شناسهٔ خبر: 39045988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون استاندار آذربایجان شرقی:

ورود افراد غیربومی به شهرستان مرند ممنوع است

مرند – معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح فاصله اجتماعی، از ممنوعیت ورود افراد غیربومی به شهرستان مرند خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، داود گرشاسبی، امشب در نشست خبری با خبرنگاران که با حضور امام جمعه مرند و برخی از مسئولین شهرستان برگزار شد، با اشاره به شرایط خاص کشور گفت: هجمه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی با شیوع کرونا افزایش پیدا کرده و در این برهه، رسانه‌ها و فضای مجازی، رسالت مهمی بر گردن دارند.

وی افزود: این بیماری همزمان با ایام خرید عید و دید وبازدید نوروز همراه شد براین اساس رسانه‌ها باید به محدودیت‌ها و شرایط آگاهی داشته باشند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد بازار مرند امروز بسته است، این در حالی بود که در روزهای اول برخی بازاریان مقاومت می‌کردند، ۲۰ درصد نیز به دلیل ناآگاهی از موضوع هنوز اقدام به تعطیلی نکرده اند.

گرشاسبی گفت: احتمال دارد اگر شرایط بدتر از این شد تصمیمات سخت‌تری نیز اتخاذ شود، کاهش تماس‌ها و قطع زنجیره انتقال از اولویت‌ها و دغدغه‌ها در کشور است.

فرماندار مرند با اشاره به اجرای روش حداقلی برای جلوگیری از انتشار بیماری در جامعه عنوان کرد: روش فاصله اجتماعی وسیع‌تر از قرنطینه فردی است یعنی یک گام فراتر حرکت کرده ایم، وقتی تعداد بیشتری از افراد جامعه هدف مبتلا به این ویروس می‌شوند این روش اجرا می‌شود که براساس شواهد و غربالگری شهرستان مرند نیز مبتلا به ویروس کروناست.

وی جلوگیری از تجمع در اماکن سرپوشیده و تردد و جابجایی غیرضروری را از اهداف اجرای طرح فاصله اجتماعی دانست و اظهار داشت: باید با تعطیلی بازار و اماکن تفریحی، بهانه‌های حضور مردم در جامعه گرفته شود.

شیوه اجرای طرح فاصله اجتماعی

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شیوه اجرای طرح فاصله اجتماعی مصوب هیأت دولت تاکید کرد: طرح فاصله اجتماعی از امشب در سراسر کشور آغاز می‌شود که مصون ساز، بازدارنده و باعث آرامش شهرها می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه جاده مرند به خوی و مرند به جلفا برای مسافرین مسدود است، گفت: افرادساکن و بومی در طرح فاصله اجتماعی با کدملی و پلاک خودرو و بیمه نامه خودرو شناسایی می‌شوند، کارمندانی که به شهرهای دیگر رفت و آمد می‌کنند شامل این طرح نخواهند شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: خودروی افراد متخلف به مدت یک ماه توقیف می‌شود و کلیه هزینه‌های جانبی از خود فرد دریافت می‌شود ضمن اینکه ۵۰۰ هزار تومان نیز جریمه نقدی خواهند شد، واحدهای تجاری مختلف نیز به مدت یک ماه پلمب خواهد شد.

گرشاسبی با اشاره به اینکه مدارس ودانشگاه ها تا پایان طرح تعطیل خواهد بود. افزود: از امشب تنها افراد بومی شهرهای شهرستان مرند مجاز به ورود به شهر هستند و ورود افراد غیرساکن ممنوع است، مهمانانی هم که در این شهر هستند از آنها می‌خواهیم که این شهر را ترک کنند.

فرماندار مرند ادامه داد: مسافران تنها از کمربندی‌های شهرستان می‌توانند استفاده کنند و توأم با احترام و تکریم، آنها را بدرقه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز تفریحی و استخرهای شهرستان تعطیل خواهند بود، از رسانه‌ها و فضای مجازی نیز می‌خواهیم چالش عدم حضور در سیزده به در را راه بیندازند چرا که اگر مردم در آن روز رعایت نکنند، بامشکل بزرگ‌تری روبه رو خواهیم شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: وقتی به کارمندان مرخصی و دورکاری داده می‌شود، این به معنای آن نیست که به تفرجگاه‌ها بروند، متأسفانه در شهر مرند دیده می‌شود که برخی از مردم در یوموری تپه تجمع می‌کنند، از مردم می‌خواهیم به مکان‌های شلوغ نروند و تجمع نکنند.

