شناسهٔ خبر: 39049132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عراق | احزاب کردستان در انتظار تصمیم بیت‌ شیعی درباره نخست‌وزیری هستند

یک عضو حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت، احزاب کُرد هنوز با نامزد تشکیل دولت جدید گفت‌وگویی نکرده و منتظر تصمیم بیت شیعی درباره نخست‌وزیر جدید هستند.

صاحب‌خبر -

یک سیاستمدار کُرد خبر داد که احزاب کردستان عراق فعلا با نامزد تشکیل دولت جدید عراق گفت‌وگو نخواهند کرد تا موضع احزاب شیعه درباره او مشخص شود. 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عماد باجلان» عضو حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که احزاب این منطقه قصد ندارند درباره تشکیل دولت جدید با نامزد معرفی شده گفت‌وگو کنند.

به گفته باجلان هنوز هیچ گفت‌وگو و مذاکره‌ای با عدنان الزرفی نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه درباره دولت جدید انجام نشده است. 

باجلان به وبگاه خبری «شفق نیوز» عراق گفت: «جریان‌های سیاسی کُرد و حتی اهل سنت، در انتظار تصمیم سیاسی بیت شیعی هستند تا مذاکرات خود و گفت‌وگو با نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را آغاز کنند. تا الان بیت شیعی با الزرفی موافقت نکرده یا جایگزینی برای او معرفی نکرده است. گفت‌وگوهای ما بعد از آن آغاز می‌شود که بیت سیاسی شیعی موافقت کند. ما خواستار وحدت تصمیم بین قوای سیاسی شیعی هستیم و این به سود عراق است».

احزاب شیعی بشدت از برهم صالح رئیس جمهور عراق به دلیل معرفی کردن عدنان الزرفی برای نخست وزیری گله‌مند هستند. آنها می‌گویند رئیس جمهور می‌بایست نامزد فراکسیون اکثریت را که البناء است، برای تشکیل دولت معرفی می‌کرد. 

انتقادها از برهم صالح به دلیل عملکردش در معرفی نامزد نخست‌وزیری بالا گرفته است. روز چهارشنبه نیز خالد الاسدی عضو ائتلاف دولة القانون ( به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین) اعلام کرد که برهم صالح با معرفی کردن عدنان الزرفی برای نخست‌وزیری در حقیقت وارد تقابل با احزاب و جریان‌های شیعی (پارلمان) شد. 

عراق از زمانی دچار بی‌ثباتی در رأس حاکمیت شده است که اعتراض‌های خیابانی از ابتدای ماه اکتبر ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) آغاز شد. به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به پارلمان عراق ارائه کرد و پارلمان عراق نیز آن را پذیرفت. 

پس از عبدالمهدی، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق «محمد توفیق علاوی» را مامور تشکیل کابینه عراق کرد. محمد توفیق علاوی نیز شامگاه یکشنبه یازدهم اسفند ماه پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای پارلمان در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، از تشکیل کابینه انصراف داد. صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد و او بدون توجه به گزینه فراکسیون اکثریت پارلمان،‌ عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرده که با اعتراض‌های جدی رو به رو شده است. 

نظر شما