شناسهٔ خبر: 39039943 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

بی نیازی از واردات اقلام بهداشتی تا یکی دو هفته آینده

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس سازمان غذا و دارو: با اقدامات صورت گرفته و افزایش ظرفیت‌ها تا یکی دو هفته آینده از واردات اقلام بهداشتی و دارویی مرتبط با کرونا بی نیاز خواهیم شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری افزود: ما در شرایط بحرانی وقوع کرونا با تجربه جدیدی در کشور مواجه شدیم.
وی گفت: این بحران همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و کشور‌های صاحب نام در زمینه تولید که قابلیت تولید بسیاری از اقلام مورد نیاز را در این بحران داشتند خودشان درگیر شدند و اضافه ظرفیت و سرباری نداشتند که بتوانند سایر کشور‌ها را تغذیه کنند.
دکتر شانه ساز افزود: در کشور ما تجربه جدید مدیریتی شکل گرفت و هماهنگی کامل بین بخشی ایجاد شد که هم اکنون وزارتخانه مختلف اعم از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های غذا و دارو، تعزیرات حکومتی و حمایت حقوق مصرف کنندگان به هماهنگی خوبی رسیده اند.
رئیس سازمان غذا و دارو به سرعت عمل در صدور مجوز‌های مربوطه واردات درخصوص کالا‌های مورد نیاز جامعه در شرایط بحران کرونا اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجوز‌ها در کمتر از یک روز کاری صادر می‌شود و در ایام تعطیل نیز صدور این مجوز‌ها به قوت خود باقی است.
وی با اشاره به اینکه بخش اعظم نیاز کشور را با افزایش ظرفیت تولید در داخل برطرف کرده ایم، افزود: در زمینه تولید ماسک در شرایط معمول حدود صد تا 120 هزار ماسک تولید می‌شد که اکنون به 800 هزار تولید ماسک رسیده ایم و در زمینه ماسک N95 روزانه 5 تا 10 هزار تولید داشتیم که امروز به بیش از 85 هزار تولید در داخل رسیده است و در بحث لباس‌های مخصوص نیز روزانه 2 هزار ظرفیت تولید بیشتر نداشتیم که هم اکنون به بیش از 50 هزار ظرفیت رسیده است.
دکتر شانه ساز با اشاره به اینکه در بخش تولید محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده تولید ما به 10 برابر شرایط قبل از بحران افزایش پیدا کرده است، گفت: در زمینه تولید دارو هم می‌توانیم نیاز کشور را از داخل براساس پروتکل‌های رسمی تامین کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در روز‌ها و هفته‌های نخست ورود این ویروس با حجم بالای نیاز و مشکلات مواجه بودیم و برخی هموطنان و حتی کارکنان بیمارستان‌ها با مشکلاتی مواجه شدند که امروز به هیچ وجه با نیازمندی‌ها و کمبود‌های آن روز‌ها مواجه نیستیم و نیازمندی‌ها برطرف شده و حجمی از طریق واردات تامین شده است که باتوجه به افزایش ظرفیت تولید داخل مطمئنیم که ظرف یکی دو هفته آینده از واردات بی نیاز شویم.
وی گفت: درخصوص محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی کننده علاوه بر بخش‌های درمانی و بهداشتی که دریافت کرده اند از حدود یک هفته پیش به داروخانه‌ها هم ارسال شده است و درباره ماسک هم با به میدان آمدن ظرفیت صنوف، بسیج و اقدامات جهادی امیدواریم به داروخانه‌ها و بخش‌های دیگر نیز بتوانیم توزیع کنیم که اگرچه سازمان جهانی بهداشت به مردم عادی، استفاده از ماسک را توصیه نمی‌کند و بیشتر به بیمارانی توصیه می‌کند که نگران انتقال بیماری هستند، اما در این خصوص تلاشمان این است که ماسک مورد نیاز را تامین کنیم.
دکتر شانه ساز افزود: در بحث دارو هم امروز تولیدکنندگان داخلی همه دارو‌هایی که در پروتکل درمان مدنظر قرار می‌گیرد در داخل تولید می‌کنند و اگر لازم باشد صادرات هم خواهیم داشت و این در شرایطی است که سال‌ها در تحریم بوده ایم.
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصرف مکمل ها، ویتامین د و زینک چه تاثیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا دارد؟ گفت: کارشناسان مختلف در این خصوص نظرات متفاوتی دارند، اما همه این اقلام می‌تواند موثر باشد و به وفور در داخل تولید می‌شود، اما توصیه ما مصرف میوه‌های تازه از جمله لیموترش و لیموشیرین که سرشار از ویتامین C است و همچنین موادغذایی از جمله گوشت است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، وی افزود: مردم و هموطنان ما عمدتا در این خصوص به توصیه‌های کمیته علمی و آنچه در رسانه ملی پخش می‌شود توجه کنند چراکه ما در فضای مجازی برخی تبلیغات را می‌بینیم که بیش از آنکه به سلامت مردم بیندیشند به دنبال اغراض اقتصادی خود هستند.

نظر شما