شناسهٔ خبر: 39044272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرماندار ویژه شهرستان آبادان:

قرنطينه يک هفته اي آبادان از فردا آغاز مي شود/ پذيرش ميهمان به هيچ وجه نداريم/تلاشمان آنست که اوضاعمان بحراني نشود/لزوم ترجمه وضعيت براي آناني که شرايط را نمي پذيرند/ انسداد ورودي ها و خروجي ها/تاکسي راني تعطيل

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-

فرماندار ویژه شهرستان آبادان از آغاز قرنطینه یک هفته ای آبادان از ساعت 18 فردا جمعه هشتم فروردین ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار آریا از آبادان، سید زین العابدین موسوی عصر امروز در نشست ستاد مبارزه با کرونا شهرستان آبادان که در محل تالار الغدیر  فرمانداری ویژه شهرستان آبادان برزگزار شد، اظهار کرد: امید می رود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده برنامه تمامی دستگاهها به ویژه متولیان امر اقتصادی در سطح شهرستان جامعه عمل بپوشاند و به این مهم دست پیدا کنند.

وی گفت: از ابتدای آغاز بیماری کرونا ویروس در کشور ما نیز در سطح شهرستان گرفتار این بیماری شدیم و تعدادی از همشهریانمان به این بیماری مبتلا شدند البته شهر ما میزبان مبتلایانی از خرمشهر و شادگان نیز هست لذا برنامه ریزی در جهت مقابله با این بیماری انجام تا ضمن کنترل آن از شیوع و انتشارش نیز جلوگیری کنیم چرا که مردم در این باره از ما انتظار برنامه ریزی درست و منطقی دارند تا شاهد افزایش آمار مبتلایان در شهر نباشیم.

وی با قدردانی از تلاشهای بی وقفه و شبانه روزی پزشکان، متخصصان، پرستاران و تمامی حافظان سلامت افزود: از ابتدای شیوع کرونا 16 هزار و 316 نفر با علائم تنفسی به مراکز درمانی ما مراجعه کردند که از این تعداد هزار نفرشان بستری شدند و در حال حاضر شمار افراد بستری در مراکز درمانی ما 72 نفر است که مربوط به سه شهرستان آبادان، خرمشهر و شادگان هستند، مابقی افراد نیز پس از تشخیص و رسیدگی با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون 3 فوتی و 41 مبتلا سهم آبادان از شیوع کرونا در این شهرستان است، تصریح کرد: آمار مبتلایان و فوتی ها در شهرهای مختلف متفاوت است اما این آمار در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان که جنوب غرب خوزستان را شامل می شود به گونه ای است که اغلب جایگاه دوم و یا سوم را در این باره و در سطح استان دارد.کرونا به اینکه شهری به لحاظ امکانات ضعیف است یا قوی کاری ندارد و لذا مسئولان و مردم بایستی در این باره تلاش کنند تا از شیوع آن جلوگیری کنیم. ما شرمنده مردمیم و بایستی بکوشیم تا آمار کنونی حفظ شود.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان یادآور شد: تلاشهای زیادی صورت گرفت و جلسات مشترکی در قالب شورای تامین شهرستان های آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند برگزار شد و کمک ها و تسهیلاتی به جهت کنترل بیماری کرونا در اختیار دستگاهها گذاشته شد.

در جلسه مشترک شورای تامین که امروز نیز در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد تصمیماتی اتخاذ شد که بایستی عملیاتی شوند، بر همین مبنا با بهره گیری از تمام ظرفیت ها، مسئولان شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان با توجه به اوضاع فعلی شان تصمیم گیری می کنند و به تناسب جمعیت و بیماری که دارند برخوردهای متفاوتی شکل می گیرد.

موسوی گفت: در آبادان از همان ابتدا موضوع را جدی گرفتیم و بر همین مبنا کنترل ورودی و خروجی ها را به طور جدی در دستور کار داشتیم و اگر چه در این باره نیز مواخذه شدیم اما ضمن احترام به تصمیمات ملی، به اتخاذ تصمیمات محلی و منطقه ای نیز نیاز داریم به طور حتم این اقدامات در کنترل بیماری تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه نخستین شهر ایران هستیم که قرنطینه اعلام می کنیم، افزود: شاید اوضاع ما بحرانی نباشد اما تلاشمان بر آنست که بحرانی نشود در حال حاضر اوضاع آبادان عادی نیست. دستگاههای مختلف اجرایی همکاری های زیادی در بحث کنترل بیماری کرونا دارند و در این میان پالایشگاه و منطقه آزاد اروند نیز همکاری بسیار زیادی را با سایر بخش ها داشته و دارند.

