شناسهٔ خبر: 38999203 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

۵ گیاه دارویی مفید برای دیابتی‌ها

باشگاه خبرنگاران

برخی گیاهان دارویی سبب پایین آمدن قند خون می‌شوند البته نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، افرادی که به بیماری دیابت یا همان مشکلات قندی مبتلا می شوند در واقع دچار یک اختلال متابولیکی خواهند شد. این افراد در سوخت و ساز قند خون خود دچار مشکل می شوند و این اختلالات ایجاد شده مانع انجام برخی از فعالیت های بدنی آن ها  به صورت صحیح می شود.

بیشتر بخوانید:

اگرچه می توانند با انسولین مورد نیاز خود تا حدودی خداحافظی کنند. البته تمام این روش ها باید با مشورت پزشک باشد و خودسرانه انجام نگیرد زیرا باید تمام بررسی های لازم بر افراد صورت بگیرد. 

فواید میخک

شنبلیله

گیاه شنبلیله یکی از گیاهان دارویی بومی ایران است که در بیشتر نواحی ایران رشد می‌کند و به عنوان سبزی  مصرف می‌شود. دارای آمینو اسید به نام هیدروکسی ایزولوسین است. این ماده باعث می‌شود انسولین مورد نیاز ترشح شود و در درمان قند خون موثر باشد. ۵۰ گرم این نوع گیاه را  در دمای  ۱۵ درجه سانتی گراد آن بجوشانید و پس از غذا مصرف کنید تا باعث کاهش  خون شود.

۵ گیاه دارویی مفید برای دیابتی‌ها

کاسنی

گیاه کاسنی در تمام فصول سال در دسترس است و به درمان قند خون کمک خواهد کرد. از آنجا که دارای فلاونوئید، اینولوفین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است می تواند در درمان و کاهش علائم قند خون بسیار موثر باشد. اینولین موجود در این گیاه باعث می‌شود خون تصفیه شده و کلسترول خون کاهش یابد. خشک شده ریشه کاسنی را پودر کرده و مانند قهوه دم کنید و بنوشید. همچنین می‌توان پودر آن را با قهوه مخلوط کرده  تا مقدار کافئین موجود در قهوه کاهش یابد.

فواید کاسنی

مریم گلی

این نوع گیاه حاوی فیتوسترول بوده که دارای اثرات خنک کنندگی است . معمولا از این گیاه برای درمان خونریزی مجاری ادرار و گرفتگی عضلات استفاده می‌کنند. مریم گلی برای درمان قند خون مفید است. البته باید با شکم خالی این نوع گیاه مصرف شود.

فواید گل مریمی

گیاه گزنه

ساقه این گیاه دارویی دارای پرزها و تارهای مخروطی شکل است که اگر ساقه را لمس کنید به دلیل وجود همان پرزها ساقه به دست می‌چسبد و باعث سوزش و خارش روی سطح پوست خواهد شد. تخم آن ریز و تیره رنگ بوده و شباهت زیادی به تخم کتان دارد. بخش‌های مورد استفاده این گیاه دارویی گزنه، برگ، ریشه، شیره و دانه آن است. این گیاه در طب سنتی به عنوان داروی کاهش دهنده گلوکز خون معرفی شده است و عصاره برگ آن نقش حفاظتی در برابر افزایش قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس و در نتیجه درمان بیماری قند خون دارد.

جینسینگ

این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با بیماری‌ها مقابله می‌کند. این گیاه  دارای چند مزیت خوب برای افراد دیابتی است. پژوهش‌ها نشان داده اند که جینسینگ جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد، توانایی سلول را برای استفاده از گلوکز افزایش می‌دهد و ترشح انسولین را بالا می برد. کپسول‌های جینسینگ در مقایسه با داروهای تسکین دهنده ۱۵ تا ۲۰درصد حتی بیشتر گلوکز خون را کاهش می‌دهند.

فواید جنسینگ

نظر شما