شناسهٔ خبر: 39032251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فقه منابع مالی دولت اسلامی|

«خمس» وجه الاماره است یعنی، حق امیر و حاکمان اسلامی است

خبرگزاری میزان- بنا بر روایت منقول از امیرالمومنین علی (ع)، «خمس» وجه الاماره است یعنی حق امیر و حاکمان اسلامی است که باید در اختیار او قرار گیرد تا از سویی نیاز سادات نیازمند را برطرف کند و از سوی دیگر منبع مالی باشد دراختیار حاکم و امیر مسلمانان، برای اداره امور عمومی آن‌ها (حر عاملی).

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان برای تببین دولت اسلامی در عصر حاضر و تکالیف و صلاحیت هایی که دارد،  ۱۵ بُرش از کتاب «فقه منابع مالی دولت اسلامی» که به قلم «حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم» عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گردآوری شده است را منتشر می‌کند.
 
آموزش و برپایی شعائر دینی
حاکم اسلامی باید آموزش دین، از کتاب الهی وسنت پیامبر اسلام (ص) و حدود اسلام وایمان و حلال و حرام و آنچه را که از منظر دین موجب نفع و ضرر مردم می‌شود به آنان ارائه کند.

واجبات الهی وشعائر اسلام از قبیل: نماز، حج، اقامه نماز جمعه و جماعات وسایر احکام را در میان مردم برپا کد و آنان را بر فضایل اخلاقی تربیت کند.
 

حاکم اسلامی باید جلوی بدعت‌ها در شریعت، تحریف و تغییر و تأویل دین واضافه وکم کردن آن را بگیرد. همچنین مردم را موعظه و تذکر و ارشاد و از عذاب الهی بیم و به پاداش الهی در جهان آخرت بشارت دهد.

البته جمع‌آوری زکات، خمس، درآمد‌های مالیاتی وسایر درآمد‌های عمومی وتخصیص آن‌ها به موارد نیاز از مصرف عمومی و نیازمندان نیز از وظابف حاکم اسلامی است. 

بنا بر روایت منقول از امیرالمومنین علی (ع)، «خمس» وجه الاماره است یعنی حق امیر و حاکمان اسلامی است که باید در اختیار او قرار گیرد تا از سویی نیاز سادات نیازمند را برطرف کند و از سوی دیگر منبع مالی باشد دراختیار حاکم و امیر مسلمانان، برای اداره امور عمومی آن‌ها (حر عاملی).

از این آیات و روایات متعدد استفاده می‌شود که جمع آوری «زکات»، «خمس»و سایر درآمد‌های مالیاتی، از وظایف دولت اسلامی است و باید برای این کار، کارگزارانی به کار گرفته شوند و معیشت آنان از زکات تأمین شود و فقرا و مسکینان و بدهکاران ناتوان را شناسایی و فقر آنان را برطرف سازد.
 
انتهای پیام/ 

نظر شما