وی اظهار کرد: آبادان به لحاظ بهره مندی از دستگاه تنفس مصنوعی در صف اول قرار دارد، در حال حاضر حدود 30 دستگاه تنفس مصنوعی در آبادان داریم که به بیماران خدمات ارائه می کنند.

وی با شرح اینکه قرنطینه به معنای منع رفت و آمد در یک مکان برای حفاظت از آن استان یا شهرستان است، تصریح کرد: در این باره و در وهله نخست فرد بایستی شرایط را بپذیرد و در مرحله بعد مسئولان نیز بایستی پاسخگوی ارزاق عمومی مورد نیاز مردم باشند  که خوشبختانه در زمینه تامین و پاسخگویی به ارزاق عمومی مورد نیاز مردم تمهیدات لازم اندیشیده و برنامه ریزیهای مناسب انجام شده است.

وی با تاکید بر کنترل ورودی ها و خروجی های شهرستان یادآور شد: خارج نشدن از آبادان به عنوان یک مزیت است که نباید از بابت آن اعتراض کنیم و نگران باشیم بایستی ورودی و خروجی شهر قرنطینه شود چرا که اگر دنبال ریشه کنی کرونا هستیم بایستی زنجیره مستمر و فعال کرونا را قطع کنیم. اقدامات زیادی بایستی انجام شود و تنها با دستکش و ماسک نمی توان با این ویروس مقابله کرد. وقتی مراسمات مذهبی، نمازهای جمعه، تشییع جنازه ها، فعالیت ادارات و دیگر برنامه ها کنترل، کم و یا تعطیل می شوند به آن معناست که ما نیز بایستی بکوشیم تا جلو انتشار و انتقال کرونا را بگیریم قطع زنجیره کرونا به اعمال شرایط سخت تر بستگی دارد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: کرونا وقتی از بین می رود که برنامه ریزی اصولی داشته باشیم و آن را اول از شهرمان خارج کنیم، برای رسیدن به آن نیز نیاز به اعمال شرایط سخت تر است. بایستی برای آنانی که شرایط را نمی پذیرند وضعیت را ترجمه کنیم. ما می توانیم با برنامه ریزی جدی، احساس مسئولیت و وجدان قوی همانگونه که در زمان جنگ و دیگر بحران ها داشتیم آن را به کار بگیریم ضمن اینکه تمکین مردم (خانواده، کارکنان و همسایه ها و ..) نیز الزامی است.

موسوی افزود: در کنار این موضوع مسئولان نیز بایستی بیش از پیش در خدمت مردم باشند اکنون که ادارات تعطیل است مسئولان بایستی با برنامه ریزی، در حل مشکلات مردم بیش از پیش بکوشند به طور مثال شهرداری در بحث جمع آوری زباله ها که همواره مورد اعتراض و انتقاد شهروندان بوده و هست دفعات جمع آوری زباله ها را به 3 یا 4 بار در روز افزایش دهد و در این مسیر اگر نیاز به همکاری و کمک باشد دیگر ادارات به آنها کمک کنند، بنده به عنوان نماینده دولت حاضرم به این مسئله کمک کنم. بایستی با کمک یکدیگر مشکل جمع آوری زباله در این شهر را حل کنیم.

وی اظهار کرد: انتظار می رود تمامی دستگاهها به شهرداری کمک کنند، مردم آبادان شایسته این خدمات رسانی هستند آبادانی ها نجیب ترین مردم در ایران هستند لذا همه، چه شهری و چه روستایی در جهت کنترل و بهبود شرایط به لحاظ بیماری کرونا کمک رسان باشند. از همین جا اعلام می کنم از ساعت 18 فردا جمعه هشتم فروردین ماه تا ساعت 18 روز پانزدهم فروردین ماه سال 1399 موضوع قرنطینه آبادان اعمال می شود و لذا هر آبادانی که در دیگر شهرها هست و قصد بازگشت دارد هر چه سریعتر این کار را انجام دهند چرا که به محض رسیدن به ساعت اعلام شده تحت هیچ شرایطی اجازه ورود و یا خروج داده نمی شود.

