شناسهٔ خبر: 39034147 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با تسهیلات صندوق نوآوری صورت گرفت

افزایش دو برابری ظرفیت تولید دستگاه بیهوشی و تنفس‌مصنوعی برای مقابله با کرونا

مریم رضایی

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به کسب دانش فنی دستگاه بیهوشی اتاق عمل به همراه دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) شده بود و با شیوع ویروس کرونا و نیاز بیمارستان‌ها به این دستگاه توانست با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی میزان تولیدات خود را به دو برابر افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

مدیر عامل این شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه ساخت تجهیزات در گفت‌وگو با ایسنا، تولید دستگاه بیهوشی را از اقدامات این شرکت نام برد و گفت: دستگاه بیهوشی در اعمال جراحی برای کنترل تنفس بیمار تا اتمام دوره بیهوشی کاربرد دارد.

محمدرضا کمپانی ادامه داد: زمانی که جراحی صورت می‌گیرد بیمار باید از حالت هوش‌بری به بیهوشی تغییر وضعیت دهد پس از این اتفاق این دستگاه تنفس بیمار را بر عهده می‌گیرد. این دستگاه قادر است میزان حجم ریه را بر اساس سن و وزن بیمار، تعداد تنفس در دقیقه و نسبت دم و بازدم کنترل ‌کند.

کمپانی با تاکید بر اینکه این دستگاه مانند یک "شش" مصنوعی عمل و گازهای اکسیژن و اکسید نیتروژن را به ریه‌های بیمار منتقل می‌کند، خاطر نشان کرد: این دستگاه از کامل‌ترین دستگاه‌های بیهوشی است؛ چراکه در طراحی این ماشین سعی شده است که سیستم کارآمدی ارائه شود که بتواند امکان ونتیلاسیون (دستگاه تنفسی مصنوعی) را طی بیهوشی با حداقل جریان گاز (Minimal flow) فراهم کند.

کمپانی با اشاره به کاربردهای دستگاه بیهوشی در شرایط شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: این دستگاه برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا که مشکلاتی در تنفس دارند، تنفس آنها را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری و شکوفایی در افزایش تولید دستگاه بیهوشی اتاق عمل و نیز دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) در شرایط شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: با استفاده از این تسهیلات امکان تامین سرمایه در گردش و خرید اقلام و تجهیزات مورد نیاز از داخل و خارج از کشور برای ما فراهم شد و با وجود تامین اقلام کسری تولید، ظرفیت تولید سالانه از ۵۰ دستگاه به ۱۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

مجری طرح یادآور شد: ما طی یک دوره ۲.۵ ماهه امکان تولید "بچ" ۵۰ تایی را داشتیم که تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی منجر به افزایش تولید و افزایش سرمایه در گردش شرکت شد به طوری که در اواخر سال گذشته قطعات و تجهیزات مورد نیاز ثبت سفارش شد و ما تا چهار ماه آینده ۱۰۰ دستگاه بیهوشی اتاق عمل به همراه ونتیلاتور به صورت سه بخش ۳۳ تایی عرضه خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر تولید ۳۳ دستگاه به پایان رسیده و در مرحله تست نهایی و کالیبراسیون قرار دارد که بعد از انجام این امور، بسته بندی شده به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در مورد میزان دستگاه‌های تولید شده در سال گذشته گفت: در سال ۹۸ حدود ۲۰۰ دستگاه بیهوشی اتاق عمل به همراه ونتیلاتور تولید کردیم و با دریافت تسهیلات کرونایی صندوق نوآوری و شکوفایی امیدواریم بتوانیم ۴۰۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال تولید کنیم تا ضمن تامین نیاز داخل، امکان صادرات را برای این محصول فراهم کنیم.

کمپانی، از جلوگیری از واردات این محصول در سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود دو تولید کننده دستگاه بیهوشی اتاق عمل به همراه ونتیلاتور در کشور، در سال گذشته واردات این محصول به کشور به صفر رسید.

وی میزان تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی را ۵ میلیارد تومان دانست و یادآور شد: این تسهیلات  افزایش دو برابری ظرفیت تولید دستگاه بیهوشی اتاق عمل به همراه ونتیلاتور در این شرکت را فراهم کرد. این دستگاه تاکنون به سفارش هیات امنای ارزی در حال تولید بود که به دلیل نیاز بیشتر کشور برای بیمارستان‌ها و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، ظرفیت آن را افزایش دادیم.

به گفته این محقق تسهیلات مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی برای تولید این دستگاه ۵ میلیارد تومان بوده است که تاکنون ۴ میلیارد تومان آن از طریق صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی دریافت شده و یک میلیارد تومان باقی مانده نیز متناسب با روند پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد. 

انتهای پیام

نظر شما