شناسهٔ خبر: 39048225 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ایران-عربستان؛11 سال از باخت تلخ گذشت

رقص عربی در چمن،آتش روی سکوهای آزادی/عکس

تیم ملی فوتبال ایران در نوروز 1388 در ورزشگاه آزادی مقابل عربستان تن به شکست داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ 8 فروردین 1388 روزی بسیار حساس و تعیین کننده برای تیم ملی فوتبال ایران بود. شاگردان علی دایی در راه صعود به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و در شرایطی که تا پیش از آن با 6 امتیاز وضعیت خوبی در جدول گروه B مرحله مقدماتی داشتند،در پنجمین بازی خود و دور برگشت مرحله مقدماتی در استادیوم آزادی پذیرای تیم ملی عربستان بودند. دیداری که پیروزی در آن می توانست ایران را در آستانه صعود به جام جهانی قرار دهد.

استقبال یکصد هزار نفری مردم فوتبال دوست ایران از این مسابقه نشان از اهمیت بالای آن داشت و کری های مرسوم بین تیم ملی ایران و عربستان هم بر حساسیت این دیدار افزوده بود. تیم ملی در حالی آن روز با سعودی ها پیکار کرد که با تصمیم علی دایی، علی کریمی که در آن زمان یکی از آماده ترین بازیکنان فوتبال ایران بود به تیم ملی دعوت نشده بود و همین مسئله باعث انتقاد رسانه ها و هواداران به سرمربی تیم ملی شده بود. با تمامی این اوصاف تیم ملی مقابل عربستان شروع خوبی داشت و می توانست توسط مهدی مهدوی کیا در همان نیمه اول به گل برتری دست یابد. گلی که در نهایت در دقیقه 57 توسط روی شوتی زیبا توسط مسعود شجاعی به ثمر رسید. این اما تازه آغاز ماجرایی تلخ برای فوتبال ایران بود. دو گل عربستانی ها در دقایق پایانی نتیجه را به سود سبزپوشان تغییر داد و آنگاه تمامی استادیوم یک صدا علیه علی دایی شعار دادند و علی کریمی را تشویق کردند و از شدت عصبانیت حتی در بخشی از سکوهای طبقه دوم ورزشگاه آزادی هم آتش روشن کردند.

با به صدا در آمدن سوت پایان این دیدار هم بازیکنان خوشحال عربستان در مقابل چشم ایرانی های بهت زده در آزادی به رقص عربی مشغول شدند و برد ارزشمند خود را بدین شکل جشن گرفتند.فردای این باخت تلخ هم علی دایی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از سمت خود برکنار شد. برکناری ای که طبق گفته دایی با نظر مستقیم مقامات دولتی و نه مدیران فدراسیون فوتبال اتفاق افتاد.

پس از دایی،سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی رقابت های جام جهانی 2010 به محمد مایلی کهن و افشین قطبی رسید و در پایان این تلاطم ها،تیم ملی نتوانست در نهایت مجوز صعود به جام جهانی آفریقای جنوبی را به دست آورد.

254 251

نظر شما