شناسهٔ خبر: 39030026 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نظر رهبر انقلاب درباره یکی از سریال‌های نوروزی

خبرگزاری دانشجو نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) درباره یکی از سریال‌های نوروزی در سال ۷۰ فرمودند: بعضی از فیلمنامه ‌ها بی ‌ارزشند! واقعاً آدم تعجب می‌ کند که این فیلمنامه ‌نویس، چطور نشسته این فیلمنامه به این چرندی را سرهم کرده است!

صاحب‌خبر -

رهبر انقلاب طی سال‌های مختلف در دیدار با فعالین سینما و فرهنگ نکاتی را در مورد وضعیت فیلم‌های صدا و سیما و سینما بیان می‌کنند. در یک نمونه جالب ایشان در مورد یکی از فیلم‌های نوروزی می‌گویند:

«بعضی از فیلمنامه ‌ها بی ‌ارزشند! واقعاً آدم تعجب می‌ کند که این فیلمنامه ‌نویس، چطور نشسته این فیلمنامه ‌ی به این چرندی را سرهم کرده است! امسال در ایام نوروز سریالی [«سریال میهمان»]را نشان می ‌دادند که ما هم هر شب متأسفانه نشستیم تماشا کردیم! دائماً انتظار داشتم که این سریال به جایی برسد؛ تا اینکه شب آخر تمام شد و به جایی هم نرسید و ما بورِ بور شدیم! بااینکه چند نفر هنرپیشه‌ خیلی خوب در آن بازی می ‌کردند، انصافاً هم خوب بازی می ‌کردند و فضاسازیهای خوبی هم داشت، اما یک فیلمنامه چرندِ چرند و خالیِ خالی داشت، که اصلًا اول تا آخرش یک‌ ذره خوب نبود، مطابق با واقع نبود، غلط بود، دروغ بود، و بعد هم بی‌ معنی و بی‌ مزه تمام شد!

ژاپنی‌ها برمی‌ دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست می‌ کنند، که مطابق با واقع است. اصلًا علت جاذبه  فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشه‌ های خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه‌»‌ای که نشان می‌ دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را حاج احمد آقا می‌ گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌ کردند علتش چیست؟ چون زندگی‌ ای که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌ کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلًا هنرمند این است؛ باید واقعیت را عکس‌ برگردان کند و به آدم نشان بدهد؛ حتّی آن مقداری که آدم نمی‌ بیند، برجسته کند، واقعیت را با همه ‌ی ریزه‌ کاری ‌هایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد. آن سریالی که اشاره کردم، این‌طور نبود.

بیانات در دیدار با اعضای مجمع نویسندگان مسلمان‌ (۲۸/ ۰۷/ ۱۳۷۰)

نظر شما