یابند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری جهاد و تلاش اقتصادی را از ویژگی‌های پیامبر اسلام (ص) و مؤمنان دانست و خاطرنشان کرد: در روایات متعدد به موضوع جهاد و تلاش اقتصادی اشاره شده است و حضرت علی(ع) در سفارشی به مالک اشتر یکی از مأموریت‌های مهم حاکمان را عمران و آبادانی در زمین معرفی فرمود.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه امروزه با این سرمایه عظیم در کشور در توسعه کشاورزی و بخش صنعت با بهره‌گیری از علم و فناوری زمینه رشد و ارتقاء کمی و کیفی از هر جهت فراهم است بیان کرد: مهم اراده جدّی است که باید در مردم ومسئولان فراگیر شود و آنچه که از آیات و روایات به‌صورت اکید استفاده می‌شود تحقق عدالت اقتصادی است به گونه‌ای که در نظام اسلامی به‌هیچ وجه نباید فقیر وجود داشته باشد وهمه باید از رفاه نسبی برخوردار باشند.

وی گفت: نباید اجازه داد شکاف طبقاتی در جامعه افزایش یابد که آنگاه تقابل میان فقر و غنا به بی‌عدالتی و تقابل حق و باطل منجر خواهد شد و نباید در نظام اسلامی که همه دغدغه تحقق عدالت اقتصادی را دارند حقوق فقرا و مستمندان تضییع شود بلکه هر کسی در دورترین نقطه کشور باید به سهم خود برسد همانگونه که خدا سهم همگان را مقدّر کرده است و بی‌شک اگر عدل در واگذاری سهم‌ها رعایت نشود ممکن است با فقر و گرسنگی عده‌ای ازبین بروند و در محکمه عدل الهی مسئول باشیم.

انتهای پیام/613/ش

نظر شما