شناسهٔ خبر: 39049471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا آمار بیکاران آمریکا را ۱۰ برابر کرد

تهران – ایرنا – شیوع ویروس کرونا در آمریکا که اکنون این کشور را درصدر مبتلایان به این ویروس در جهان قرار داده است، شمار بیکاران دراین کشور را به طور بی سابقه ای طی یک هفته با جهش سریع ۱۰ برابری مواجه ساخت.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز جمعه گزارش داد: درحالی که تا دوهفته گذشته تعداد افرادی که به موجب تاثیرات شیوع ویروس کرونا بیکار شده بودند، ۳۰۰هزار نفر اعلام شده بود به یکباره درهفته گذشته به ۳.۳ میلیون بیکار رسید، این یک جهش ۱۰ برابری است که به هیچ وجه خوب نیست و شمار و جهشی بی سابقه در مورد بیکاری در آمریکا به شمار می رود.

سی ان ان ادامه داد: تا چه زمانی این وضعیت می تواند بر اقتصاد آمریکا سایه افکند.

«آستن گولزبی»   (Austan Goolsbee) رئیس سابق مشاور شورای اقتصادی دولت باراک اوباما درباره وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا گفت: قانون شماره یک این است که برای بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا، کُند ساختن شیوع ویروس کرونا در این کشور است، درحالی که رئیس جمهوری ترامپ قصد دارد تا دوهفته دیگر آمریکا را از تعطیلی خارج کند.

گولزبی گفت: این طور بگویم درحال حاضر ویروس کرونا در اینجا «رئیس» است و باید مقامات (دولت فدرال) این را درک کنند.

وی درمورد بسته کمک های مالی ۲ تریلیون دلاری کاخ سفید  که در سنای آمریکا به تصویب رسید و حال باید در صحن کنگره نیز به رای گذارده شود گفت: مبلغی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار برای پرداخت به بیکاران اختصاص داده شده که آنهایی که دارای حساب بانکی بوده و مالیات خود را پرداخت کرده اند مبلغ درنظر گرفته شده به حسابشان واریز خواهد شد اما دیگران باید درانتظار دریافت چک باشند که حدود سه هفته میتواند زمان برد.

گولزبی ادامه داد: در سیستم اقتصادی  این کار اشتباهی است، زمانی که پولی به فرد یا شرکتی  می دهید  باید  عایدی داشته باشد، اما دراینجا ما تلاش داریم تا غذایی بر روی میز برای افراد وجود داشته باشد، تاکید می کنم تا زمانی که این ویروس قابل کنترل نباشد و این وضعیت ادامه یابد این پول به سرعت تمام شده و باردیگر نیازمند بسته کمک های مالی دیگری خواهیم بود.

بسته پیشنهادی  محرک مالی دولت ترامپ به کنگره شامل شش بخش می شود که دو مبلغ کلان ۲۵۰ میلیارد دلاری برای پرداخت بیکاری و دیگری پرداخت به افراد و خانواده های آنان درنظر گرفته شده است.در ردیف آخر این بسته کمک مالی مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار نیز برای بیمارستان ها در نظر گرفته شده است.

مجلس سنای آمریکا چهارشنبه شب گذشته  باوجود اختلاف عمیق  درنهایت با ۹۶ رای موافق طرح ۲ تریلیون دلاری با هدف کمک به کارگران بیکار و صنایعی را که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، تصویب کرد و میلیاردها دلار برای خریداقلام مورد نیاز پزشکی اختصاص داد، این بسته بزرگ محرک اقتصادی که در تاریخ آمریکا بی سابقه است سپس برای تصویب به مجلس نمایندگان ارسال شد.

 اکنون آمریکا با ۸۵ هزار و ۵۹۴ مبتلا به ویروس کرونا چین را پشت سرگذارد و در صدر کشورهای مبتلا به این ویروس قرار گرفت. شمار جان باختگان این ویروس نیز به یکهزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.*۱۳۰۲**

نظر شما