شناسهٔ خبر: 38994857 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر

بخشی از مهمترین رویداد‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۸ در این گزارش گردآوری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  هرساله اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که گاهی مثبت و گاهی منفی هستند. در این میان علاوه بر اتفاق‌های کلی، هر قشر، هر صنف و هر گروهی هم دچار حوادث خوب و بد می‌شود. یکی از گروه‌هایی که همواره از اتفاقات کشور تاثیر می‌گیرند و اتفاقات درونی خودشان هم برای مردم جذاب است، هنرمندان هستند.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

در سالی که گذشت هنرمندان رشته‌های تجسمی بعضا در جشنواره‌ها خوش درخشیدند، بعضا دست به برگزاری نمایشگاه‌های جدید یا اجرای طرح‌های خاص زدند، بعضا با نهایت بغض و اندوه با پیشکسوتان خود برای همیشه وداع کردند و...

ما در این گزارش بخش‌هایی از مهمترین اتفاق‌های هنر‌های تجسمی در سال ۹۸ را گردآوری کرده ایم. با مرور بر آن‌ها میتوان از درگذشتگان این عرصه یاد کرد، از طرح‌های ناب و بزرگ ایده گرفت و همچنین با شناسایی نقطه ضعف کارمان به استقبال سالی موفق‌تر از گذشته رفت.

پیکر نخستین مرمت کار آثار هنری به خانه ابدی بدرقه شد

فرزین بنکدار که متولد ۱۳۲۷ و از اساتید تجسمی و نخستین مرمت کار آثار هنری بود روز پنجشنبه ۱۵ فروردین ۹۸ دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر او باحضور هادی مظفری مدیرکل هنر‌های تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنر‌های معاصر و جمعی از هنرمندان و اهالی تجسمی روز ۱۹ فروردین از مقابل موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد.

فروش یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلاری آثار هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز

بیست و پنجمین دوره از حراج کریستیز با عنوان «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» عصر ۳ فروردین ماه با عرضه ۸۵ اثر از هنرمندان ایران، لبنان، عراق، سوریه، مصر، امارات، عربستان، فلسطین، الجزایر و عمان در هتل الجمیرا دوبی برگزار شد.

در این دوره، ۱۹ اثر از ۱۳ هنرمند ایرانی شامل حسین زنده‌رودی، علی شیرازی، محمد احصایی، پرویز تناولی، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، مارکو گریگوریان، رضا درخشانی، فرهاد مشیری، ساسان بهنام بختیار، رکنی حائری زاده، شیرین علی آبادی و رضا آرامش چکش خورد.

مجموع فروش کل این دوره از حراج سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار و مجموع فروش آثار هنرمندان ایرانی نیز یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار بود.

غرفه ایران در میان جذاب‌ترین بخش‌های دوسالانه ونیز معرفی شد

سایت آرت نیوز پیپر در خبری به معرفی پاویون‌های ۶ کشور حاضر در پنجاه و هشتمین بینال ونیز پرداخت و بازدید از آن‌ها را واجب دانست. لیتوانی، زیمبابوه، مغولستان، ایران، پرتغال و استونی کشور‌هایی بودند که از نظر ۵ نویسنده این سایت، قابل توجه‌ترین پاویون‌های دوسالانه ونیز را تشکیل دادند.

غرفه ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز روز جمعه ۲۰ اردیبهشت‌ماه افتتاح شد. غرفه ایران با عنوان «بودن و سرودن» در این دوره بینال ونیز با حضور مسئولان هنری و هنرمندان در نزدیک میدان سن مارکو ونیز برپا شد. رضا لواسانی با اثر «زندگی»، سمیرا علیخانزاده با اثر «شبح صلب خاطره» و علی میرعظیمی با اثر «شاهد آواز» از ایران در پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز حضور داشتند.

گالری‌ها از اداره کل هنر‌های تجسمی تذکر گرفتند

در پی حاشیه‌های پیش‌آمده مبنی بر کپی بودن آثار نمایشگاه‌های نقاشی تهمینه میلانی که با عنوان «آن دیگری» در گالری ایوان برپا شده بود، شورای نظارت و ارزیابی فعالیت نگارخانه‌ها از مدیران گالری‌ها درخواست کرد تا در تشخیص اصالت و کیفیت آثار، قواعد حرفه‌ای و هنری را رعایت و دقت عمل بیشتری به کار ببرند؛ زیرا که تأثیر یک بی‌دقتی و اشتباه، بازخورد‌هایی را از جمله بی‌اعتمادی جامعه هنری به یک گالری خاص و حاشیه‌سازی در عرصه هنر‌های تجسمی در پی خواهد داشت.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

خلق مجسمه‌های غول پیکر در دومین جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی

دومین جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی به همت مجموعه ورزشی تفریحی توچال و همکاری اداره هنر‌های تجسمی و موسسه توسعه هنر‌های تجسمی معاصر، در دو روز پنج شنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ خرداد برگزار شد. هنرمندان مجسمه ساز در سه گروه استادان مدعو، دانشجویان دانشگاه هنر و پردیس هنر‌های زیبا و همچنین برگزیدکان بخش فراخوان آثار خود را با برف‌های ایستگاه هفت توچال خلق کردند. مراسم اختتامیه دومین جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی نیز در ایستگاه هفت توچال برگزار شد.