وی تصریح کرد: از میهمانانی که به رغم سختگیریهای اعمال شده باز هم وارد آبادان شدند می خواهیم که هرچه سریعتر شهر را ترک کنند چرا که اگر ماندند تا زمان پایان قرنطینه یک هفته ای و یا کمی بیشتر حق خروج از آبادان را ندارند، از ساعت 18 فردا جمعه هشتم فروردین ماه تمامی ماشین های غیر آبادانی که در شهر دیده می شوند به طور سریع متوقف و به پارکینگ ها هدایت می شوند و ضمن دریافت حق پارکینگ از آنان مبلغ 500 هزار تومان نیز جریمه نقدی می شوند. به این خودروها حتی یک قطره بنزین هم داده نمی شود.

وی با قدردانی از رسانه ها که با وحدت، انسجام و دوشا دوش مسئولان و مردم در این ایام حرکت کردند، از آنها خواست تا تمامی موارد را به اطلاع مردم برسانند.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان  یادآور شد: از تمامی کسبه ای که به رغم متضرر شدنشان از بابت بستن محل کسب شان همچنان مغازه هایشان را بسته نگه داشته اند قدردانی می کنم، شرمنده ام و از همین جا از تمامی کسبه، اصناف، بساطی ها و دست فروشان عذرخواهی می کنم.

موسوی گفت: مسافران هوایی که قصد سفر به آبادان را دارند به اینجا نیایند آبادان در وضعیت قرنطینه قرار دارد. کسانی که از طریق هوایی وارد آبادان می شوند بایستی بدانند که به محض ورود به مدت 10 تا 15 روز در محلی تعیین شده قرنطینه می شوند و پس از این مدت نیز به شهرهایشان بازگردانده می شوند. لذا از آنان می خواهیم تا بلیط های سفرشان به آبادان را کنسل کنند، هیچ میهمانی را نمی پذیریم.

وی با بیان اینکه دستورالعمل قرنطینه را در اختیار دستگاهها قرار می دهیم، افزود: مردم از این وضعیت نترسند اینکه بگویند چون قرنطینه هستیم مایحتاجمان چه می شود، تمام ماشین های حامل ارزاق و مایحتاج مردم از این پس کارشان را بیش از پیش انجام می دهند ضمن اینکه انبارهای موجود شهر نیز از مایجتاج عمومی پر است. نانوایی ها، فروشگاههای ارزاق عمومی، داروخانه ها، میوه فروشی های، مرغ و ماهی فروشی های  مسقف نیز همچنان به فعالیت شان در جهت عرضه ارزاق مورد نیاز مردم را بدون وقفه به انجام می رسانند.

وی با تاکید بر اینکه کاری که تحت عنوان قرنطینه انجام می دهیم برای تامین سلامت بیشتر مردم و قطع زنجیره کرونا است، اظهار کرد: از آن دسته از افرادی که به طور شیفتی و در شهرهای اطراف و یا به عکس مشغول کار هستند می خواهیم تا از کارفرماهایشان با شرح تدابیر اتخاذ شده از آنان بخواهند تا آنان را آزاد کنند و در غیر این صورت برای تردد آن ها نیز شرایط لازم را فراهم کرده ایم. در این باره با فرمانداران خرمشهر و شادگان هم نظر هستیم.

وی تصریح کرد: از همشهریان عزیز می خواهیم تا برای خرید مایحتاج خانه شان همه با هم از منازلشان خارج نشوند بلکه یک نفر آنهم در حالی که تمامی نکات بهداشتی را رعایت کرده (استفاده از ماسک و دستکش و همراه داشتن ژل دست) برای خرید از خانه بیرون برود و پس از اتمام خرید به طور سریع به خانه برگردد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان  با تاکید بر اینکه تعزیرات، اماکن و نیروی انتظامی کارشان را بهتر از قبل انجام دهند، یادآور شد: بانک ها نیز کارشان را به شکل اینترنتی انجام دهند ضمن اینکه در جهت شارژ به موقع دستگاههای خود پرداز نیز اقدام کنند. تمامی اصناف هر آنچه را که فکر می کنند، می تواند مشکل مردم را رفع کند به انجام برسانند که از جمله آن می توان به راه انداختن شرایط خرید اینترنتی اشاره کرد.

