شناسهٔ خبر: 39033115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ناصر ایمانی بیان کرد:

الگوبرداری از توصیه قرآنی «خوف» و «رجا» برای مدیریت بهتر کرونا / جامعه دیگر تحمل دعوای سیاسی را ندارد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به توصیه قرآن و مجموعه آموزه‌های دینی به اینکه مؤمن باید همواره در حالت «خوف» و «رجا» باشد، گفت: این توصیه باید در مقابله با ویروس کرونا در جامعه به کار گرفته شود و از امید و ترس توأمان، نه مجزا، برای مدیریت و کنترل بهتر این بیماری بهره برد.

صاحب‌خبر -

ناصر ایمانی

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره بهترین شکل مدیریت و کنترل بیماری کرونا گفت: در آموزه‌های قرآن و دین اسلام همواره به مؤمنان توصیه شده که در حالت «خوف» و «رجا» یا همان ترس و امید باشند و هر دو در کنار هم لازم است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ پیام‌ها و توصیه‌هایی که پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و مسئولان مربوطه نیز بیان می‌کنند بر این دو محور است؛ هم امید می‌دهند که این بیماری قابل رفع و پیشگیری است و به سیر نزولی خود خواهد رسید، همانطور که در چین به این روند نزولی رسید، اما ترس و هشدار هم می‌دهند که نباید در تجمعات شرکت کرد. همه باید در خانه بمانند و بهداشت فردی رعایت شود و اگر این توصیه‌ها رعایت نشود، این بیماری همه‌گیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جامعه آسیب‌پذیر شده است

ایمانی اظهار کرد: امید و ترس در فرایند مدیریت این بیماری باید توأمان به کار گرفته شود. نباید صرفاً در جامعه ترس ایجاد کرد، زیرا ترس عاملی در جهت ناامیدی و افزایش استرس و فشار بر مردم است که نقش مؤثری در گسترش این بیماری خواهند داشت و از سوی دیگر نباید فقط امید داد و این بیماری را ساده جلوه داد، زیرا این امر باعث ساده‌انگاری و بی‌مبالاتی به دستورات و توصیه‌های پزشکی و درمانی در رفتار مردم می‌شود.

ایمانی درباره مهمترین راهکارها و اقدامات مسئولان در سال 99 برای بهبود وضعیت جامعه به لحاظ روحی و روانی، به ویژه جامعه‌ای که بر اثر اتفاقات تلخ و غمناک سال 98 دچار فرسودگی و خستگی شدید روحی نیز شده، گفت: البته بخشی از حوادث سال 98 در اختیار مسئولان نبود، مانند سیل و بیماری کرونا. بخشی هم مانند شهادت سردار سلیمانی و تحریم‌ها نتیجه اقدامات خصمانه دشمنان بود و بخشی دیگر مانند حوادث آبان ماه به خاطر بی‌تدبیری مسئولان در کنار توطئه‌های دشمن بود و همه این حوادث هم در یک سال اتفاق افتاد که برای کمتر ملتی در سایر کشورها چنین حوادث تلخی در یک سال، آن هم در کنار فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها رخ داده است. البته این حوادث در عین تلخی مردم را نیز مقاوم می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: آنچه باید مسئولان به آن بسیار توجه کنند، وضعیت روحی و روانی جامعه است. جامعه ما امروز مانند فردی است که مشکلات زیادی دارد و روحیه‌اش بسیار حساس، شکننده و آسیب‌پذیر شده و نیاز دارد که با آن مدارای بیشتری شود.

مسئولان امیدآفرینی کنند

ایمانی اظهار کرد: بر این اساس مسئولان در سطوح مختلف باید چند اقدام مهم را در دستور کار قرار دهند؛ بنابراین، باید بین مردم امیدآفرینی کنند و اقدامات مؤثر انجام‌شده و اولویت‌ها را برای مردم تشریح کنند. همچنین، از هر گونه اقدامی که مردم را ناراحت و مأیوس کند به شدت پرهیز کنند، از جمله این کارها درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی بین نهادها و مسئولان مختلف است.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: اکنون بیش از این نباید اجازه داد که مردم به لحاظ روحی لطمه ببینند؛ چون به نظر می‌رسد مجموعه این حوادث تلخ و تداوم آن در سال جدید آستانه تحمل مردم را بسیار ضعیف کرده و در این میان جامعه به شدت نیازمند آرامش در سطح سیاسی و شنیدن اخباری از سوی مسئولان است که دربردارنده امید به آینده به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

نظر شما