بهرام رادان مجری حراج خوبان شد

نمایشگاه فروش آثار اساتید و پیشکسوتان هنر‌های تجسمی با عنوان «خانه خوبان» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه تصویر شهر، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، خانه سینما و قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان روز جمعه ۲۴ در گالری پردیس سینمایی ملت افتتاح و برنامه چکش‌زنی و حراج این آثار نیز روز جمعه ۳۱ خردادماه با اجرای بهرام رادان برگزار شد.

در این نمایشگاه ۱۲۷ اثر از ۸۴ هنرمند برجسته از جمله کامبیز درمبخش، فخر‌الدین فخرالدینی، حسین محجوبی، یدالله کابلی خوانساری، کوروش شیشه‌گران، طاهر شیخ‌الحکمایی، جواد بختیاری، عین‌الدین صادق‌زاده، معصومه مظفری و... به نمایش گذاشته شد. همچنین۵۰ تا ۱۰۰ درصد فروش آثار هم به آسیب‌دیدگان سیل اهدا شد.

دبیر بیست و ششمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان منصوب شد/ نقاشیخط باز هم از دور جشنواره‌ها کنار رفت

هادی مظفری رئیس شورای سیاستگذاری بیست و ششمین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران در حکمی رضوان صادق زاده برای ششمین سال متوالی به عنوان دبیر جشنواره منصوب کرد. باتوجه به اینکه اکثر هنرمندان جوان رشته خوشنویسی در حوزه نقاشیخط فعال هستند و این رشته متقاضیان بسیاری دارد، اما اعضای شورای سیاست گذاری همانند سال‌های گذشته خوشنویسی را فقط به خط نستعلیق محدود کرده و از پذیرش آثار در گرایش‌های شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط، معلی و... اجتناب کردند!

حضور دانشجویان دانشگاه الزهرا در فستیوال هنری دانشگاه هاروارد

سه تن از دانشجویان رشته نقاشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا به نام‌های فاطمه امانی راد، ندا عزیزی و فائزه حیاتی در فستیوال هنری اجتماعی سوآرت در دانشگاه هاروارد حضور داشتند.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

۶۰ درصد عملیات مرمت موزه هنر‌های معاصر تهران انجام شد/ زمان افتتاح مجدد موزه مشخص نیست

مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی ارشاد درباره مراحل بازسازی موزه هنر‌های معاصر تهران توضیح داد: مرمت موزه هنر‌های معاصر تهران در ۲ فاز ۶۰ درصدی و ۴۰ درصدی صورت می‌گیرد که ۶۰ درصد اولیه مرمت به پایان رسیده است و ۴۰ درصد باقیمانده بر اساس تقسیم‌بندی کارها، گزارشش ارائه خواهد شد.

وی افزود: سالی که پشت سر گذاشتیم به لحاظ اقتصادی شاهد نوسانات متعددی بودیم. تمامی مدیران وزارت ارشاد، موزه هنر‌های معاصر و دست‌اندرکاران در تلاش هستند که مرمت موزه هنر‌های معاصر تهران حتی یک روز هم به تعویق نیفتد. به همین دلیل اجازه بدهید برای اتمام پروژه مرمت، تاریخی اعلام نکنم.

یازدهمین دوره حراج تهران با رکوردشکنی استاد فرشچیان برگزار شد

مراسم چکش زنی ۸۰ اثر مدرن و کلاسیک یازدهمین دوره حراج تهران با ۴۲ میلیارد فروش در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. اثرمحمود فرشچیان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. این اثر که در آن عروج حضرت عیسی (ع) تصویر شده بود، دو میلیارد تومان چکش خورد و رکورد فروش آثار محمود فرشچیان در دوره‌های گذشته حراج تهران شکسته شد.

هنرمندان با خالق مجسمه‌های پارک جمشیدیه وداع کردند

ناصر هوشمند وزیری (هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز) ۶ تیر بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. او به عنوان خالق مجسمه‌های سنگی (فردوسی، رستم و سهراب) پارک جمشیدیه، برخی مجسمه‌های موزه نظامی و مردم‌شناسی سعدآباد و همچنین مؤسس نخستین باغ‌موزه خصوصی ایران شناخته می‌شود. وزیری عضو هیأت موسس انجمن مجسمه‌سازان ایران و دارای مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. پیکر این هنرمند در آرامستان لواسان به خاک سپرده شد.

موزه هنر‌های معاصر کیش راه اندازی می‌شود

تبدیل منطقه آزاد کیش به عرصه‌ای برای توسعه هنر‌های تجسمی با ایجاد موزه هنر‌های معاصر کیش، مدرسه هنر و حمایت از فعالیت صنایع مرتبط با هنر‌های تجسمی، محور تفاهم‌نامه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش است. بر اساس این تفاهم‌نامه کیش پس از تهران، کرمان، اصفهان، اهواز و آبادان دارای موزه هنر‌های معاصر می‌شود.

