شناسهٔ خبر: 39048525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا/

در علم هیچ‌گونه مراد و مرجعیت وجود ندارد

طاهره مرادی

یک مروج علم معتقد است: در علم هیچ‌گونه مراد، مرجعیت، و رهبری وجود ندارد. اگر ادعای برجسته ترین پژوهشگر با مدرک تجربه و آزمایش همراه نباشد رد می شود. برهمین بنیان است که نظریات دانشورزان عمده ای نظیر نیوتون در زمینه کیمیاگری و لینوس پاولینگ در زمینه اهمیت ویتامین ث در افزایش طول عمر پذیرفته نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا توکلی صابری مترجم،‌نویسنده و مروج علم با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان "علم چیست؟" را منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

 "علم به معنی دانشورزی (science) عبارت است از شیوه فهم و کسب معلومات قابل اعتماد (که البته این معلومات خطا ناپذیر نیست) از جهان مادی، از جمله توصیف پدیده های قابل مطالعه که به ترتیب فراهم می آید:

از راه مشاهده دقیق و روشن ( تاحد امکان)، ثبت هوشمندانه آن، طبقه بندی موضوعات، استخراج احکام و قوانین عمومی از آن که مبین نظم و ترتیب است، استنتاج احکام دیگر از این قوانین با روش استقراء، تائید این احکام با مشاهده بیشتر، و ارائه فرضیه ها و تئوری هایی که بیشترین تعداد ممکن قوانین را به هم مرتبط ساخته و به شرح آنها می پردازد. یعنی علم به چگونگی و چرایی امور پرداخته و آنها را توصیف کرده و توضیح می‌دهد.

 علم به توضیح و توصیف جهان مادی می‌پردازد و نیز برای تصرف در آن شیوه هائی را ارائه می دهد. این قدرت تصرف در طبیعت به آن حقانیت و عینیت می دهد. توضیحات علمی انعکاسی از واقعیات هستند که بیشتر از معارف دیگر واقعیات را منعکس می‌کنند و آزمایش آنها برای هرکسی امکان پذیر است.

علم جهان طبیعت را آن چنان که هست توصیف می کند، نه آن چنان که باید باشد، و نه آن طور که می خواهیم باشد. تفاوت علم با فلسفه و هنر نیز در همین است. از آنجائی که علم یک حرفه دموکراتیک است، برجسته ترین دانش‌ورزان، چه نیوتن و چه اینشتین، باید به کوچکترین انتقاد پائین ترین عضو جامعه علمی پاسخ بدهند و او را از نظر علمی قانع کنند.

دراین حرفه هیچ‌گونه ولی امر، مراد، مرجعیت، و رهبری وجود ندارد. اگر ادعای برجسته ترین پژوهشگر با مدرک تجربه و آزمایش همراه نباشد رد می شود. برهمین بنیان است که نظریات دانشورزان عمده ای نظیر نیوتون در زمینه کیمیاگری و لینوس پاولینگ در زمینه اهمیت ویتامین ث در افزایش طول عمر پذیرفته نشده است".

انتهای پیام

نظر شما