موسوی همچنین بر لزوم کنترل تردد مردم در سطح شهر تاکید کرد و گفت: ورود آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی به صورت کنترل شده و به طور آزاد انجام می شود. از همکاری و تلاش خوب شهرداری، منطقه آزاد اروند و بسیج بسیار قدردانیم اما می خواهیم تا کار ضدعفونی معابر و اماکن را به طور روزانه به انجام برسانند.

وی افزود: طبق هماهنگی با فرماندار شادگان یک راه مشترک را می بندیم و برای افرادی که شیفتی کار می کنند و یا خودروهای حامل ارزاق عمومی مردم با انجام کنترل های لازم شرایط تردد را فراهم می کنیم و در دیگر موارد به هیچ عنوان اجازه عبور و مرور داده نمی شود. در جاده شادگان به اهواز از سه راهی دارخوین (دور برگردان به سمت پمپ بنزین) مسیر را به اتفاق شادگان و خرمشهر می بندیم. دو مسیر خرمشهر به اهواز نیز توسط فرمانداری خرمشهر بسته اعلام شده است و به طور جدی کنترل می شوند. تمامی ورودیهای آبادان را می بندیم و کنترل ها تشدید می شوند ضمن اینکه ورودی و خروجی آبادان به خرمشهر را نیز کنترل می کنیم.

وی اظهار کرد: اداره بهداشت نیز کار غربالگری را در شهرستان آبادان (شهری و روستایی) از صفر تا صد به انجام برساند. از پلیس می خواهیم یک سری بنر را قبل از 5 کیلومتری ورودی شهر با مضمون قرنطینه شهر و دعوت مسافران به بازگشت را نصب کند و شرایط را نیز به طور مستمر و جدی رصد کند. در روزهای 12 و 13 فروردین ماه نیز به هیچ وجه به کسی اجازه داده نمی شود در سطح شهر تردد کند ماشین هایی که به هشدارها توجه نکنند، توقیف می شوند و با فرد خاطی برخورد جدی می شود.

وی تصریح کرد: شرکت توزیع برق نیز بک خاموشی را در پارک ها و بازارها اعمال کند ضمن اینکه تلاش برای امنیت و انتظام منطقه نیز بایستی در حد اعلا انجام شود. در این باره بسیج و نیروی انتظامی همچون همیشه با یکدیگر همکاری کنند. در شرایط قرنطینه بایستی وضعیت انتظامی و امنیتی شهر بهتر از قبل شود.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان  یادآور شد: پلیس فتا نیز در طول این یک هفته اخبار و اطلاعات منتشره در فضای مجازی را به شکل جدی رصد کند و اجازه ندهد تا سوء استفاده کنندگان و کسانی که دل در گرو ایران و ایرانی ندارند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام و مملکت بهره می برند از این تعطیلی استفاده کرده و زمینه نگرانی و اضطراب مردم را فراهم کنند، با خاطیان فضای مجازی برخورد جدی می شود.

موسوی گفت: هلال احمر در ورودی و خروجی ها به کمک نیروهای بهداشتی بیایند و کار غربالگری را به انجام برسانند. شیوخ و سران عشایر نیز با کنترل اوضاع اجازه برگزاری مراسمات را ندهند، رسم و رسومات خوب است اما در شرایط فعلی اجازه برگزاری آنان داده نشود. تاکسی رانی در این یک هفته تعطیل است و نباید صفی از تاکسی ها را در شهر داشته باشیم .

وی افزود: انتظار می رود نیروی انتظامی در این یک هفته بازار را بهتر کنترل کند لین 4، لین یک، بازار شهید ارغنده، ایستگاه 7 و 8 و غیره بیشتر مد نظر است، اجازه ندهید مغازه های این بازارها باز شوند برای این منظور شهرداری نیز در کنار نیروی انتظامی کمک حال باشد.

نظر شما