دوسالانه کاریکاتور تهران تعطیل شد/ سکوت اداره کل هنر‌های تجسمی

براساس اعلام هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد، دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران امسال به دلیل مشکلات بودجه‌ای برگزار نشد.

مسعود عربشاهی درگذشت

مسعود عربشاهی متولد ۱۹ شهریور سال ۱۳۱۴ در تهران بود. او از نقاشان وابسته به شیوه سقاخانه‌ای نیز محسوب می‌شود که به همراه نقاشان هم دوره خود، " گروه آزاد نقاشان و مجسمه سازان" را در سال ۱۳۵۳ تشکیل داده‌اند. او در روز ۲۷ شهریورماه دار فانی را وداع گفت.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

خصوصی سازی کار دست مسئولان ارشاد داد/ تلاش برای پس گیری موزه هنر‌های معاصر اهواز

حدود ۴ سال پیش یک قرارداد هفت ساله با یک شخص حقیقی امضا و مدیریت موزه هنر‌های معاصر اهواز به او سپرده شد؛ اما طرف قرارداد به تعهد خود عمل نکرد و ساختمان موزه را به محلی برای برگزاری مناسبت‌ها و جشن‌های خصوصی تبدیل کرده است. این موضوع حواشی بسیاری به وجود آورده و در این مدت علاوه بر رسانه‌ها، هنرمندان نیز به شکل‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده اند. مسئولین ارشاد تهران و استان درصدد پس گیری این موزه هستند.

کارتونیست جوان ایرانی جایزه بین المللی گرفت

جشنواره خلع سلاح که با همکاری شهرداری استانبول و بنیاد فرهنگی آموت برگزار شد، پس از دریافت بیش از دو هزار اثر از پانصد و چهل هنرمند از سراسر دنیا و داوری آثار توسط تیم داوری از کشور‌های لهستان، روسیه، ترکیه و آلمان، اثر سجاد رافعی را شایسته تندیس و جایزه دوم این جشنواره دانست.

هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز درخشیدند

حراج «هنر مدرن و معاصر خاورمیانه» کریستیز ۲۳ اکتبر (اول آبان) در خانه حراج کریستیز لندن برگزار شد. سهم هنر ایران از کل فروش یک میلیون و ۴۴۴ هزار پوند به معنی بیش از ۴۵ درصد بود. در این حراجی که ۱۱۱ اثر را دربرگرفت، ۳۹ اثر ایرانی ارایه شده بود که ۲۹ اثر به فروش رفت. گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراجی متعلق به منیر فرمانفرمائیان با رقم ۲۹۹.۲۵۰ پوند بود.

ابراهیم معمارزاده درگذشت

ابراهیم معمارزاده مجسمه‌ساز و نقاش قدیمی و نام‌آشنای کشورمان در روز دوم آذرماه به علت کهولت سن در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

فروش چشمگیر آثار نقاشیخط در دوازدهمین حراج تهران

میزان فروش دوازدهمین حراج تهران ۳۱ میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون تومان بود. در این مراسم که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد با فروش ۳ میلیاردی اثر استاد حسین زنده رودی و چند اثر میلیاردی دیگر از فرامرز پیلارام و... رکورد فروش از آن هنرمندان نقاشیخطی شد.

تاثیر کرونا بر خرید و فروش آثار هنری/ گالری‌ها دست به دامن فروش آنلاین شدند

در پی شیوع ویروس کرونا، فعالیت تمامی گالری‌ها به صورت حضوری تعطیل شد و مزایده آخر سال آن‌ها به صورت آنلاین انجام شد. گالری آرتیبیشن و چند گالری دیگر آثار خود را در صفحات اینستاگرامی و... به اشتراک گذاشته و به فروش رساندند.

مهمترین رویداد‌های تجسمی سال ۹۸ در یک نگاه/ از تعطیلی دوسالانه‌ها تا ناتمام ماندن مرمت موزه هنر‌های معاصر و جشنواره تجسمی فجر

دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بدون پایان/ استعفای گروهی و کرونا این رویداد را به حاشیه برد

دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درحالی آغاز شد که دبیران و داوران آن تحت تاثیر از سقوط هواپیمای اوکراینی به صورت گروهی از حضور در این رویداد انصراف دادند. این اتفاق در فضای مجازی و رسانه‌ها پیچید و موجب شد که عده‌ای از شرکت کنندگان هم از حضور خود منصرف شوند. با هر حاشیه‌ای که بود سرانجام نمایشگاه ۲۹ بهمن افتتاح شد و پس از ۶ روز سوت و کوری به پایان رسید. کرونا مهمان ناخوانده هم بر طبل ناکامی این جشنواره کوبید و اختتامیه آن را به زمان و یا سال بعد موکول کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما