شناسهٔ خبر: 39016680 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جهاد دانشگاهی به مهر خبر داد:

آغاز تحقیقات جهاد دانشگاهی روی واکسن کرونا

میترا سعیدی کیا

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به مبارزه با کرونا ورود پیدا کرده است، گفت: سلول درمانی کرونا، تحقیقات واکسن، تولید کیت و گان برخی فعالیتهای جهاد در این زمینه اند.

صاحب‌خبر -

دکتر حمیدرضا طیبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات جهاد دانشگاهی برای مبارزه با کرونا و استفاده از این ظرفیت‌های این نهاد گفت: از زمانیکه که بحث ورود ویروس کرونا به کشور چین مطرح شد تولید کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در جهاد مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از همان زمان پژوهشگران جهاد تحقیقات ساخت کیت را در دستور کار خود قرار دادند بیان کرد: پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ساخت کیت را آغاز کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در نهایت کیت پژوهشکده سرطان معتمد مورد تأیید پاستور قرار گرفت، گفت: مجوز برای تولید این کیت از طرف انستیو پاستور به سازمان غذا و دارو اعلام شد؛ سازمان غذاو دارو می‌بایست نامه نهایی را ارسال کند که منتظر نامه رسمی از سوی جهاد بوده و این موضوع در حال انجام است.

به گفته طیبی، تا یکی دو روز آینده تولید این کیت‌ها نهایی می‌شود.

وی افزود: تولید این کیت با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی انجام می‌گیرد تا در اختیار آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی و سایر آزمایشگاه‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت قرار بگیرد.

رئیس جهاددانشگاهی در خصوص ظرفیت تولید پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: این پژوهشکده می‌تواند با حدود صدهزار تا یک میلیون کیت کار خود را آغاز کند.

طیبی افزود: البته که در این میان پیگیر تأیید کیت دوم که توسط مرکز ذخایر ژنتیکی طراحی شده نیز هستیم.

ورود محققان پژوهشگاه رویان به سلول درمانی مبتلایان به کرونا

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه محققان پژوهشگاه رویان روی موضوع سلول بنیادی و سلول‌های مزامشیمی برای درمان بیماران کرونایی که ریه آنها آسیب دیده تحقیقات خود را آغاز کرده اند بیان کرد: این تحقیقات با همکاری بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان شریعتی انجام گرفته است.

طیبی با بیان اینکه گروههای درمانی با سلول تحت درمان قرار گرفته اند، ادامه داد: نتایج اولیه این تحقیقات این هفته مشخص می‌شود.

وی افزود: اگر این روش پاسخ دهد می‌توان به معالجه بسیاری بیماران کمک کرد.

آغاز تحقیقات روی تولید واکسن

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، از طرف دیگر محققان جهاد دانشگاهی تحقیقات روی واکسن را نیز آغاز کردند؛ این تحقیقات در پژوهشگاه ابن سینا انجام می‌شود ولی نیاز به منابع مالی دارد.

وی گفت: در حال پیگیری هستیم منابع مالی برای اجرای تحقیقات تولید واکسن را تأمین کنیم.

وی افزود: تحقیقات برای تولید واکسن زمان بر است و نیاز به تأمین مالی زیادی دارد؛ اگر نتیجه ببیند می‌تواند در پیک‌های بعدی بیماری کرونا مورد استفاده قرار بگیرد.

تولید گان توسط جهاد دانشگاهی امیرکبیر

وی در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی امیرکبیر گفت: جهاد دانشگاهی امیرکبیر روی موضوع نساجی فعال است و بلافاصله با تولید گان فعالیت خود را آغاز کرده که در حال تولید است؛ با وجود اینکه با تهیه مواد اولیه و پارچه با مشکل مواجه هستند ولی کار خود را ادامه می‌دهند.

تولید مواد ضدعفونی کننده

رئیس جهاددانشگاهی افزود: پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در زمینه تولید مواد ضد عفونی کننده می‌توانست فعال باشد که ابتدا برای جهاد تولید کرد ولی به علت تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده که با وزارت در حال رایزنی هستیم تا با تأمین مواد اولیه مجدداً به تولید خود ادامه دهد.

فعال شدن آزمایشگاه‌های جهاد دانشگاهی برای تشخیص کرونا

وی در خصوص ارائه خدمت آزمایش‌های تشخیص کرونا توسط بخش‌های جهاد دانشگاهی گفت: با وزارت بهداشت مذاکراتی داشته ایم که بخش‌های از جهاد دانشگاهی در زمینه تشخیص مولکولی ویروس کرونا فعال شوند و تعدادی از آزمایشگاه‌های را برای تشخیص ویروس کرونا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی این آزمایشگاه‌ها در حال پیگیری هستند، گفت: پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، جهاد دانشگاهی قم، جهاد دانشگاهی تبریز، جهاد دانشگاهی مشهد، پژوهشکده سرطان معتمد و …امکان راه اندازی چنین آزمایشگاهی را دارند.

به گفته وی، آزمایشگاه تشخیص کرونا در پژوهشگاه رویان راه اندازی شده؛ در صدد هستیم که کیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد را به رویان برسانیم.

وی تاکید کرد: البته کیت‌های تولیدی به دستور وزارت بهداشت در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد ولی پیشنهاد می‌دهیم که علاوه بر آزمایشگاهای دیگر در اختیار جهاد دانشگاهی نیز قرار بگیرد.

وی افزود: امیدوار هستیم یکی دو روز آینده با مجوز وزارت بهداشت کیت در اختیار قرار بگیرد.

نظر شما