اصنافی که باید تعطیل باشند

گرشاسبی در ادامه با اشاره به باز بودن برخی اصناف در اجرای این طرح اظهار داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و بخش خصوصی، داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، سوپرمارکت‌ها و میوه فروش‌ها و سبزی فروش‌ها، میادین میوه و تره بار، قصابی‌ها و مرغ فروشی‌ها و ماهی فروشی‌ها، جایگاه‌های سوخت، لبنیات فروشی، تعمیر لوازم خودرو و منزل، مراکز تهیه غذاهای آماده مجاز به فعالیت هستند و تعطیل نخواهند شد.

وی افزود: پاساژها، نمایشگاه‌های گروهی، تالار پذایرایی، فروش مواد دخانیات، قهوه خانه‌ها و جایخانه ها، گیم نت، باشگاه‌های ورزشی، پارک‌ها و شهر بازی، مراکز تجمع برگزاری مراسم اجتماعی و مذهبی، موزه‌ها، سینما و تئاتر، رستوران‌ها، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، بازار فروش خودرو نیز باید تعطیل باشند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تعطیلی خشک شویی، اسباب بازی فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، قنادی، پارچه فروشی، آتلیه و عکاسی، اقامت سرا، آژانس مشاور املاک، فروش مبلمان و کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، مصالح فروشی و آهن فروشی خبر داد.

فرماندار ویژه مرند تصریح کرد: دفاتر پیشخوان و الکترونیکی، صرافی، دوم سوم کادر بانک‌ها، پایانه‌های بین شهری راه آهن نیز با رعایت پروتکل ابلاغی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

اجرای طرح غربالگری در ۳۰ نقطه مرند

گرشاسبی همچنین گفت: نظام اداری دو سوم کارمندان خود را به منازل می‌فرستند ولی آماده باش هستند و نظام اداری با حضور یک سوم کارمندان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گفته فرماندار مرند برگزاری هرگونه مراسم رسمی و غیررسمی ممنوع است، حتی اعیاد شعبانیه نیز به صورت غیرحضوری و بدون تجمع برگزار می‌شود.

گرشاسبی تاکید کرد: رسانه‌ها تلاش کنند شهروندان مرندی در خانه بمانند تا خدمتی به شهرستان و استان و کشور و بشریت شود.

فرماندار مرند گفت: در ۳۰ نقطه شهرستان مرند طرح غربالگری اجرا می‌شود و برخی از روستاها نیز فعالیت خوبی در این زمینه دارند.

وی ابراز داشت: تلاش می‌کنیم اقلام و لوازم بهداشتی با کیفیت در این شهرستان تولید شود، براین اساس مردم از خرید برخی اقلامی که در منازل تولید می‌شود، خودداری کنند چرا که ممکن است خود ناقل ویروس باشد.

سلامتی مردم شوخی بردار نیست

امام جمعه مرند نیز در این جلسه ابراز داشت: ویروس کرونا یک وحدت ملی در کشور ایجاد کرد و هر قشری با توان خود وارد عرصه شد و در شهرستان مرند نیز ۶۳ نفر بهبود پیدا کرده و به منازل خود برگشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت زاده افزود: امروز نیازمند ایفای نقش رسانه‌ها هستیم تا مردم را وادار به ماندن در خانه کنند، سلامتی مردم شوخی بردار نیست.

وی ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند دراین قضیه، نظام را ضعیف نشان دهد، اما ارتش ما به تنهایی در طی ۴۸ ساعت چندین هزار تخت را آماده کرد.

امام جمعه مرند عنوان کرد: امروز در میدان جنگ هستیم، حتی در ایام جنگ، نماز جمعه و نماز جماعت و حرم های مطهر تعطیل نشدند و این نشان دهنده شرایط خاص کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده کم توجهی مردم موجب تلفات بالای انسانی خواهد شد، تا امروز نیز بیش از هزار نفر از مردم کشور جان خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست داده اند.

نظر شما