شناسهٔ خبر: 3903457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

افتتاح چهارمین جشنواره مد و لباس فجر / مرادخانی: فعالیت‌های مد به صورت علمی و دانشگاهی انجام شود

چهارمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور جمعی از مسئولین، تولیدکنندگان و طراحان لباس افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره مد و لباس فجر صبح دوشنبه 11 اسفندماه در سالن کنفرانس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن را عباس سجادی برعهده داشت، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، گلناز نصراللهی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر افتخارحسین عارف رئیس موسسه فرهنگی اکو حضور داشتند.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در سخنان آغازین این مراسم گفت: چهارمین جشنواره مد و لباس با همراهی صنعتگران، تولیدکنندگان و طراحان برپا شده و تلاش کردیم آخرین دستاوردها در این جشنواره عرضه شده و قدمی در راه ارائه محصولات ایرانی برداشته شود.

 

او با اشاره به تغییراتی که در شیوه برگزاری جشنواره امسال رخ داده است افزود: با ایجاد تغییرات در شیوه داوری مسابقات سعی می‌شود بهترین آثار انتخاب شده و به تولید برسند. در جشنواره چهارم 200 تولیدکننده شرکت کردند و آثاری که ارائه شده همگی ایرانی هستند.

قبادی ادامه داد: بخش صنعت هر سال در حال پیشرفت است و با کمک اداره کل صنایع، گام بلندی برداشته شده که با کمک تلاشگران این حوزه، جدیدترین و بهترین ماشین آلات به کمک تولیدکنندگان بیاید. ما سعی می‌کنیم یک ارتباط منطقی بین تولید و تمدن ایرانی برقرار کنیم.

دبیر جشنواره افزود: یکی از بخش‌های موفق در این جشنواره، بخش علمی و دانشگاهی است و می‌توان گفت یک تجدید نظر اساسی در روش‌های تکراری آموزشی در حال رخ دادن است. امسال 74 دانشگاه و 38 مرکز علمی و دانشگاهی در جشنواره حضور دارند که بسیاری از آنها از شهرستان‌ها آمده‌اند.

او در مورد بخش عفاف و حجاب گفت: در این دوره 50 موسسه از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و طراحان حجاب و عفاف در جشنواره حضور دارند و انجمن فرهنگی عفاف و حجاب در این جشنواره اعلام موجودیت کرده و فعالیت رسمی خودرا آغاز می‌کند. همچنین بخش بین‌الملل که قرار بود با حضور 15 کشور برگزار شود، به دلیل انصراف بعضی از کشورها در لحظات آخر، با حضور 7 کشور برگزار می‌شود.

قبادی ادامه داد: بخش نمایش جشنواره امسال ظرفیت این را دارد که مد سال آینده جامعه را بسازد و دوستان ما در اتحادیه تولدکنندگان قول داده‌اند آثار برگزیده را به تولید انبوه برسانند.

 

در ادامه برنامه انسیه زاهدی، دبیر کمیسیون آموزش و پژوهش شورای راهبردی مد و لباس دانشگاهی، در سخنانی به ارائه گزارش از فعالیت‌های این کمیسون پرداخت و گفت: شورای راهبردی مد و لباس دانشگاهی در کنار فعالیت‌هایی که برای تدوین برنامه‌های راهبردی دارد، بحث زیرساخت‌ها را پی‌گیری می‌کند. علاوه بر استفاده از نظرات اندیشمندان اسلامی و آیات و روایات، تحقیقات و مطالعات متعدد در زمینه جنسیت، اشتغال، منطقه جغرافیایی و سایر عوامل تاثیرگذار در موضوع مد و پوشاک را مورد بررسی قرار می‌دهد.

زاهدی افزود: با توجه به اهمیت بخش اقتصاد در موضوع مد و لباس مطالعات اقتصادی هم صورت گرفته و برای مدیریت اقتصادی، طراحی سیستم‌های بهتر، مطالعات برندسازی و... فعالیت‌هایی انجام شده است.

صدیقه پاک بین، رییس انجمن طراحان پارچه و لباس نیز گفت: رنگ مناسب، جنس مناسب و دوخت با کیفیت حق ایرانی است و نباید این امکان را از جوانان ایرانی گرفت. وقت آن رسیده است که طراح، تولیدکننده و توزیع کننده به صورت حلقه‌های به هم پیوسته در کنار هم باشند و طرح‌های مطابق میل جوانان و مطابق شئونات اسلامی طراحی کنند.

گلناز نصراللهی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی گفت: اولین کارخانه نساجی ایران در سال 1304 تاسیس شد و در آن سال‌ها همه کشورها به این صنعت به عنوان تامین کننده مایحتاج عمومی نگاه می‌کردند. اما در سال‌های اخیر این دیدگاه تغییر کرده و جنبه اقتصادی آن مورد توجه قرار می‌گیرد. صنعت نساجی مصرف انرژی کمی دارد اما بازه اقتصادی آن بالا است و به همین دلیل در بعضی از کشورها به عنوان موتور محرک اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

نصراللهی افزود: بخش مهم صنعت نساجی، پوشاک است و تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که در کشور ما توجه زیادی به توسعه پوشاک صنعتی نشده است. دلیل این موضوع هم بی توجهی به مد و طراحی در سال‌های گذشته است. در تولید پارچه هم عدم توجه به مد و طراحی باعث می‌شود صنعت پوشاکی وجود نداشته باشد. کل صنعت نساجی به مد و طراحی ارتباط دارد.
علی مرادخانی هم در پایان مراسم افتتاحیه گفت: در طول سال‌های گذشته نسبت به موضوع لباس کم توجهی زیادی شده و خیلی اوقات در اداره‌ها و مراسم ویژه توجه لازم به لباس نشده است. در این جشنواره باید به اینجا برسیم که مجموعه‌ای از فعالیت‌های مد و لباس به صورت علمی و دانشگاهی انجام شود که در عین حال کاربردی باشند.

 

مرادخانی افزود: مشکل این است که همیشه دانشگاه کار آزمایشگاهی انجام می‌دهد و بخش صنعت بدون توجه به آنها کار خودش را انجام می‌دهد. جشنواره مد و لباس می‌خواهد این مجموعه‌ها را در کنار هم قرار دهد و اگر این اتفاق بیفتد که دستاوردهای علمی در کنار صنعت و طراحی قرار گیرد، دستاورد خوبی برای جشنواره خواهد بود.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد افزود: بخش مهمی از صنعت مد به موضوعات اقتصادی مربوط می‌شود، اما بیشترین بخش اقتصاد مد ایران در حال حاضر به برندهای خارجی تعلق دارد. بسیاری از تولیدکننده های ایرانی محصولات خود را با نام خارجی عرضه می‌کنند چون به فروش آن اطمینان ندارند. اما باید به جایی برسیم که با افتخار ایرانی بودن محصول خود را اعلام کنند. باید از تولیدکننده‌ها حمایت شود و شرایط اقتصادی طوری باشد که آنها با اطمینان خاطر ایرانی بودن محصول خود را اعلام کنند. مرادخانی افزود: هیچ وقت نمی‌توان جلوی ورود محصول خارجی را گرفت اما باید شرایط به گونه‌ای باشد که امکان رقابت و حضور مساوی تولید کننده ایرانی در کنار محصولات خارجی وجود داشته باشد تا نه تنها آسیبی به محصول ایرانی نرسد، بلکه باعث ایجاد رقابت میان آنها شود.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط.

 

نظر شما