شناسهٔ خبر: 39049731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی راهکاری برای قطع زنجیره انتقال کروناست

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را راهکاری موثر و تاثیرگذار برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ذکر کرد و گفت: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای اجرای مطلوب این طرح استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی رستمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا، تمامی ورودی های منتهی به شهر تربت‌حیدریه از سوی مشهد و گناباد به صورت فیزیکی مسدود می‌شود و فقط خودروهای بومی با پلاک شهرستان حق ورود به این شهر را از کنارگذر پل مستقر بر روی جاده زاوه و محور ورودی از سوی شهرستان خواف دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در یک بلوک جمعیتی دیده شده است اظهار داشت: در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، فقط افراد بومی و ساکنان شهرستان‌های یاد شده مجاز هستند به شهر وارد شوند و ورود افراد غیرساکن و غیربومی ممنوع است.

وی گفت: در این راستا با برپایی ایستگاه‌هایی با مشارکت نیروی انتظامی، پلیس راه، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها، نسبت به شناسایی افراد بومی و غیربومی و کنترل و پایش افراد اقدام می‌شود.

رستمی افزود: نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی نیز با استفاده از کارت ملی، پلاک و بیمه نامه خودرو است.

وی ادامه داد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ایجاد شده در راستای سلامت و حفظ جان شهروندان است و روز 13 فروردین نیز تمام تفرجگاه‌های داخل و بیرون شهر و بوستان‌ها مسدود می‌شود و ضمن اینکه هیچ خودرویی حق تردد نخواهد داشت، ممنوعیت نیز از در منزل اعمال خواهد شد.

وی بر لزوم همکاری بیش از پیش مردم با مسوولان در اجرای هرچه مطلوبتر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: مهار ویروس کرونا نیازمند توجه و عزم همگانی است و تنها در این صورت، شاهد ریشه کنی این بیماری خواهیم بود.

سعیدرضا قنبری‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز شمار مبتلایان به بیماری کرونا در مناطق زیرپوشش این واحد دانشگاهی را ۸۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶ نفر فوت کردند.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر از مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات خدمات ارائه می‌دهد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یک مصوبه ملی است که از سوی کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور، مدیریت، اجرا و نظارت می‌شود.
مدت تعیین شده برای اجرای این طرح هشتم تا پانزدهم فرودین ماه جاری است و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، این زمان تمدید خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای تلاش برای به حداقل رساندن تماس‌های بین فردی است.
این تصمیم شامل شهروندانی است که فاقد علائم ظاهری ابتلا به بیماری کرونا هستند، یعنی بیمار یا مشکوک به ابتلای به کرونا نیستند اما ممکن است ناقل ویروس عامل این بیماری باشند. بر این اساس سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است.
اجرای این طرح مراحل مختلف دارد که برخی از آن پیشتر اجرا شده‌ و اینک اقداماتی دیگر بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شود.
از جمله اقدامات در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که تاکنون نیز اجرایی شده تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید غیرضروری، اماکن ورزش عمومی و همچنین ممانعت از برپایی تجمع‌هایی مانند مراسم ختم و عروسی است.
به حداقل رساندن مسافرت‌های بین‌شهری نیز از مواردی است که در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیگیری می‌شود.

نظر شما